Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 12307 ggr
-Cissi-
1

Sjuka guppys, Hjälp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej behöver lite hjälp..

För några månader sen köte jag en Guppy hane från en djurbutik, effter han hadde fått simma i karet i typ en halv dag såg jag att han var sjuk med vita prick "tror jag" jag saltbadade han och jag behandlade det karet med (esha 2000 Mot svamp, fenröta och bakterier) jag behandlade med medlet i 3 dagar som det står på förpackningen, inga andra fiskar såg jag hadde blivigt smittade hanen dog dan effter jag saltbadade han första gången.

Den senaste veckan eller så har det dött 2 vuxna honor som till synes hadde blivigt vita över typ 1/3 av kroppen, innan dom dom dog saltbadade jag dom och påbörgade en ny kur av medlet, men dom dog dan effter saltbadet som hanen. Jag fortsatte kuren i 3 dar men det står i pappret att man kan förlänga den i ett par dagar till så jag gorde det för att vara på den säkra sidan.

Men i går kväll sitter jag och tittar på fiskarna och ser små prickar på några fiskar, ordnar igen ett saltbad och badar dom drabbade fiskarna, i morse så hadde jag en död fisk i karet.. Skrikandes

Jag börgar riktigt tröttna på det här nu det är ingen som blir bra! trotts saltbad och medisenering…

bifogar en bild på en av mina honor, igår hadde hon bara en liten prick på rygg fenan idag ser hon ut som på bilden :(

Är det nån som kan se om jag har gissat fel på sjukdomen?

Och vad tusan ska jag göra??

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Jens]
0

Låter som det skulle vara baktupur-behandling som du behöver. Kolla gärna info om det och se om det är det.

-Cissi-
0

Ska kolla upp det!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Gurky
0

Jag tycker inte att det ser ut som vita prick, snarare som fenröta isf. Dock så har jag aldrig haft någon personlig erfarenhet av någon fisksjukdom utan bara sett bilder. Vad har du för temp?

-Cissi-
0

Har kollat på bilder och sökte på "bactopur fisk" och bilderna som kom upp liknar mina fiskar, men jag förstår inte hur man ska använda medlet, det står oxå att man måste ha vitaminer under behandlingen, men jag har aldrig sett några vitaminer till fisk :/

finns det att köpa i vanlig djuraffär tro?

-Cissi-
0

#3 jag har 24 just nu men brukar ha kring 25.

men det som gör mej lite ställd är att jag har ju behandlat mot svamp, fenröta och bakterier det står även att det ska bota alla "prick sjukdomar"

[dynamitella]
0

Hur är vattenkvalitén i karet? Har du någon bild på akvariet? :)

Sjukdomarna kommer fortsätta om man inte går till källan. Mina fiskar blir sjuka och dör som flugor om jag slarvar med vattnet :(

[Jens]
0

Finns att köpa i affär och heter SERA BAKTUPUR men vänta och se om det är andra som håller med mig eller kommer med andra förslag.

-Cissi-
0

#6 vatten kvaliten har jag ingen aning om just nu då jag inte har några tester eller har väll stickor men dom är ju inte alltid att lita på (har planerat att köpa nya men har välldigt dåligt om pengar nu.. men gör regelbundna vattenbyten.

Har nyligen gort om i karet så har inga nya bilder och kameran är för tillfället död men laddar baterierna.

Vet det och vill ju inte att fler ska dö :(

#7 Jo det är klart vill ju gärna veta exakt vad det är som är fel :(

-Cissi-
0

Jag gorde ett dopp test som jag har och jag tycker inte att dom har varigt felaktiga förut..

ph 6.4-6.8

kh 3-6

gh 16

no2 0

no3 10-25

Men vet ju inte ifall det stämmer :/

-Cissi-
0

#7 Blir nog så att jag köper den vid 4-5 för jag tycker det ser ut som det. Bara det.. måste man ge vitaminer åt dom under tiden som jag läste nånstans?

-Cissi-
0

En av nina yngen har typ som ett vitt sträck över ryggen och har svårt att simma :/ ska se om jag kan ta en bild..

-Cissi-
0

…

-Cissi-
0

En till på en annan egen uppfödd hona hon har en liten prick där skärt fenan börgar och fenan börgar blir lite vit i kanterna

[Jens]
0

Parasiter
Den sorts åkommor som är vanligast är parasiter och mögelsvampar. Här några exempel:

* Vita pricksjukan (Ichthyopthirius) är nog den vanligaste sjukdomen hos akvariefiskar. Den yttrar sig så att man på fiskens hela kropp kan se klart avgränsade små vita prickar, upp till 1 mm stora. Det är en parasit som orsakar den mycket smittsamma sjukdomen. Parasiterna livnär sig av fiskens hud. Ett flertal verksamma mediciner finns att köpa i fackhandeln.

