Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 4246 ggr
Susanna_w
0

Svamp? Ett andra utlåtande.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är ganska säker på att han min dvärg har svamp, men vill ha fler som håller med mig. Det kom andra dagen jag köpte honom men då såg det mer ut som ett litet sår så jag tänkte att eftersom han var så skygg kan ha skadat sig när han har stuckit och gömt sig. Men nu har det eskalerat och det blir större och man ser att det växer ur fjällen, alltså att fjällen har "öppnat sig" eller vad man ska säga. Han är pigg som vanlig, jagar honan, grejjar med sitt skumbo och drar dit växter, äter som vanligt och är inte alls lika skygg. Alla värden är bra så om det nu är svamp förmodar jag att det uppkom på grund av flytten?!

MVH!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
0

.

_

Susanna_w
0

.

_

Susanna_w
0

Ser även att det liksom hänger något, en vit tuss typ.

_

[Evisen]
0

Tror på vanlig svamp, men googla på sammetssjukan och jämför bilder med din fisk.

Du skrev att fjällen har öppnat sig. Om du kikar ner på fisken ovanifrån, har den då utåtstående fjäll?

Susanna_w
0

Okej. ja utåtstående är mer korrekt beskrivning kunde inte komma på ordet.

Funderade även på om det kunde vara bukvattensot. Eller iaf början på det.

_

[Evisen]
0

Just det med jag funderade på när du skrev om fjällen.

Susanna_w
0

Jävla skit! :(

_

Jessiegirl1811
0

Är det farligt om en fisk får svamp?

http://ask.fm/JessicaReips

Susanna_w
0

Njae, det brukar gå bra att använda saltbad och jag tror att även det finns medicin att köpa, bukvattensot är värre.

_

[Evisen]
0

#8 Svamp är en microorganism och det kan smitta till andra fiskar om man har otur.

Googla lite på fisksjukdomar så finner du de vanligaste sjukdomarna för fiskar i akvarium.

För att undvika sjukdomar så gäller det att så lite som möjligt att stressa dem och ha ett bra vattenvärde:).

[Evisen]
0

Susanna, hur länge har du haft guramin? Tänkte om du skulle gå tillbaka till djuraffären och prata med dem och ev. få medicin till den.

Susanna_w
0

Haft honom i mindre än 2 veckor. Nej tyvärr inte, 7 dagar har dom.

_

[Evisen]
0

Aj då:(.

Men gå iaf till affären och kika om de andra har samma symptom. 

Hoppas på att du får in andra utlåtanden om din fisk, och att du får rätsida på svampen/bukvattensoten*håller tumme*.

Susanna_w
0

Nu har det vita luddet ramlat av iaf, flyttade honom i karantänburk på 25L med salt i (Det var ett tips från en annan akvarist)

Jag är i den affären titt som tätt och ingen har några symptom och inte han heller för sen dagen efter så är ganska säker på att det uppkom ifrån stress.

_

[Evisen]
0

Kan ha varit stress, men håll koll på de andra invånarna i det karet guramin gick i så de inte får något liknande.

Hoppas att det löser sig för fisken👍.

Susanna_w
0

Har saltat och har hållt på men inget händer, det enda är att det "vita fluffet" är borta och nu är det enbart en stor böld och lite utstående fjäll runt omkring. SÅ vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Han äter jätte bra fortf, är pigg och jagar honan. Honan är frisk och räkorna lika så.

_

Nwmo
1

Min svärdbärarhona fick detta för någon vecka sedan. Jag gav henne nyss ett saltbad.. Räcker detta? Är sjukt orolig för mina scalarer.. :( ..Och mitt koppartetre-stim! (Och den gravida honan :p) När ska hon ut ur saltbadet?

- Emil

Susanna_w
0

Jag stoppade min Gurami i karantän med salt, sen koppade jag försiktigt tillbaka honom till söt efter ett tag och då försvann svampen men bölden är kvar, nu ska jag prova Multicura från easylife. Men jag pratade med en akvarist som sa att om han äter, och jagar och bajsar som vanligt så mår han inte dåligt och bölden kommer garanterat försvinna men det kan ta en lång tid. Men så länge frisken är livlig och mår bra så får han vara kvar.

_

Nwmo
0

Bra! :) Men, om mina hona lider så blir det kokande vatten direkt.. :/ Hon kostar ändå runt 30kr så? :s

- Emil

Susanna_w
0

Naaaah, jag är inte den som skulle avliva i kokande vatten, ser det som ganska hemskt. Bättre slå ihjäl den eller klippa av huvudet så den dör direkt. Men ja avliva bör man göra om den inte mår bra oavsett inköpspris.

_

Nwmo
0

Nej. Det går snabbare om du häller kokande vatten över den..

- Emil

Susanna_w
0

Njae, där håller jag inte med dig.

_

[Evisen]
5

#19 Man avlivar INTE med hett vatten. Ren och skär djurplågeri.  Saxen bakom gälarna är humanast. Eller ett hårt slag med något hårt, och då verkligen kolla att fisken är avlivad.

"bara" 30 kr? Fisk är ju ett liv det med, oavsett priset!

Krille12
0

#23 Men om man lägger den i väldigt varmt vatten får den en gigantisk värmechock och dör på en gång. Så det finns olika sätt att avliva fiskar på, men bara den dör på en gång och inte lider spelar det ingen roll hur man avlivar den. Om man klipper tar det lite längre tid, så med kniv går det fortare och är mindre plågsamt.

Medarbetare på Vetenskap.

Susanna_w
0

Fast hettan innan den ens hamnar i vattnet lär vara olidligt, det vet man ju bara man har råkat dra handen över ångan när man kokar något. Skulle aldrig i hela mitt liv koka ihjäl en fisk. Slår hellre ihjäl den då eller använda kniv (Sax är ingen jag klarar av)

_

Krille12
0

#25 Man måste göra det väldigt smart, så den inte lider ;) Det är svårare, men jag skulle inte klara av att slå ihjäl en fisk.

Krille12
0

Jag själv lägger i fisken med lite vatten så den får en värmechock och dör på en gång, men den lider inte av hettan ovanför vattnet.

Susanna_w
0

Efter avslutad behandling av multicura har det minskat avsevärt! Allt är nästan borta!

_

[Evisen]
0

Härligt att höra #28👍

Susanna_w
0

Fick ta bort honom. Han fick(!) Hole in the head disease(!) Dagen efter dog honan, men hon var jätte fin i kroppen, inga sår eller någonting och vattenvärdena var bra. Nu är det tomt på fiskar, bara räkor och äpplen där i. Får se vad jag ska göra härnäst.

_

[Evisen]
0

#30 Fick den HiH? Trodde det bara var discusar som kunde få det.

Vad trist att din fisk dog:(.

Susanna_w
0

Ja jag trodde varken öron eller ögon och fort gick gick det. Det var alltså inte jag som fastställde den diagnosen, hade aldrig hört talas om den innan. Men vad jag kan säga nu är att aldrig köpa fisk ifrån butik, iaf inte stresskänsliga fiskar.

_