Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1070 ggr
millan2000
0

Räk o äppelbekymmer

Jag har riliräkor. Helt ny på räkor. Köpte för några veckor sen. Hur lång tid tar det innan det kommer småräkisar? Har bara 10st just nu,vore kul om dom förökar sig. Hur mkt mat vill dom ha? Rätt mkt algväxt i karet. Slängt i crusttabs men dom verkar mest lösa upp sig,inte att jag ser att räkorna äter. Hade i broccoli till mina snäckor men ingen åt det heller. Efter typ en dag blir det vit/genomskinligt slem på maten,då måste den ju upp. Tror just för dom inte äter upp nåt så har det vita slemmet spridit sig,fick göra rent lite dig,suga upp slemmet gott det gick o jag tog bort den roten det hängde på,så dom fick en ny rot ist. La i ett kokt torkat eklöv idag,hur länge kan det ligga innan det blir dåligt? Flyttade mina äpplen idag dom verkar inte må bra däri. Ligger med lite hopdragen kropp en bit utanför skalöppningen. Petar jag så stänger dom inte riktigt helt. En var död o en verkar död :( dom ligger nu i yngelkar i mitt stora akvarie där fler äpplen bor o trivs,vill låta dom glida ut själva i in nya värld. Största problemet tycker jag är att fiskarna älskar broccoli…lägger alltid i algtabletter o broccoli när det släckts. Men jag är osäker om snäckorna får i sig ändå. Några tips?

[dynamitella]
0

Det kan ta flera månader innan det kommer bebisar, om det kommer över huvud taget, det vill säga. Alla räkor ömsar i regel en gång per månad. När honorna ömsar är den enda gången de kan befruktas. Då blir hanarna galna och jagar fatt i dem, och parar sig. Vid nästa öms, en månad senare, har honans ungar kläckts och simmat iväg.

Du behöver inte mata räkorna nämnvärt. Det kan gå bra med en liten liten bit mat (5x5 millimeter). De äter gärna alger och pillar på rötterna i akvariet. Och äter all fiskmat eller snäckornas mat. Låt inte mat ligga kvar, utan strunta hellre i det för att undvika nitrit när det ruttnar eller blir dåligt.

Eklövet kan ligga där i all evighet. Räkorna äter av det också. Det är helt oskadligt och blir aldrig dåligt.

Bra att du flyttade snäckorna. Äpplen framförallt är mycket petiga med vattnet, och dör lätt. Mina egna jag brukade ha gick bara att ha i två av fem akvarium. Tyvärr får man chansa och sen anpassa sig.

Om du är rädd att snäckorna inte får i sig mat så kan du lägga maten under en halv kruka/liten kruka på glänt. På så sätt får snäckorna lite "pax" på maten och kommer åt bra :) Men annars skulle jag inte oroa mig. De brukar minsann ta för sig och klamra sig fast på grönsakerna.

millan2000
0

Mina förra snäckor jag hade tidigare var såna som tog för sig,men de jag har nu är inte alls så. Men dom lider omkring o verkar nöjda. Provade med att lägga mat i mindre glasburk men det gick inte,alla irrar simmade in..dom blir som galna av broccoli. Men då ska jag sluta oroa mig för räkorna. Matar nog för mycket. Då får jag se om en månad ifall det hänt nåt vid den här ömsningen. Hanarna ömsar väl åxå?