Okej pris för begagnat?
Vad är ett okej pris för ett begagnat akvarium?
Ett som är 350 liter, 3500 kr? Är inte det otroligt mycket?
Ett Höjd; 40
Längd: 110
Bredd; 44 vet inte hur många liter det blir, 1200 kr? Är det billigt?
Perfekt längd är det. Men sen är det 10 mil att köra dit, så blir ju lite bensin pengar också.
Lite tips? :) Vill gärna inte köpa ett begagnat och bli "lurad" om man kunde hittat mycket billigare.
Sen självklart finns det ju dom som även ger bort för dom bara vill bli av med det. Men tänkte en ungefär summa som är okej för begagnat.
Personligen tyckte jag det var dyrt. Men hänger det med tillbehör som pump, fiskar osv? Hur gammalt är akvariumet? Du ska helst köpa ett akvarium som är i "drift"hos säljaren. Det för slippa köpa ett akvarium som i värsta fall kan läcka.
Det kanske jag skulle skriva, ska ha det som terarium, så har det stått ett tag gör det ingenting.
Bara kollat på såna som är toma där ingenting ingår eftersom jag inte vill ha fiskar mm.
Hittade ett nu, 2 avkravium, 150l och 130l, båda 105cm långa vilket är det jag vill ha. För 600 kr båda två. Det måste vara skit billigt väl?
Ljusramp är med.
Dock en bit att köra där med. :P
Var visst "bara" 8 mil dit! Och ligger nära en stad jag ska till i veckan, liten omväg bara isf.
Aha:). Ja då är det en annan femma om du ska inte ha vatten. Kanske bara kolla då att siliconet sitter som de ska göra:).
Det var faktiskt billigare:). Glöm inte bara ta med bärhjälp om du köper karen då de är tunga
.
3500kr låter väldigt dryt, speciellt om inget ingår.
#4 hehe ja ^^ Dock har dom två haft vatten i sig för bara en månadsen, så borde ju sitta tillräckligt bra att allt inte faller isär :P
Ja, de känns billigt. :) Lite bensin med men bilen drar lite så blir nog inte så dyrt tillslut iallfall. :)
haha får göra det ^^ dock hon som ska med är lite små klen men. ;P
Bara en tanke som dök upp, kanske dumt att fråga men; får du in två kar i din bil? Ta med filtar om du köper, då skyddar du glasen från repor osv.
Muta ngn killkompis som tränar på gym att hjälpa till*s*.
Jag köpte mitt 314L med alla tillbehör (ytterfilter, täckglas, lysramp, en jätterot, ställning, grus, mycket sten och flera doppvärmare) för vad jag har för mig var 1200kr. Visserligen rätt gammalt, men fullt fungerande, behövde bara rengöras lite och silikona om en liten liten bit.
Det tycker jag är lagom pris.
För ett akvarium i storleken 150-200L utan några som helst tillbehör som ska användas till smådjur tycker jag 0-300kr, max 400kr kanske är rimligt, om det är begagnat.
#2 tycker jag låter helt okej, bara lysramper kostar ny hur mycket som helst. :P
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag köpte en av mina akvarium med ljusramp, pump och doppvärmare för 300 kr. Rätt billigt tycker jag iaf. Satt och kollade på min mail igår och en tjej hade skrivit att hon ville sälja sin 54 liters akvarium för 1000 kr, självklart med alla saker och fiskar i men för dyrt tycker jag. Så kämpa! Det finns riktiga kap därute =D Man måste hålla ögonen öppna och var på hugget så fort någon har lagt upp annonser! Lycka till :)!
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Akvariet för 1200kr är på 193L och de är ganska billigt. Akvariet på 350L för 3500kr är dyrt. MEN det beror även på om det medföljer något. Om pump,doppvärmare, sand, dekorationer,fiskar,ljusramp och täckglas medföljer så tycker jag att det är billig då man får allt man behöver till ett akvarium.
Jag är snål. Såhär ser priserna ut när jag köper begagnat. Ej med möbel eller dyra tillbehör (då kan man dra på 500-1200;- till kanske).
30-50 liter = 150-250;-
100-200 liter = 300-600;-
250-350 liter = 700-1100;-
450 liter + = 2000;- +
Man kan ju alltid försöka pruta ner priset om det känns för dyrt. Jag håller med ellas lista dock, det är rimliga och bra priser. Och sen bara plussa på restrerande saker som man ska ha som pump, doppvärmare, grus etc som är det som egentligen gör akvarium dyrt.
#11 Om man köper ett akvarium begagnat skall det vara med tillbehör då det annars blir dyrt att köpa nya tillbehör.
Kostnad för akvarium är ju så mycket mer än själva akvariet
Självklart. Jag skrev därför "dyra tillbehör". Det innefattar ytterfilter, stora rötter, ställning eller liknande :)
Jag har 6 akvarium och en hel låda full med grejer. Så jag behöver i regel inte tillbehören om de inte är riktigt fina eller dyra.
