Misslyckad kampfisk odling
Hej jag hade förut en hona till min hane och honan var könsmogen lika stor som hanen och hon hade mycket ägg i magen. Lek akvariet var perfekt den var 15cm djup och akvariet hade mycket växter och gömställen för honan. Han jagade honan och ibland tappade han bort hon men jag såg aldrig att dom parade sig. Sen efter några timmar såg jag att honans bakfenor var lite förstörda men sen efter en dag utan hanen var honans bakfenor lagade. vad var det för fel som gjorde att dom inte parade sig.
Vi har alla förklarat för dig hur det ska gå till. Uppenbarligen har du inte läst och gjort som du blev rådd till. Vi har sagt många gånger att man inte bara kan slänga ihop två fiskar och förvänta sig att de ska para sig. Läs igenom liknande trådar i forumet är du snäll. Man kan lära sig mycket :)
Temperaturen måste vara hög, hanen måste vara könsmogen men inte gammal, honan måste vara proppfull med rom, vattnet bör ha lågt pH, man ska ha bar botten och många stora flytväxter eller en halv frigolitkopp för skumboet. Likväl ordentliga gömställen.
Sen ska hanen innan ihopförning med honan ha byggt stora och fina skumbon. Man kan visa honan i ett glas för honom för att trigga igång bobygget. Sen kan man föra ihop paret och se hur det går. Om de slåss tills någon skadas ska de säras på. Man bör inte lämna fiskarna obevakade någon längre stund då det kan gå vilt till och de kan döda varandra.
Jag börjar (tyvärr) bli lite tjurig. Att odla kampfiskar är inget man gör när man varken är barn eller opåläst.
(Har du nu 20-30 akvarium hemma till alla hanarna i den kommande kullen? Varje hane måste placeras i ett eget akvarium när han blir större och börjar slåss med syskonen).
ok tack för allt
han trollar väl bara….
#3 Man får ju hoppas..