Vilka fiskar passar här?
Det verkar tyvärr som jag tabbat mig ordentligt och jag skulle vilja ha hjälp med passande fiskar i mitt akvarium. Men först ska jag dra bakgrundshistorian lite kort.
Sambon köpte ett akvarium och en sköldpadda förra året. Några månader senare så dog tyvärr paddan och han ville inte skaffa någon ny. Men vid det här laget så var jag så himla förtjust i sködpaddor så jag tog över hans utrustning och skaffade mig en egen (av en annan art).
Dock så bort det kvar lite invånare sedan tidigare, och det är nu dessa jag har problem med. Dels så bor där ett stim med svarta neontetror. Dessa var köpta som mat till den första sköldpaddan, men den hann bara äta några stycken. Tetrorna var alltså inte tänka som några permanenta invånare. Nu finns det sju stycken kvar och den nya sköldpaddan är alldeles för liten för att kunna äta dem. Tror ni detta lilla stimmet trivs i mitt akvarium eller bör jag ta bort dem?
Karet är bara på 54 liter och är inte fyllt ända upp. Dock så är det några cm högre vatten än på fotot. Det är också ljusare i karet än vad som framgår på foton. Men det rör sig fortfarande om rätt så få liter och jag är är bekymrad att det är för litet för dem.
Sen har jag tyvärr gjort den stora tabben att jag köpt fisk utan att plugga på ordentligt. Jag åkte dit och ville ha hjälp med några små städare. Det jag var ute efter var fiskar som blev max 3 cm och kom hem med sex stycken fläckiga pansarmalar. Dessa införskaffades för rätt länge sedan men det är inte förren nu jag inser att dom blir 8 cm! Dom blir alltså mer än dubbelt så stora mot vad jag trodde. Känner mig rätt lurad men får skylla mig själv. Man ska aldrig åka till djuraffären utan att veta exakt vad man ska ha.
Så nu blir det till att göra om och göra rätt. Pansarmalarna får jag väl sälja för dom blir på tok för stora. Huruvida jag ska göra med tetrorna vet jag inte. Om ni tror dom kan trivas så här litet får dom vara kvar, annars får jag göra mig av med dom också.
Annars tar jag gärna emot tips på vad för fiskar som kan trivas i detta karet samt hur många. Det är 24-25 grader i vattnet och neutralt ph.
Finns det några andra mindre pansarmalar som skulle passa? Tycker dom är väldigt söta nämligen. Eller några andra bra nytto-fiskar?
Det skulle vara kul med några fiskar som bara simmar runt och ser fina ut också. För att få lite liv i akvariumet.
Tycker det är väldigt pinsamt att ens hamna i denna situationen. Jag ska aldrig mer köpa fisk från affären så där rakt upp och ner. Från och med nu ska jag läsa ordentligt innan så jag vet vad som passar.
Jag bara måste fråga vilken sorts sköldpadda du har skaffat som kan hållas i ett så litet akvarium? :)
Jag har ingen erfarenhet av sköldpaddor men om din sköldpadda inte äter fiskarna så finns det ett antal alternativ. Jag hade ett 54 liters akvarium i många år med neontetror, guppys, platys och så vidare.
Ni får rätta mig om det jag säger nu är fel, men det här är mina erfarenheter:
Jag skulle säga att tetrorna kan vara kvar, skaffa gärna några fler så att de blir ett stim på minst 10 individer. Du kan skaffa ett par guppys, 2 honor och en hane kanske. Annars platys, svärdbärare, eller någon annan sällskapsfisk, men ha helst inte fler än 5 (2 hanar 3 honor). Två Ancistrus som tar hand om alger skulle jag också rekommendera.
Däremot är det nog bäst om du säljer pansarmalarna, om inte så skulle jag inte skaffa fler fiskar, det blir ju lite trångt. Annars kan du ju behålla pansarmalarna och bara skaffa några fler tetror.
#3 Ja om den är 15cm … 
För att Ancistrus ska må bra och växa så behöver den minst 80-100 L och det har inget med "om den är 15 cm". =) Vad händer när den är 15 cm? Lämnar man tillbaka den för att den är för stor? Tråkigt att tänka så för då har man följt ett liv för att ge bort den sedan?
Sedan är det bra att ha en grotta för Ancistrus och om den skulle vara 15 cm så kan man räkna ut hur stor grottan måste vara för att han/hon ska trivas där också. Ett rejät hus med andra ord. ;)
Det blir litet för neontetror eftersom dom vill va så pass många, det blir även för litet för Ancistrus (jag hade en i ett 100l kar och tyckte de ja på gränsen till för litet, den växte inte som dom i 450l karet och blev inte alls lika fin)
"Vad händer när den är15 cm?"
Ta kort på den bredvid ett måttband och lägg upp, aldrig sett en så stor, gigant gener?
"Lämnar man tillbaka den för att den är för stor?"
Byter kar, ger bort eller lämna tillbaka, fast tycker nog den bör flyttas när den närmar sig 6-7cm.
"Tråkigt att tänka så för då har man följt ett liv för att ge bort den sedan?"
