vad kan man ge sin algätare?
Jag undrar över vad jag kan ge sin algätare. I Maj i år gick mitt akvarium på drygt 60 liter sönder och jag fick ett nytt på 120 liter.
Min algätare som jag har hade det jätte bra i sin smutsiga miljö i det gammla avkariet, eftersom att jag när jag fick akvariet var jag inte så intresserad så akvariet blev OTOLIGT skitigt. Jag hade en döskalle som fått alg-afro och dagen efter att Perre (han heter så) flyttat in var det borta!!
Nu i det nya är det inte alls smutsigt. I början la jag i medel i tre veckor så att det skulle börja bli bakterier.
Perre har algtabletter men det ser inte ut som att han äter något. Så jag undrar, vad kan jag ge honom? någon som har tips? Jag tänkte en morot men jag vet inte………
Jag gillar honom otroligt mycket och ja jag vet jag är barnslig som tycker så men alla är olika!
Jag vill bara att han ska ha bra med mat. Jag vet inte vilken sort han är men jag har en bild så kan ni avgöra vad han är för något.
Det jag vet är att han ska bli 14 cm, just nu är han bara 9-10. Jag tror inte han kommer bli sin riktiga längd för akvariet är för litet.
Då kör vi en liten punktlista här för att vara effektiva :)
1. Din hane ser stor och frisk ut. Oroa dig inte över storleken! Vissa ancistrusar blir inte mer än 8-9 cm. Det är helt okej.
2. Du kan ge honom följande (kokta/mjuka) grönsaker: Morot, broccoli, brysselkål och äggplanta.
3. Gurka (okokt) uppskattas här hemma. Fast så innehåller det inte allt för mycket näring, och bör därför inte utgöra hela kosten.
4. Du kan prova olika tabletter :) Tetra tabimin är en sort, sen finns det andra köttigare varianter för pansarmalar och botior. Ju brunare de är/ju mer hundmat de luktar, ju mer kött/protein innehåller dem. Är de helt gröna så är de med stor sannolikhet vegetabiliska. Och även malar mår bra av lite animalisk föda ibland, så att slänga ner lite artemia eller bruna tabletter går bra :)
Alg-wafers (de du har), kokta grönsaker (här hemma är broccoli och skivad morot poppis), mata ca 3 gånger i veckan på kvällen när du släcker akvariet. :)
Det är inte alltid man ser när de äter heller, har en ancistrushane som sällan visar sig, och min hona är tvärtom och är nästan alltid framme.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Det är en fin Ancistrus hane du har :)
Du kan mata han med brokoli, morot, gurka, brysselkål, ärtor (jag brukar skala mina) allt kokas tills det blir mjukt och lättätligt (utom gurkan) sätt fast en gaffel som tyngd eller dylikt så det inte flyter runt, och ta upp resterna effter ca en dag. :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .