Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 5420 ggr
Dustmonkey
0

Jag har hittat Physa snäckor

Hej! Jag hade skrivit tidigare att jag hade hittat snäckor som visade sig vara posthornssnäckor och sandsnäckor :) Nu har jag hittat Physa snäckor i akvariet. Ska jag ta bort dom? Har dom någon bra funktion?  Varför har jag en invasion av snäckor i akvariet? För mycket mat? Jag matar väl lite extra eftersom jag har ynglar i akvariet :P Tips på vad jag ska göra? Har snäckor där jag har lagt till javamossa bara =P.

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[Jens]
5

Psyhashäckor kan du ta bort och sånt får man oftast med när man köper växter. Dessa kan föröka sig kopiöst fort så plocka dem gärna. Själv plockar jag bort dem så fort som möjligt för jag har ju andra snäckor som sköter akvariet.

xanna
1

Jag flyttar över mina till ett kar där de är "tillåtna" och krossar småungarna mot rutan innan de blir för många.

Jag tycker att Physor har otroligt vacker färrgsättning på skalen och en mycket fin snäckform.

Enda anledningen till att de inte är önskade är deras förökningstakt.. Hade de varit svåra, så hade de varit eftertraktade. ;)

Dustmonkey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tål dom salt utan jod? Märker mina fiskar kliar sig för mycket, tänkte hela i vanlig salt utan jod. Den på bilden.

xanna
0

Personligen har jag aldrig prövat vanligt salt…

Jag köper mitt salt i djuraffären.

*Nyfiken på svar från någon som prövat.*

Dustmonkey
0

Vad jag har hört och vad dom sa till mig är att man kan hälla vanlig salt utan jod men om detta verkligen funkar har jag ingen aning och vågar inte prova heller. Den salten som dom säljerna affärerna, är det snällt mot snäckorna? Har några fina leopardbruna posthornssnäckor. Vill inte att dom ska typ "smälta".

xanna
0

Mina äppelsnäckor mår kass av salt. Innan jag skaffade dem så hade jag alltid salt i karen.

Vet inte hur det är med posthorn eller physor.. Neritina däremot trivs bra med salt, så det är ju lite olika mellan arterna och inte bara Snäckor som Snäckor.