Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 8159 ggr
farido13
4

slöjstjärt yngel?

Hej jag undrar lite om slöjstjärt yngel/ägg.

1. Är dom lätta att odla?

2.Behöver äggen värme?

3.Vad äter yngeln?

4.Kan man trycka ut äggen i ett akvarium där dom är själva ifrån en hona och sen trycka ut spermier ifrån hanen och sen häller man dom på yngel. Blir det då yngel?

5.Kan slöjstjärt och guldfiskar och teleskopfisk para sig med varandra?

6.Kan alla vara ute året runt?

Nwmo
0

Om du vill ha många så ska du nog (ursäkta mig) r*nka av hanen, på äggen? (Alltså, så att sperman landar på äggen?) Om jag inte har läst fel :P

- Emil

[dynamitella]
5

Jag skulle starkt avråda dig från att hantera fiskarna över huvud taget. Barn ska verkligen inte ha ansvar som detta på sina axlar. Man kan skada fiskarna i processen :) Också tänker jag: Var skulle ungarna födas upp? Har du råd med foder och akvarium, pumpar osv? 

(Och förresten, hur gick det med kampfiskarna? Det kanske inte är det enklaste/smartaste att starta ett projekt till. Det kan snabbt bli dyrt).

För att ge dig ett hum om hur det går till får du här en länk där man visar hur det går till när man handparar slöjstjärtar :) Jag rekommenderar det inte som sagt, men det är bra att du ser i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=najz7wamDXY

lelli
0

#2 men vad jobbigt. måste man göra så för att få yngel?

[dynamitella]
1

Absolut inte! :) Det är "bara odlare" som gör så. Dels för att odla specifika fiskar med varandra som kanske går i samma damm tillsammans med andra fiskar, och dels för att det garanterar större kullar.

Men jag känner inte att det är att rekommendera. Man kan både stressa och skada fiskarna om man gör fel.

[Evisen]
4

#0 Vore det inte bättre om du tog ett projekt åt gången? Se först till att dina kampfiskyngel växer upp innan du börjar något nytt.

Jag förstår din iver och intresse för odling, men som dynamitella skrev så kan man skada fiskarna om man inte är väldigt säker på vad man gör.

Nu ska du inte ta illa vid eller bli ledsen, det som jag har skrivit och de andra med är för omtanke för fiskarna, och att du vill göra allt på en gång.  Risken är att du kan tappa intresset för akvarium, om det blir för mycket på en gång. Koncentrera dig på de fiskar du har, letande efter nytt akvarium och på skolan och läxor☝️.

farido13
0

ok tack för allt men jag kan iaf skaffa några som dekorationer

Krille12
0

#6 Se bara till att du har ett tillräckligt stort akvarium för slöjstjärtar, enligt zoopet behöver de minst 120L.

Medarbetare på Vetenskap.

Denna kommentar har tagits bort.
farido13
0

jag vet. Mina föräldrar har haft guldfiskar/koi karp/slöjstjärtar i hela livet.

Nwmo
2

Koi ska ha mycket större. Guldfiskar ca 240

- Emil

Krille12
1

Guldfiskar är minst 250L och koi karp är minst 720L, så de behöver väldigt stora akvarium.

Medarbetare på Vetenskap.

Nwmo
0

#11 Jag skulle rekommendera en damm på några tusen till koi.. :P

- Emil

[Evisen]
2

#6 Dekorationer?? En dekoration för mig är en fin vas, eller ngt värdelöst skräp som samlar damm på hyllorna..

Nwmo
1

#13 Sant. Fiskar ska inte vara bara som dekorationer.. Farido, ska du ha dina framtida barn i en bur för "dekoration"? :S

- Emil

xanna
2

Kul det ska bli att läsa svaren på frågorna.

Någon som vet?

Frågorna löd:

Hej jag undrar lite om slöjstjärt yngel/ägg.

2.Behöver äggen värme?

3.Vad äter yngeln?

4.Kan man trycka ut äggen i ett akvarium där dom är själva ifrån en hona och sen trycka ut spermier ifrån hanen och sen häller man dom på yngel. Blir det då yngel?

[dynamitella]
8

Jag ber nu Nwmo att sköta sin attityd. Låt grabben vara ifred.

[dynamitella]
3

Nej. Inte som levandefödare. Ja, som "alla andra" romspridare. Det går absolut att genomföra men yngel överlever i regel inte i sällskapsakvarium.

2.Behöver äggen värme?

Nej. Fiskarna är kallvattenlevande och kan tvärt om må dåligt av för varmt vatten.

3.Vad äter yngeln?

Allt smått. Infusorier, nykläckt artemia, äggula, liquifry osv.

Ja, men man ska inte göra så för att det är roligt och enkelt. Man bör absolut låta dem leka på naturlig väg.

Ja.

Nej. De bör hållas i ett svalt garage eller liknande på vintern.

xanna
0

Bra svar på intressanta frågor!

Tack Farido och Dynamitella! 🌺

farido13
1

tack dynamitella  du svarade alla mina frågor.