Men självklart talar jag för mig själv. Andra här kanske har nytta av doppvärmare, innerfilter och grus.
Tack för alla svar! :) Brukar inte köpa begagnat så svårt att veta vad det är värt att ge.
Har hittat några billiga och bra som jag skrivit till. Dock har dom legat på blocket 2-5 veckor och tyvärr tar ju hälften av människorna inte bort sina annonser när det är sålt så hoppas inte för mycket.
jag gav 600 kop för ett 312 liters stälning rötter sand pump m.m
Nu vet jag inte var du bor, men här i malmö har vi nått som kallas "Sopstationen" och där finns det ofta en massa gamla akvarier (i varierande skick dock, men det går ju att fixa till dom rätt okej) för mellan 100-500kr kanske. Oftast av större storlekar.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Skulle inte lägga ut sånna pengar! Du kan ju typ köpa ett nytt (Enbart akvarium) för dom pengarna!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Nu har vi kommit på att min kusin har ett gamalt akvarie som hon köpte billigt, hon hade en sköldpadda där i.
Hon har för sig det var 120 cm långt, så perfekt! :D Blir bara billigare och billigare för mig ;P
Dock inget sånt glas över, men det kan väl en glasgrej fixa?
Hoppas det inte är allt för dyrt.
#19 det är bara att gå till en glasmästare och ge måtten som täckglaset ska vara :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#20 okej ^^ Ska man bara ta reda på var en sån finns här :P
Vet du om det kostar mycket?
Och när karet är så långt, 120cm, har man en så stor glas då eller har man en som går till hälften och sen en till?
Aldrig kollat på akvarie med glasskivor över så vet inte hur det ser ut :P
Vad för djur ska du ha i akvariet??
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Eremitkräftor :)
#21 ingen aning faktiskt men kanske 100-200? jag skulle nog ha 2 st alltså delad på mitten :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Eftersom det är ett terrarium så kan dom behöva luft o smita iväg därav frågan. Ska man va där o rota omring mycket kan det va en ide med plexiglas det är lätt hänt att ett glas går sönder.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Var får man tag på plexiglas då?
Jag undrar om inte byggvaruhus har det? Sen kanske utbudet är olika vart man bor. Ring och fråga de byggaffärer som finns där du bor:).
#27 tack så mycket :) Ska prova de.
Hade varit skönt med hårdplast, rädd att tappa glasen och sådär. Men inte så snyggt med plast som tak.
Jag skulle inte rekomendera plexiglas om du inte har ett mittenstag och lister som håller upp det runt karet. Plexiglas från byggvaruhus brukar vara ganska tunna,dyra och dålig kvalite. Chansen är stor att den bara kommer att hänga ner som en ölmage och vara ett allmänt jävelskap att plocka bort. Jag har testat det var nära att hela karet skulle flyga ut genom fönstret :)
#29 Åhhh.. Flygfiskar!
Förlåt, tillfället var för bra för låta det gå förbi!
Hehe ja det var en gratis straffspark på mig
.
Mitt kar var 8kantigt 250L tog 3 långa dryga timmar med många svordomar att såga ut alla delar ( plexiglas har en kul tendens att spricka ) för att sen bara lägga dit delarna för att se skiten sakta börja hänga ner för att sen rammla in i karet och kila fast sig.
Drar in en fråga till som handlar om pris :) haha.
Ska sälja mitt 65liters kar.
Köpt och varit igång sen 2012-06-28. Vet inte om folk bryr sig hur gammal det är men :P
Var ett sånt akvarie där det ingick pump och doppvärmare.
Vad säljer man det för? De som ingick säljs såklart med.
Finns även svart grus, är det bara att slänga eller kan man få 50 kr eller något för det?
Finns de folk som vill köpa begagnat grus liksom eller kör alla helst på nytt?
Klart det finns folk som köper svart grus om de vill ha det i sitt akvarium men annars kan man dock försöka sälja det via blocket. Akvariet i sig med pump, doppvärmare och belysning tippa på ca 6-800 beroende på hur välskött det är.
Med tanke på att den är så ny så skulle jag nog snarare försöka på 800-1000 kr och vara tydlig med att det är nya produkter man säljer och inte gammalt.
Om akvariet är i bra skick så skulle jag köpa de för 500-700kr
#33 Ja, allt är ju rätt nytt. Och har tagit bra hand om det. Ska inte finnas en enda repa eller sådär. Pumpen tycker jag personligen är bra.
Har bytt lysrör till ett annat då jag tyckte de man fick med lös lite gult eller sådär. Så det kan även ingå i priset då jag inte har något att ha det extra.
#34 Jättebra skick på det :) Ser helt nytt ut.
Förutom att de syns att de varit lite vatten i då när det blir sådär vatten märken på glaset :P Men går ju bort när vatten kommer i.
Tack så mycket båda två :) Blir nog att lägga ut för 700-900 något då.
Folk prutar ju alltid en massa och bor i småland så är väl någon snål jäkel som lär köpa ;P haha.