* Oodinium är en annan parasit. Sjukdomen brukar också kallas "sammetssjuka", eftersom angripna fiskars kropp får en beläggning som för tankarna till just sammet. Såväl söt- som saltvattensfiskar, och vad som finns däremellan, kan drabbas av den. Sjukdomen känns igen på att fiskarna verkar belagda med en grå eller gråblå beläggning. Även den här sjukdomen, som om den får florera fritt ofta leder till att fiskarna kvävs, är mycket smittsam. Zoo-handeln tillhandahåller flera bra mediciner mot oodinium. Erfarna akvarister hävdar att Oodinium finns latent hos fiskarna och utlöses om immunförsvar och kondistion försämras, vilket kan ske exempelvis vid hastig och kraftig temperatursänkning, eller vid misskötsel och vanvård.

* Svampangrepp/mögel (Saprolegnia och/eller Achlya) kan man se hos fiskar som blivit kalla och nedkylda, till exempel under transport. Till de förebyggande åtgärderna hör alltså att hålla rätt temperatur i akvariet och vara försiktig då de tas hem från handlaren. Hud och fenor blir ofta angripna och behandlingen är enkel: höj vattentemperaturen ett par grader och tillsätt salt. Vid svårare angrepp kan fisken ges ett kort saltvattensbad, enligt uppgift max 20 minuter i en saltlösning med 20 gram per liter vatten. Bra preparat finns också i handeln. Men som sagt! Det är enkelt att förebygga sådana sjukdomar som har med felskötsel att göra. Ett tillstånd som hör till den här sjukdomen är något som kallas fenröta. Det är samma organismer som är skyldiga vid den sjukdomsbilden. Fenröta yttrar sig så att fenorna trasas sönder, de ger sken av att frätas bort och hänger slutligen som sorgliga fransar på fisken. Fiskarna kan också drabbas av svamp som kallas Ischthysporidium och yttrar sig bland annat i utstående fjäll och i svårare fall bölder. Svampinfektioner är särskilt vanligt hos fiskar som ska ha en viss mängd salt i vattnet och där detta misskötts. Exempel på sådana fiskar är Black molly och argusfisk.

* Munsvamp är egentligen inte något svamp/mögelangrepp, utan en sjukdom som har sitt upphov i en bakterieinfektion. Sjukdomen känns igen på att fiskarna får en vit eller gråaktig beläggning kring munnen. Mediciner finns i zoo-handeln.

* Bukvattensot är en smittsam och allvarlig sjukdom som snarast måste behandlas för att fiskbeståndet ska överleva. Man känner igen sjukdomen på att fiskarna ser ustpända ut och det är följden av en varig vätska som finns i buken. Även glosögon, skador på fenorna och ljusa gälar är symptom på sjukdomen. Sjukdomen blommar ofta ut då fiskarna av någon anledning fått nedsatt motståndskraft och det kan de få om de inte sköts ordentligt. Förebyggande åtgärder är här av yttersta vikt, då sjukdomen är mycket svårbotad. Dock finns verksamma mediciner i zoo-handeln.

* Syrebrist visar sig så att fiskarna andas hastigt och verkar oroliga. De snappar ofta luft vid ytan och deras färger bleknar. Får detta pågå dör förstås fiskarna kvävningsdöden. Symptomen kan tyckas tyda på en sjukdom, men det handlar om misskötsel. För att snabbt åtgärda ett tillstånd av syrebrist bör akvariet göras rent, ruttnande växtdelar, döda fiskar och ruttnande foder tas bort. Ett rejält delvattenbyte ska göras, till exempel 35 procent av vattnet. Genomluftning och god filtrering är andra åtgärder som bör till. Visserligen finns fiskar som klarar syrebrist och det är de arter som kan tillgodogöra sig atmosfäriskt syre, till exempel Corydoras-malar och labyrintfiskar.
Någon medicinering behövs inte. Det här tillståndet undviks sedan genom att akvariet sköts väl!

[Jens]
0

http://www.indoaquashop.com/sera-baktopur-direct

På den sidan ser du två bilder. Kanske du kan se om det liknar det dina fiskar har?

-Cissi-
0

#14 #15 tack, men jag tycker lite att det ser ut som nån sorts parasit bara det att medlet jag har behandlat med ska ta död på det..

-Cissi-
0

jag köppte inget medel, tänker köra på saltbad ett tag och se..

NY fråga: hur offta kan man salt bada dom?

Taggeman
0

Saltbad har jag ingen erfarehet av, så det får någon annan ta.

Här en mycket bra beskrivning av sjukdomsförloppet för vita prick o åtgärder.

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=3231597

Skaffar du dig ett kombinerat medel mot sjukdommar, klarar den av prick o svamp angrepp. Och har du vitaprick kan man behöva köra den medecinen i över en vecka eller mer i olika omgångar beroende på att det är en kort period den är frisimmande och som man kan ta död på parasiten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
0

Saltbad har jag ingen erfarenhet av, så det får någon annan ta.

Här en mycket bra beskrivning av sjukdomsförloppet för vita prick o åtgärder.

