fenbiten och krokig rygg
Jag har tagit över två fiskar från min lillebror som inte passade med dom andra fiskarna.
Den första fisken är en svärdbärarhane som till en början såg ut som en hona men senare visade sig vara en hane. Han var mycket "elak" och var på den första hanen hela tiden. Sedan en dag så blev det helt tvärt om. Den andra hanen gav sig på honom så nu saknar han hela svärdet och han var mycket låg och höll mest till under pumpen eller i skydd av alla växter där han fick vara ifred för det mesta.
Den andra fisken är en liten guppyhane med krokig rygg som egentligen inte verkar må så dåligt av det. han simmar på bra även om han vickar lite mer än dom andra, han äter och rör sig i hela akvariet men jag tog med mig honom iaf för min första tanke var att jag kanske skulle ta bort honom för jag tycker så synd om honom.
Så min undran är helt enkelt, kommer svärdet att växa ut igen och ungefär hur lång tid tar det? och ska jag avliva guppyn eller kan han bo kvar här hemma tills han går bort själv?
just nu går dom i ett 54l tillsammans och med bara några malaysiska sandsnäckor.
Putt :)
Jag ser inte det som akut för någon av dem :) Låt du dem leva ut sitt liv.
Det kan ta någon/några månader för svärd och fenor att växa ut igen. För bästa resultat krävs bra vattenkvalité :)
Okej så skönt :) Jag har redan börjat bli fäst vid dom :P
Jag har ett dropptest för att kolla nitriten vilka mer tester är nödvändiga att ha hemma?
pH är bra att ha också. Resten har jag själv inte och klarar mig bra :) Har inga krävande arter nämligen.
Men nitrit-test är ju i regel mest akut bra att ha hemma.
Okej då ska jag kolla om jag hittar något bra på tradera ^^ Är det några speciella märken jag ska titta efter eller akta mig för?
Jag kan tyvärr inte svara på det :)
Men håll dig borta från stickor. Det ska vara dropptest.
Okej jag får helt enkelt testa mig fram :)
Klarar dom att vara singlar eller behöver dom få sig ett par fruar? Jag vill ju inte att dom ska må dåligt =/
Jag rekommenderar inte att du skaffar guppys, då hanens gener är kassa (som vi ser på ryggen) :)
Men när svärdbäraren blir bättre i kroppen går det bra att skaffa två honor till honom.
Okej ja det låter ju logiskt :) Men då får han nog sig ett par tjejer senare :) Tack för hjälpen!