Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 1016 ggr
rosablomma
0

Vad för växt? Kan jag ta hem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var vid en liiiten å idag och såg denna växt(bild nedan). Det växte i vattnet och upp på stenarna, växt sättet var lite som mossa. Kan jag ta in den och ha i ett vivarium? Hur gör jag isf? Finns även mossa vid ankdammen som växer på land. Kan jag även ta in den? Hur gör jag för att få bort smådjur osv??

[dynamitella]
0

Det är sommarlånke :) Jag rekommenderar inte att ta in det, då min egna inte trivdes (och det tog en vecka att rensa från ohyra).

Mossan kan gå bra. Men se till att vara mycket mycket noga med att rensa den från insekter. Tyvärr är det mycket svårt att undvika, då små spindlar och sånt gömmer sig bra.

Jag har tagit in mossa (olika sorter) till terrariet, men det har bara blivit pannkaka av det..

rosablomma
0

Rakarns då! Jag som tyckte att den vart så fin och hade passat skit bra till das frogs. Finns det någon liknande växt inom akvarievärlden man kan ha ist. Gärna med samma växtsätt. Allså en växt som är planterad i vatten men som växer upp på land? Ska testa att plocka hem lite mossa innan jag startar mitt vivarium :)

[dynamitella]
0

Jadå, det finns många roliga växter man kan tvinga upp på land :)

Exempel på växter som går att lura upp på land:

Staurogyne repens

Ludwigia repens

Rotala (Indica, rotundifolia)

Hygrophila polysperma

Anubias (alla)

Cryptocoryne (alla)

Bacopa caroliniana

rosablomma
0

Åh tack Dani, du är bäst :) Hur gör jag lättast för att rensa mossan på insekter?

Nwmo
0

#3 Min Hygrophila vägrade att växa upp över vattenytan, den är jätteful nu :/

- Emil

[dynamitella]
0

Det kan vara lite svårt :) Jag tog först in min och la rakt ute på bordet på balkongen i ett dygn. Då hade redan några djur krupit iväg. Sen la jag mossan i varmvatten i en timme (inte varmare än du klarar av med händerna), och sen i kolsyrat vatten i ett dygn :)

Det fungerade relativt bra. Tyvärr smälte mossan och dog då jag tog in den på vintern (och de klarar inte temperaturskillnader bra).

rosablomma
0

#6 Det kan inte gå mer än åt helvete :) plus att mossan är gratis :P Ska minsann plocka hem lite i helgen :) Har du inget vettigt för dig så får du gärna kolla min tråd på reptil. Vill minas att du har Sternotherus odoratus :) Går i tankar på att skaffa sådan till pågen som fyller 5 senare i sommar. Han har önskat sig sköldisar i snart 3år :). Givetvis under min skötsel!

[dynamitella]
0

De växer inte upp av sig själv :) Man får tvinga upp dem. Och ha exempelvis en mister i tanken. Eller plastfolie över akvariet. Annars torkar de och dör.

Precis!

Jag tar mig en titt.

TccT
0

#1 Har inte haft problem med mossor men varit noga med att spraya med blomspruta så den varit lite fuktig. Olika mycket beroende på hur den växt som till exempel på sten lite torrare. Haft till olika paddor, grodor bland annat just klockgrodor och även med fiskdel. Aldrig "rensat" från småkryp men myror/små myrbon ska man vara noga med att inte få in. Andra småkryp blivit bonusmat och eventuellt renhållare.