Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1587 ggr
-Cissi-
1

Ancistrus Genetik.

Hej :)

Jo det här med odling och genetik är intresant tycker jag, och skulle gärna lära mej mer av det, typ hur det kommer sej att två malar en albino och en brun får bara bruna bebisar, eller tvärt om, eller att två albinos bara får bruna.

Har även en liten fråga till Dynamitella om dina långfenade ansistrus :P

*Hoppas du bara hittar tråden* :P

Jo har ju sett att du har hafft anonser uppe av bebisar av dom och undrar lite vad det är för föräldrar du har till dom? är det bara lång fenade eller långfenad+kortfenad som får bebbarna? och vad får bebisarna för fenor? är det blandat eller är det bara den ena fen typen?

Om vi skulle säga att en långfenad+ en kortfenad får bebisar och hälften blir kort fenade och hälften långfenade, kan då dom kortfenade få långfenade bebisar?

Jag har köppt en ny albino Ancistrus hane igår och är lite fundersam för jag tycker att han har lite längre fenor än mina andra två, kan det vara så att han har lite långfenadde gener i sej? eller är det bara inviduellt?

Hoppas du för står lite iaf av vad jag undrar :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
3

Jo det här med odling och genetik är intresant tycker jag, och skulle gärna lära mej mer av det, typ hur det kommer sej att två malar en albino och en brun får bara bruna bebisar, eller tvärt om, eller att två albinos bara får bruna.

• Allt beror på generna :) Ju mer brunt det finns totalt i generna ju fler bruna ungar blir det. Också är brunt och kortfenat båda dominanta anlag. Så finns det lite, lite brunt i generna blir en del av avkomman bruna. I värsta fall blir det som du säger, att man köper två gula, och får 100% bruna avkommor. I så fall är båda föräldrarna "gula ifrån en brun kull". Avkommans mor&farföräldrar är alltså inte gula.

Jo har ju sett att du har hafft anonser uppe av bebisar av dom och undrar lite vad det är för föräldrar du har till dom? är det bara lång fenade eller långfenad+kortfenad som får bebbarna? och vad får bebisarna för fenor? är det blandat eller är det bara den ena fen typen?

• Mina småttingar har föräldrar som båda är långfenade, bruna. Av att dömma på avkomman så är minst två av mor&farföräldrarna långfenade också. Jag får ungefär 75% långfenade och 20% kortfenade. De resterande procenten är semi-långfenade. Jag räknar dessa som kortfenade då de inte alls får samma "svall" :)

Om vi skulle säga att en långfenad+ en kortfenad får bebisar och hälften blir kort fenade och hälften långfenade, kan då dom kortfenade få långfenade bebisar?

• Ja. Absolut. Men det beror på vem du korsar dem med. Korsar du dem med en långfenad blir avkomman antagligen runt 50%. Korsar du med en kortfenad lär procenten långfenade bli lägre än 20%.

Jag har köppt en ny albino Ancistrus hane igår och är lite fundersam för jag tycker att han har lite längre fenor än mina andra två, kan det vara så att han har lite långfenadde gener i sej? eller är det bara inviduellt?

• Ja. Det finns en chans att han längre bak bär på det. Chansen att han producerar långfenade ungar är däremot mycket liten. Det är säkert så bara att han har lite längre fenor, naturligen bara. Inget konstigt alls :)
-Cissi-
0

Tack så mycket för ett utförigt svar ^^

Jag har planerat att försöka få den gula hanen att leka med min gula hona, så ska bli kul att se vad det visar sej för bebisar sen :) men ska få den första kullen såld först :P

Det är så synd att du bor så lång bort annars hadde jag nog köpt några långfenade av dej :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

GuUuLd
0

Har ju odlat Ancistrus ett tag nu, och vi har aldrig köpt nåra albino själva men vårt ena bruna par har albinogener och ger ca. 1/3-1/2 albinoavkommor.

Efter dessa så har vi plockat ut albinosarna och fått lekpar där också (just nu har vi dock bara ett sånt par kvar) & det paret som har bruna föräldrar ger endast albino avkomma.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

-Cissi-
0

Hm så ett albino par med bruna föräldrar får bara albino bebisar? Coolt :P

Det går nog inte alltid att gissa vad det blir för färger :)

[dynamitella]
0

Då är de brunas föräldrar albino båda två, och sen har man valt ut de som burit vidare på de gula generna.

Och därför har man nu en "ren" stam :)

Så pass enkelt är det att få fram albinos som bara ger albinoavkomma. Synd att inte så många lägger ner tid på det bara, utan hellre säljer brunbärande albinos med falska förhoppningar :)

-Cissi-
0

Ah :) på så vis, om det är så pass enkelt så är det lite synd att inte fler gör så :/