Fel på min Scalar?
Hej! Min scalar beter sig väldigt konstigt. Han står bara vid pumpens vattenutsläpp hela tiden. Han har gjort det i 3 dar nu vilket inte är normalt för han. Trots att han står där så kommer han då man knackar, eftersom jag knackar då det är matdags och han äter bra. Kan det vara något fel?
(dålig bild men det var det bästa jag kunde åstadkomma)
Min första tanke var: Hur är vattencirkulationen? Tänkte på att du kanske hade dålig "sprutt" i pumpen?
Jag tycker faktiskt att jag har en ganska hög cirkulation på vattnet. Jag har testat öka och sänka cirkulationen och även luftbubblorna, men det bryr han sig inte om :(
Hur stort är akvariet?
Mina scalarer brukar hänga vid pumpen och fånga dem ''kryp'' som blås ut ifrån pumpen
Medarbetare på Pokémon Ifokus
Mitt akvarium är på 105L. Vet att scalarer ska ha större, men han är inte så stor än och jag planerar köpa ett större dit han ska flytta.
Han kanske äter småkryp… Men ibland simmar han med "nosen" rakt upp och bara är så i vattenutsläppet.
Jag hade scalarer som gjorde så, men då ökade jag bara vattenbytena så att det blev mer syrarikt vatten!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Hjälpte det? Jag gör 10% vattenbyte i veckan men kan öka till 2 gånger i veckan om han skulle må bättre av det! Är väldigt fäst vid lilla Roberto Alberto (Bästa namnet i världshistorien om ni frågar mig)
För mig hjälpte det, men det behöver ju inte betyda att det är så! Rör han sig mer när du gör dina vattenbyten?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#7 När jag hade mitt kar som gick på 100 liter, så bytte jag drygt 40 liter i veckan. Kanske byter du för lite vatten och det är nitrit och nitrat som gör att din scalar står vid pumpen?
Han kommer som vanligt och är nyfiken när jag gör vattenbyte men direkt när jag är klar så kommer han tillbaka. Det kanske är så att jag byter för lite. Ingen annan fisk gör dock så, men har ju bara en scalar så den kanske är känsligare.
Ska absolut göra större vattenbyten och se om det hjälper!
Nu har jag bytt 20L (bytte 10L i förrgår) och han simmar fortfarande med "nosen" upp vid pumpen :(
Nu är jag ingen expert på scalarer men den kanske är ensam och trycker vid pumpen för att det är läskigt?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ja, som cornelispuss säger.
Hur många har du? De ska ju gå i grupper runt 6 stycken.
Sen 10% vattenbyte i veckan tycker jag låter fasligt lite. Testa att gå upp till 30%.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#13 det står i #10 att h*n bara har en scalar
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#14 - Oj, förlåt, det missade jag. :P
Ja det är troligtvis ensamheten.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Det tror jag också. Att vara ensam skalar i akvariet är inte kul. De ska helst vara minst 6 st. Skalarer bildar gärna par och den känner sig nog ensam tror jag. Hoppas du har ett tillräckligt stort akvarium för att ha skalarer i.
När jag köpte han så sa de på djuraffären att den inte behövde vara flera. Men man ska ju inte lita på dem. Jag funderade på om han var ensam så jag tänkte köpa fler i söndags. Men vi har bara 1 djuraffär här, och de hade bara scalarer med trasiga fenor som såg lite sådär ut. Har haft min Scalar ensam ganska länge nu och han har aldrig gjort så förut. Om djurmagazinet får in nya så får jag väl köpa honom några kompisar :)
Ja, som du vet så ska man inte alltid lita på dem i affären. När man är medveten om kanske det eventuella problemet så kan man kanske göra något åt det. Det kan vara så att den Skalar du har har blivit vuxen och söker sällskap. Har du ingen annan fiskaffär att gå till ? Måste ju finnas några mer än bara den du har tittat på. Finns det någon Hornbach i närheten så är det ett tips. Glöm att att köpa flera st om det får plats i akvariet som du har.
Vi har bara djurmagazinet i Piteå. Förut hade vi även 2 andra men de har varit tvungna att stänga. Men jag far nog till Luleå och köper från Rolles akvariecenter, han brukar ha bra fiskar!
När jag köper fisk när det är kallt ute tar jag med en kylväska med en varmvattenpåse i botten. För att fiskarna inte ska bli kalla om fenorna.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