Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2871 ggr
pluntan
0

Hjälp! Fisk i filter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hittat pansarmalen i pumpen två gånger nu. Förstår inte hur den kommer in, vi har fått öppna locket upptill och hjälpt den ur.
Karet är ett juwel vision med filter system bioflow.
Någon som vet?

Tror jag såg ett hål på baksidan av plastboxen, mot glasrutan. Men nu ser jag inget och mins inte om det var hålet för utblåset jag kanske såg tidigare.

Tråkigaste var ju att det krångla en hel del nu, fick plocka ur alla filter och pumpen och sen sätta tillbaka allt. Då vart de att låta av pumpen så fick rätta till det ingen och sen när jag starta flög det förbi en död sorgamteltetra… Känns skit! Den måste ha fastnat någonstans.
Kommer vara toknervös varenda gång jag måste göra rent filtret hädanefter.

Skäms duktigt för att den lilla fiskens skull :(

m4rkus93
0

jag har vart med om att fisk och ålar mm hoppar upp på och ner i hålet på toppen

pluntan
0

Tänkte den tanken själv också, men det ligger ovanför vattenytan… Men det är ju ingen omöjlighet för den sakens skull. 

Grejen var att pansarmalen smet ifrån mig när jag skulle rädda den, den simmade neråt i behållaren för filter och pump.

Så räknade dem efter en stund och då var alla ute…

Det är en av de nya fiskarna som är där i, så de äldre är nog för stora för att komma dit. Eller så har de bättre förstånd :P

idaaforsling
1

Vår öronål gillade att gömma sig där i när den var ny, vi tejpade igen hålen i locket med silvertejp och ahr inte haft nå problem efter det :)

pluntan
0

Hittade lite info på zoopets forum, lägger in en länk ifall någon annan också är intresserad av läsningen http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155748

Men funderar på det som hände med tetran, kan det bli nåt typ av baksug i själva pumpen om det kommit in luft i den? Eller var den stackarn på helt fel ställe?

pluntan
0

Sköljde upp lite mer grus och la runt hela pumpen så att pansarmalarna inte kan komma under, så hoppas på att det hjälper.

Tror ni inte att en av de blev instängda där under medan jag grejade, det är fruktansvärt nyfikna djur det där. Fick ut den i alla fall, och sen fick jag försöka puffa bort den medan jag gjorde klart.

Nu ska jag inte röra karet mer idag, morgondagen kanske har mer flyt än idag!

xanna
0

Jag har en nylonstrumpa på pumpen i räk-karet. Kanske kan funka för dig med.
 Det beror på hur stark pumpen är. Är den för klen så kan det bli för dåligt drag av en sådan åtgärd.

pluntan
0

Kanske skulle funka, men hoppas att det räckte med att mota gruset mot pumpen. Visar sig om några dagar om det hjälpt eller inte.

Men tack för tipset, ska komma ihåg det till den dagen jag har räkor i ett kar också. Du en fråga, så här helt utanför ämnet, funkar det att att ha någon typ av fisk med räkor? Eller blir de fiskmat då?

xanna
0

Får fisken in räkan i munnen, så brukar de bli fiskmat.

Vuxna körsbär, crystals och amano kan du ha med fiskar i guppystorlek, men de plockar oftast räklingarna om man inte har det riktigt välplanterat.

Atya gabonensis kan du ha med större fiskar, men de behöver lite smutsigare vatten för att få i sig något att äta..

Vill du ha räklingar, så tycker jag du ska satsa på fiskfritt, förutom kanske någon mal. Vill du bara ha några vuxna räkor för tjusningens skull, så kan du ha dem tillsammans med fisk.

niklassandgren
0

Jag har också haft problem med samma pump o filter i mitt juwelakvarium. Min guppys kommer in där på något sätt men vet inte hur???

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

pluntan
0

#8 Tack för svar :) Ungefär vad jag trodde, men var inte helt säker.

pluntan
0

#9 Jag tror att det är ett hål på undersidan av hela plastboxen. Och ett mot glassidan. Här var det inget grus under, utan pansarmalarna gömde sig därunder och antagligen simmade upp i boxen. Hoppas att det är det som är bekymret iaf. För hålet på sidan är inte lika lättare att spärra av.  Men det visar sig om de kommer in igen.

niklassandgren
0

Jag har grus som täcker botten så det är vell hålet på locket..

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

pluntan
0

Testa o tejpa så som #3 sa. :)