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=3231597

Skaffar du dig ett kombinerat medel mot sjukdomar, klarar den av prick o svamp angrepp.
Och har du vitaprick kan man behöva köra den medicinen i över en vecka eller mer i olika omgångar beroende på att det är en kort period den är frisimmande och som man kan ta död på parasiten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

-Cissi-
1

Jag har ju behandlat tidigare med "esha 2000 Mot svamp, fenröta och bakterier" på förpackningen står det att man ska behandla

dag 1, 25 droppar

dag 2, 12 droppar

dag 3, 12 droppar  

Och att man kan förlänga med 12 droppar/dag i "några dagar"

Jag misstänker att det kanske är både fenröta och nån parasit, jag har börjat om behandlingen med 25 droppar.

Skulle det vara en dum idé att flytta dom fiskar som inte har några symptom till ett annat kar? eller är det så att dom kan ha blivit smittade men inte fått ett utbrott än?

godisgrisen
0

På din beskrivning och att döma av bilderna tror jag inte du har någon sjukdom på dina fiskar. Det verkar vara vattnet. Häll inte i en massa mediciner det skadar balansen i akvariet ännu mer. Gör istället små vattenbyten varje dag under nästan en vecka och trappa ned på dem senare. Kanske filtret är fullt av mediciner nu så det måste rengöras annars skulle det vara bäst att låta det vara ifred.

Är det vitaprick eller oondinium är det ju en parasit som ska behanlas med medicin men det ser inte ut så på bilderna. Faktiskt är det så att de flesta sjukdomar man pratar om inte är något annat än symptom på dåligt vatten.  Fenröta, torpedsjuka, bukvattensot och svamp är bra exempel på detta de uppkommer inte i ett akvarium med bra värden. Enligt mig ska dessa absolut inte behandlas med mediciener utan genom att förbättra vattenkvaliteten annars kommer de tillbaka.( Okej lite salt i vattnet kan vara lämpligt vid svampangrepp.)

Zoobutiker älskar när kunder kommer in och säger att de har sjuka fiskar då kan de sälja sina dyra mediciner och sina dyra vattenberdningsmedel som är helt onödiga för alla andra än djuraffärens kassalåda.

Nej det enda som kan hålla fiskarna friska är regelbundna vattenbyten och sparsam matning och en inlärd känsla för att se på fiskarna innan de blir sjuka att något är fel så. Det tar år att öva upp denna fingertoppskänsla men det är det värt det är underbaart när man inser att man har kontroll över sina akvarier.

-Cissi-
0

#21 Så fisken på bilden i #12 ser inte sjuk ut? "Bifogar en till bild" Jag hittade den förresten död i morse..

Det skulle ju vara skitbra om jag bara behövde göra lite vattenbyten så skulle det bli bra men det känns som sjuka fiskar ska behandlas..

Jag skulle slänga i lite salt men jag har både äpplen och sandsnäckor och är lite fundersam på hur dom skulle klara det..

[Jens]
0

Det där är typiskt det som jag har rekommenderat till dig tidigare.

-Cissi-
0

#23 hur menar du?

[Jens]
0

=)

Alla bilder som jag har letat angående fiskar som har drabbats av samma sak som dina fiskar har behandlats med baktopur.

[dynamitella]
0

Fisken i yngelkassen hade jag avlivat, och sen pallrat min rumpa till djuraffären och köpt baktopur :)

-Cissi-
2

Fisken i yngel kassen dog under natten.

Då ska jag köpa det! Tack Jenwib och dynamitella :)

godisgrisen
2

#22 Jo den ser jättesjuk ut. Stackars fisk. Det jag menade är att den sjukdomen är ett symptom på dålig vattenkvalitet. Det är inte en sjukdom som uppkommit av någon parasit eller annan smitta. Problemet är lika fullt vattnet.

Sådär eländiga fiskar är det bäst att avliva det är hemskt för dem att lida så. Ha aldrig dem i yngelkassar heller det är väldigt dålig vattencirkulation i dem och då har fisken sämre möjlighet att friskna till.

Visst kan du väl köpa Bactopur men om vattnet aldrig kommer i balans så kommer fiskrna fortsätta att bli sjuka.

Lycka till med allt och jag hoppas det ordnar sig.

[Jens]
0

Kontinuerlig vattenbyte är A-O oxå! Håller med!

-Cissi-
0

#28 okej då förstår jag dej.

Jag hade endast fisken där i när jag fotade den, den enda gången jag använder mej av ett plast kar är om jag vill kolla lite närmare på just dej fisken. Som yngelkassar använder jag dom i nät och endast då honan ynglar.

Kan jag göra ett vatten byte innan jag behandlar med det nya? eller bör jag låta bli?

[Jens]
0

Har du bakteriekultur till vattnet så kan du byta emot 40% av vattnet och sedan behandla det. Har du inte bakteriekultur till vattnet så skulle jag rek 20 %. Fortsätt så en gång i veckan under behandling.

-Cissi-
0

#31 Tack :) hur mycket är 20% av 112l? :P jag är riktigt! dålig på matte..

[Jens]
0

Mät vattenhöjden på akvariet och dela det med 5 =) Det är ju cirka bara.. du kan använda ögonmåttet.

-Cissi-
1

Tack :)