Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 14270 ggr
[Jens]
12

Scalarer har lagt rom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan,

Mina scalarer har lagt rom! Vad gör jag nu? Hur gör jag för att rädda dessa yngel sedan om det nu blir några eftersom det är första gången de lägger rom. Det är i mitt stora akvarium med mycket andra fiskar i så vad gör jag för att rädda hela processen?

Krille12
1

Om du har ett mindre akvarium kan du ta bladet med rommen på och lägga det där i. Du kan sen flytta över föräldrarna, eller låta äggen vara kvar och ta bort mögliga ägg.

Medarbetare på Vetenskap.

[Jens]
1

Tyvärr har jag bara ett litet yngelakvarium på 20 liter.

Krille12
1

Det borde räcka till ynglen när de är väldigt små, men sen måste du byta till större när de blir större. Fast då kan du inte flytta över föräldrarna, men det går bra med.

[Jens]
1

Ok, men jag tror att det inte kommer gå så bra för det är första gången.

Krille12
1

Föräldrarna kanske äter upp äggen, men du kan flytta över äggen och testa.

Taggeman
2

Det ser ut som dom har lagt på 2 blad ta det ena o flyta på det till lill akvariet ha lite luft flöde vid äggen så det blir lite cirkulation på vattnet vid äggen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
2

Tack för svaren! Ska se vad jag ska göra åt dig för nu är man helt snurrig ;)

MagArne
0

Äggen kläcks efter ca 3 dagar. Ynglen kommer sitta fastklistrade ytligare några dagar. Drygt en vecka från äggen lagts är de frisimmande.

Normalt sätt ska båda föräldrarna vakta ynglen men odlade skalarer brukar ha svårt med det och ynglen blir ofta uppätna efter ett tag.

Frisimmande yngel får väl hovas upp och flyttas till eget akvarium.

MagArne
0

Frisimmande yngel

MagArne
0

Jag tycker du ska spara 50% av ynglen hos föräldrarna för att se hur pass bra yngelvårdare de är. Är de utmärkta yngelvårdare så kommer de bli eftertraktade.

Krille12
0

Jag håller med MagArne, du borde ta upp hälften och låta föräldrarna ta hand om de andra. Lycka till!

[Jens]
0

Tack för utmärkta svar från er allihopa! Nu förstår jag betydligt mer och kommer vara lite vaksam. Ska bara köra igång det lilla akvariet i hopp om några överlevande men vi får se för det kan vara tomma rom också.

Amelida
1
[SonjaG]
2

Så kul! Lycka till.

När du hade turen att de satte rom på 2 ställen så är råden du fått jättebra.

Mina skalarer har lagt rom många gånger men aldrig så att jag kunde ta bort hälften till separat akvarium, tyvärr. Det hade varit kul att få yngel.

Efter ca 2-3 var all rom borta. Jag misstänker Ancistrus. Vid ett tillfälle såg jag t o m hur han glufsade i sej dem, de satt på filtret.

De stackars skalarerna stod bredvid och var olyckliga (tror jag!), de kunde inte göra någonting åt saken.

MagArne
1

Så här gjorde jag:
Blandade Tetra Mini baby med vatten. Sög upp det med pipett och sprutade ner bland ynglen.

Finns säkert bättre lösningar. Jag hade alltid ynglen hos föräldrarna hela tiden men de blev alltid uppätna till slut och sen la jag ner akvariehobbyn ett par år.

fredrikh
2

@jenwib

Jag skulle rekommendera dig att kolla in denna dokumentären som är i två delar, den inriktar sig främst på hur man odlar Scalare men berättar även en hel del om hur man tar hand om yngel med :)

http://www.youtube.com/watch?v=BBF4CfUCVpY

Krille12
0

Hur går det?

[Jens]
1

Allt försvann så jag får vänta på nästa gång istället men nu är jag mer förberedd och tackar alla för tipsen.

Krille12
2

Synd, men hoppas det går bättre nästa gång.