Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1557 ggr
tvättäkta bybo
0

starta upp kar med jordbotten

funderar på om jag ska starta upp ett 50 l kar med jordbotten och sen grus på, finns det någon som vet vad det kallas? var jag kan läsa mer om detta? kanske någon som har erfarenheter och kan berätta hur man gör? :)

[tlundegard]
0

Plantswap är ett bra forum med inriktning på växtakvarium, där kan du läsa mycket om det. Metoden kallas low-tech :)

tvättäkta bybo
0

#1 tack! :)

tvättäkta bybo
0

dethär verkar ju grymt intressant! hittade en bra tråd på plantswap: http://plantswap.se/viewtopic.php?f=24&t=11367

jag MÅSTE prova! :D nu gäller det bara att samla på sig en hel del växter då :) när jag precis gjort mig av med massor.. hmh.. jaja, får väll höra här om det finns någon som har just att skänka lite åt mig ;)

kallepudas
0

Jag har ett sådant kar uppstartat 17/11-12

Fungerar grymt bra & fiskarna jag har däri är Guppy & Guppy endlers…

Ingen teknik förutom ljusrampen och inga vattenbyten.

tvättäkta bybo
0

#4 låter ju kanon :)

kallepudas
0

Jag startade mitt med massor med vattenpest & flytväxter=andmat & frogbit.

Dessa tar ju näringen så man slipper algblomning.Man dock inte ha grävande arter i dessa akvarier.

När man fyller i vattnet måste man vara riktigt försiktg…gruset får inte virvla upp så gjorde kan komma upp…då är det bara att börja om.

Jag lade ett stort plastlock & så började fylla med ett litet dl-mått…tog tid men man får vara noga med detta.

Halvfullt akvarie planterade jag växterna sedan fortsatte jag att fylla akvariet…samma försiktighet som innan för det är kört om jorden virvlar upp i karet.

Mitt kar har stått igång sedan november & dom växterna jag har i får jag rensa varje vecka men ska strax plantera lite mer långsamväxande växter.

kallepudas
0

jorden ska packas hårt…..det är viktigt moment.Glad

tvättäkta bybo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för alla tips! hur är det med fiska/räkor/snäckor? kan de fyltta in på en gång? kan jag använda denna såjord?

tvättäkta bybo
0

oj va dåligt det syntes på bilden…

står såhär:

Produkt: såjord

Användning: för sådd av normala frön samt kaktusar och fetbladsväxter.

Sammansättning: ljus vitmossetorv 45%, mörk vitmossetorv 45%, sand 10%.

Tillsatser/m3: NPK 11.5.18 (dvs. oorganisk gödsel) 0,8 kg. kalkstensmjöl 6 kg.

Ledningstal: ca 1

pH: ca 6

kallepudas
0

Du kan inte flytta in för många djur på en gång…en mycket liten grupp av fisk…som till exempel 4-5guppy….räkor kan du flytta in för dom tar ju hand om överbliven fiskmat….det gäller ju att mata så det inte blir en massa på botten eftersom man inte har någon som helst filtrering & att städa botten är uteslutet.

Den smuts som ändå hamnar på gruset ska ju ge jorden som är under ny näring så det enda man plockar bort är växtdelar som blad & annat så det inte ligger & ruttnar.

Den jorden ka du nog använda…

stosse
0

#9 vilken jord är det? jag är sugen på att starta ett lt-akvarium..

tvättäkta bybo
0

Kan man ha malaysiska sandsnäckor i ett sånt kar?

tvättäkta bybo
0

#11 den jag köpt är rölunda såjord

stosse
0

#13 tack :)

kallepudas
0

du kan nog ha alla sorters snäckor..bara dom inte är känsliga,du vet man har ju ingen pump så om snäckor vet jag inte mycket men om dom vill ha cirkulation på vattnet?

SuperLimm
0

Sandsnäckor gräver ju omkring enmassa i bottenmaterialet, är det så bra om man kör lowtech?

Mvh Linn

tvättäkta bybo
0

#16 det var det jag funderade på… :/ läste där emot att det var BRA med sandsnäckor då de rörde runt och förde ner ny näring i jorden…

kallepudas
0

#17 Inga djur i ett low tech ska gräva för då kommer du till slut ha jord som åker omkring i vattnet & då är det förstört!

tvättäkta bybo
0

#18 ok, inga malayser alltså :)