Har varigt ute och plockat..
Hejsan har varit ute och plockat lite växter i "min" å :P och undrar om det är nån som vet om jag kan sätta ner dom i mitt akvarium, skulle vara kul om nån visste vad det är för arter oxå. Har just nu bara sköljt av dom i vatten vad mer behöver jag göra innan jag kan lägga ner dom?
//Cecilia
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
jag har aldrig tvekat på att sätta ned plantor ifrån åar,bäckar o sjöar i akvariumen, - tänker man på om det är giftgt så kan man fråga sig själv hur fiskarna i faunan överlever då. Om de har parasiter på sig vet man ju aldrig, jag brukar själv se på fiskarna som simmar i vattnet jag tar växterna ifrån. Har fiskarna mystiska prickar o dylikt brukar jag inte ta växterna. Men ser fiskarna bra ut och är friska så ser jag inga problem alls, de är fina växter.
Fiskarna där växterna kommer ifrån kan jag inte se så bra :P men det står alltid några mänskor och fiskar i ån min bror har även gjort det många gr så dom borde inte ha några parasiter.
Hur har du gjort när du satt ner nya växter utifrån? :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Haha, klart man inte ser dem, men det är lätt åtgärdat med en mask på en krok. Får man inte upp en pestsmittad på max 5 fiskar är det fint vatten. :-) Jämförelse: Fiskarna i vår å har svarta prickar på sig, ibland kryper t.om mask ut ur deras kroppar medan man håller i dem.Fiskarna i vår sjö har inga prickar på sig, och enbart i mycket få tillfällen, knappt någon gång jag minns, har det förekommit någon form av mask på dem.
Så plockar jag växter ifrån bäckar och sjön är det bara två saker jag brukar tänka på, 1. växterna måste hela tiden leva under vatten, ibland kan man bli lurad på våren när vattnet står högt och plocka in växter som faktiskt inte lever under vatten. 2. vänj dem sakta in vid vattentempen i akvariet, de är också känsliga för snabba temp-ändringar.
Jag har inga fiske grejor men har då aldrig sett mask eller svarta prickar på dom när jag var yngre och fiskade lite längre upp i ån.
Tack :) ska vänja dom vid värmen
En del sköljer av växterna i tex loka, ramlösa, annat bubbelvatten, för att ta bort eventuella ohyror :)
#5 jo jag har hört det :)
#6 Hm, då sätter jag den i ett kar utan malar :) kan kanske testa med nån i det stora karet oxå där det går malar kan ju alltid hämta mer :P
#6 ÄTER VÄXTEN MALARNA?!
- Emil
#8 Malarna äter växten ;)
Nu har jag planterat ner växterna och får se om dom blir uppätna, dör eller klarar sej :P jag hoppas ju på det sista ^^
Du kunde ha gjort ett saltbad i kolsyrat vatten så skulle all ohyra dött på växterna även alla eventuella ägg. Funkade för mig när jag hade sötvattens kar, jag fick aldrig "skräp" snäckor efter jag började med det. Det funkar lite bättre än bara kolsyrat vatten bad
Har testat med saltbad på växter jag fick av mor min men dom gillade inte saltet så nästan alla blad dog men jag planterade ner ändå och det kom upp nya skott
Vad kan man få för ägg med i "utomhus-ploclade-växter"?
- Emil
Det räcker med 5-10 min bad så dör alla kräk. 😉