Ja blir man fäst vid fisk är det inget att rekommendera.
#6 Det har mycket med vattenkvalite att göra, fiskar anpassar sig inte efter väggar, bra länk; http://www.fishtanksandponds.co.uk/aquarium-science/fishgrowth-tanksize.html
#1 Det finns ingen vuxen sköldpadda som kan bo så här litet. Det jag har är en liten unge, men sen kommer den växa sig upp emot 15 cm (vilket förvisso är väldigt litet för en sköldpadda) och då behövs såklart ett större kar. ;P
Arten jag har kallas för kölad mysksköldpadda (Sternotherus carinatus) eller razor-backed musk turtle på engelska.
Mina tips verkade inte vara så bra, haha. :) Du verkar ju fått lite andra tips iallafall!
Tack för alla svaren. Då får jag tyvärr göra mig av med alla fiskarna. Visserligen så kommer jag skaffa större akvarium när paddan växer men kommer troligen använda detta ett år framöver i alla fall. Så då hinner nog firrarna bli för stora.
Jag har kollat runt lite och upptäckt otcocinclus vilket verkar vara en trevlig fisk. Hade ett stim av någon av dessa fungerat? Hur många bör ett stim för ett litet kar i så fall bestå utav?
Ett par Platy eller svärdbärare hade nog varit trevligt. Om det nu skulle bli ett stim av otcocinclus så känner jag att det skulle vara fint med 2-3 lite "större" fiskar, gärna färgglada så då är nog båda dessa bra kandidater. Men vad finns det fler för fiskar att välja på? Jag tycker att t ex dvärgguramin är väldigt fin. Fungerar dom tro?
Dvärgguramin skulle jag säga är perfekt för akvariet :)
#9 Men herregud vilken sötnos!
Att ha endast 1 dvärgguramipar bör gå fint, dock inga fler fiskar då. Så här står det på zoopet:
Dvärgguramihanen är under lektiden revirhävdande, men är i övrigt en fredlig fisk, Vill man hålla flera par ihop eller blanda med andra arter bör akvariet minst vara på 80 liter.
#9Hur stort akvarium behöver dem när de är vuxna?
I så fall fungerar inte dvärgguramin heller, synd. Men får satsa på ett sådant par i framtiden när jag skaffat större akvarium. ^^ Något annat förslag?
#14 Enligt L80 (föreskrifterna för hållande av sällskapsdjur) så är minimimåttet 0,36 kvm bottenyta och 20 cm höjd. T ex 80x45x20 (BxDxH). Men jag tycker man kan lägga sig en bra bit över detta. Det är trots allt bara det absolut minsta du får hålla dem i enligt lag, skadar aldrig med större. ^^
Tack. Då funkar inte mitt kar som är 75,5x35x39
Har kollat runt på Zoopet och det verkar som att Fjärilsciklid skulle passa mitt lilla kar. Men dom verkar känsliga och jag är nybörjare. Dessutom lär jag kanske behöva göra fler vattenbyten än vad man normalt sett gör då sköldpaddor skiter ner rätt mycket.
Någon som har erfarenhet av dessa? Hur pass känsliga är dom?
#17 Nope. :) Men det lär ju räcka ett tag om du skaffar en unge. Men sen kommer du behöva köpa större.
Okej nu spammar jag min egna tråd men jag behöver fortfarande hjälp. Har kollat runt en massa på zoopet men det är svårt att hitta passande fiskar, även svärbärare går bort pga dom blir för stora.
Så det jag lutar mest mot nu är ett gäng ottosar och Platy. Jag antar att 1.2 Platy är bättre än 1.1 så att stressen på honorna blir mindre.
Så nu vänder jag mig till er igen. Är 1.2 Platy och ett gäng ottosar passande i mitt kar? Och så undrar jag fortarande hur många ottosar som blir lagom.
#20 - Jag har själv fyra ottosar till mitt 54L, det skulle jag tro är ganska lagom. :)
Jag tror det du har tänkt kommer bli jättebra. 
😃
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Men hur stort blir karet sen när den växt ur detta ? Såg på MFK om att hålla fisk med denna padda;
"Muds and musks are capable of taking down and eating small fish and nipping at the fins of larger fish but will leave them alone most of the time. I would suggest keeping large bodied fish about the length of the turtle or bigger."
Så om du ska flytta med fisken kan det ju vara bra att tänka på, typ köpa en mindre nu som växer till sig till andra karet med paddan, för att minska risken för uppätning 🙂
I slutändan kommer det bli minst 200-300 liter, kanske ännu större. Problemet med att köpa smått som växer till sig är nog att firrarna lär växa snabbare än paddan. Jag räknar med att kunna ha detta karet minst ett år.
Mysksköldpaddor ska dock vara väldigt dåliga jägare så jag är inte orolig för fiskarna. Skulle han lyckas få fatt en så är det bara bra foder, haha. Det enda tråkiga vore ifall jag skulle köpa väldigt dyra fiskar som hen fick tag på.
Men annars håller jag faktiskt redan på att odla Guppy till hen. Men dom kommer jag behöva avliva själv.