Medel i Räkakvarium?
Jag har ett räkakvarium som jag nyligen skaffat och undrar om man måste ha med i någon typ av aquasafe eller annat medel? För salt vill de inte ha i vattnet iallfall? 🙂
Har fått höra att räkor är känsliga för medel. Så det ska helst vara så naturligt som möjligt. Se till så att dina värden ser bra ut och att akvariet har varit igång ett tag -gärna med fiskar- innan du stoppar i några räkor så ska det nog gå bra. Sedan beror det ju också på vilka räkor du ska skaffa, dom dyrare brukar också vara känsligare..
elenihadjipetrou.blogg.se
Happy Life funkar iallafall till lättare räkor (körsbär, white pearl etc.)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
ja happy life är jätte bra och det är mest mediciner som man inte ska blanda med räkor :D
En del räksorter är väldigt känsliga och vill inte ha några gödnings medel överhuvudtaget då kan dom dö direkt även om dom får för varmt i akvariet, det enda slags medel jag har använt till räkor (Crystal Red) är vatten berednings medel för att neutralisera metaller och annat dåligt i vattnet vid vatten byten.
TS: Gå gärna in på Redbee.se och kolla på alla räksorter och bestäm vilken du vill ha, man kan se vilka ph värden dom vill ha, temp mm. Jag tipsar om körsbär dom är tåliga nybörjar räkor och brukar tåla gödnings medel.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack allihop för svaren! Nu vet jag precis hur jag ska göra! :)
Sajter som Pimp your shrimp och Ebishop har allt möjligt till räkor.
Inkl medel av alla möjliga sorter.
Är du osäker på om några av deras produkter är räkvänliga eller ej så är det bara att maila dom och fråga
Fick några crystal red "på köpet" i en butik som skulle bygga om, så detta med räkor är helt nytt.
Läste just här om deras känslighet mot medel, men räknas då även pH-buffert dit? Har redan sen tidigare buffrat vattnet till 7,2 och hade tänkt fortsätta med det, men vad tror ni, klarar räkorna det?
All you need is love...and a dog
#7 Crystal Räkor vill ha mellan 6-7.5 i ph så det är nog lagom dom vill ha 15-28 i temp men skulle säga att 25 är lagom går det över 28 kan dom dö.
Bör tillägga att dom lägre graderade räkorna är mindre känsliga :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .