Stimma med annan stimfisk?
Hej!
Jag har ett litet problem. Jag och min sambo köpte nyligen 2 kardinalfiskar Tanichthys albonubes. Vi har nämligen precis tagit över ett akvarium som inte mådde så bra och ville lite snabbt få in några kompisar till de stackare som var där, akvariet är även väldigt litet därav blev det enbart 2 stycken. Men tyvärr fungerade inte lysrampen så vi fick ha akvariet öppet under 2 dagar och så hoppade en av kardinalfiskarna ut. Dessa köpte vi i en annan stad och tror inte att vi kommer ha möjlighet att hitta en till Kardinalfisk i den stad vi bor i och den stackars kardinalfisken är jätte stressad nu. Finns det möjlighet att köpa andra stimmfiskar och att kardinafisken kan få trygghet av dem eller bör det vara av samma art?
Johanna
Hur stort är akvariet?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Hur många liter rymmer akvariet ?
Är det nyuppstartat?
Ni får skaffa täckglas som ligger ovanpå akvariet.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Men fråga i djuraffären i staden du bor om dom kan ta hem flera av samma art, dom är ju vanliga i akvariehandlen så det borde inte vara något problem för dom:) Hoppas det löser sig och att den stackaren får lite kommpis!
Det borde inte vara några problem att ha de i ett litet akvarium, men det beror på hur litet, men de ska vara minst 6 stycken. (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283&SOK=1)
Skaffa täckglas.
Vad för annan fisk finns i?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Akvariet är på ca 25 liter har vi räknat ut, så väldigt litet. Vi har tänkt att ha räkor i det i framtiden men eftersom vi fick hem det för bara några dagar sedan så har vi bara sett till att ha det fungerande och en bra miljö för dem som bor där just nu.
Ja alltså akvariet var ju bara öppet i 2 dagar, kanske skrev lite luddigt, men vi fixade en ny lampa så det har tak över nu, men den lilla rackaren lyckades hoppa ut under de 2 dagarna som det stod öppet.
Akvariet är nyuppstartat för ca 3-4 dagar sedan.
Jo vi vet att det ska vara minst 6 stycken men detta var de minsta fiskar som vi kunde hitta och vi ville inte gärna skaffa 6 stycken till ett så litet akvarium, kändes inte riktigt ok.
Jag tror inte denna tar in fiskar, men vi kan ju fråga. De är inte en djuraffär utan en hästsportbutik med typ några akvarier, därav lite dåligt utbud och därför vi köpte fiskarna i en annan stad när vi var ute och åkte.
Så det går inte att ha en annan stimfisk med denna art?
Tror nog vi måste fråga om vi kan få lämna in fiskarna på djuraffären då, känns bara så trist att göra det då vi inte riktigt är jätte fans av djuraffärer, litar inte riktigt på att fiskarna får det bra, om man tänker på hur de som vi nyss räddat hade det :(
Akvariumet är tyvärr på tok för litet för kardinalfiskar. Man ska inte alltid utgå från att de minsta fiskarna passar i de minsta akvariumen, mycket handlar om hur stor rörelsefrihet fiskarna behöver. En ganska stor Kampfisk kan utan problem gå själv i ett 20-30 liters akvarium då den inte rör sig, medan stimfiskar som är ganska aktiva och dessutom ska vara minst ca sex stycken behöver betydligt större. Även killis, andra slags bettor, dario dario m.m. klarar sig parvis i så små akvarium, men jag skulle nog rekommendera enbart räkor till en början :)
# 6 Du har säkert rätt i det! Det är bland annat en Kampfisk som följde med akvariumet. Vi känner oss bara lite kluvna till att lämna bort fiskarna till djuraffär, även om vi helst skulle skaffa räkor istället. Aldrig ska det vara enkelt :/
Men tack ändå för svar, vi får nog ändå ta och lämna vidare dem, då vi inte vill skaffa 6 stycken till ett så litet akvarium.
Ni kan inte försöka hitta någon med kardinaler som vill ta emot dom? :) Jag gillar inte heller att ge fisk till djuraffär, man vet aldrig var de hamnar. Skänkte nyligen två scalarer och några fembandsbarber till en här på akvariefisk.ifokus, hon hade båda sorter redan så det var perfekt :)
Nja, vi kan ju alltid hålla utkik, men vet just nu ingen som har akvarie, åtminstone inte som lever upp till hur vi tycker att ett akvarie ska hållas. Alltså med levande växter mm, de vi fick akvariet av hade enbart plastväxter, iskallt vatten och gigantiska stenar som bottenmaterial som min sambo skar sig på när hon plockade ut :(