Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 3257 ggr
[yellowstreet]
0

Salamandrar (ot)

Hej! Jag har precis startat upp ett aquaterrarium på 60 liter, för 2-3 st kinesiska gulbukadevattensalamandrar. Just nu finns det ingen land-del och inga salamandrar för den delen heller ;) Vad tycker ni är bäst, en stor sten dem kan krypa upp på eller en flytande korkbit, eller kanske annat alternativ? Var köper man isf korkbiten, som inte får vara alt för dyr. Sen har vi det hära med temperaturen. På vintern blir vattnet inte mer än 20-23 grader (utan doppvärmare) , men på sommaren blir det över 25 grader, ibland närmare 30! Var kan man köpa doppvärmare som kyler ner ist för att värma upp? För sen när man pker bort 1-2 veckor undersommaren kan man inte lägga ner frysta flaskor, och utan dem blir det lätt över 25 grader! Jag vet att detta är ett akvarie forum, men dem verkade inte vara så aktiva på reptil.ifokus, så jag provar och ser om jag får något svar här. :)

oggelang
0

Egentligen är det sak samma;) (enligt mig är stenen snyggare ;D)men se till att ha mycket grottor o liknande!!;) jag har gjort så att jag har kombinerat dessa så grottorna är under landdelen;)!! Det där med tempen så finns det ju kylare men dom kostar över 5000(eller ännu mer )! Själv så blir det den första sommaren för mig nu i sommar;) jag tror jag kommer köra med petflaskor men man kommer få byta ganska ofta tror jag iaf! Lycka till!!

[yellowstreet]
0

Okej tack :) Köper man korken i djuraffären? Jo men sen när man åker bort ca 2 veckor kommer vattnet stiga till runt 30 grader… Jag vet inte om jag kan ordna någon "barnvakt" till dem. Kan du inte skapa en tråd där du lägger upp bilder på salamandrarn du har,, akvariet, och skriver lite snabb info ex namn, vilken strk akvariet är i,vilka växter m.m?

oggelang
0

hej igen:)

sån där kork vett jag inte om man kan köpa i djuraffären för jag har aldrig sett någon:C!!

antar att man måste ha nån som ser till dom för nån måste ju mata dom ju!! eller hur hade du tänkt att lösa det??!! :0

en tråd kke jag kan göra men du vill inte att jag bara lägger upp den på den här tråden ist??! :D

[yellowstreet]
0

#3 okej får leta lite. Jo, men det finns foderatomater ;) Visst lägg ut i denna tråden

oggelang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4okej;)

ja fast vett inte om mygglarver o liknande funkar i sån….

okej har bara en art här hemma: Spansk revbensalamander!!!  (Pleurodeles waltl)

längd: i naturen kan den bli hela 31 cm och är europas största salamander!! men i akvarium är det vanligare med 20-25cm!

temp: 21 grader och neråt!

storlek akvarium: antalet liter är enligt mig inte så viktigt utan jag rekomender en stor botten area!! gärna mer än 70 cm långt!!

foder: mygglarver, små eller klippta maskar o liknande.

landdel: igentligen inte nödvändigt för denna art då den oftast bara går upp på land i naturen när det är torka. då tillbringar den mesta tiden under fuktiga stenar!! men jag rekomenderar en liten land del ändå ifall att den skulle få för sig att gå upp på land!!

växter: hmm tror alla fungerar bara dom inte är för långa eller tål att gå upp lite över luft( då man ska ha ca 20cm vatten).

botten substat: storra stenar som dom inte kan svälja när dom äter då dom har väldigt dålig syn.

det var allt tror jag. dom flesta sakerna stämer ungefär med kinesisk eldbuk!

kan rekomendera www.caudata.org om du är bra på engelska.

slänger in en bild på en av mina som är påväg ut ur grotan:

oggelang
0

akvariet:

oggelang
0

landelen+grottan!!

Vattnadal
1

För att sänka temperaturen på sommaren kan man tex:

Släck ner belysningen helt.

Ha inga onödiga värmare, pumpar ed igång.

Ställ akvariet i närheten av ett fönster (men inte så solen lyser direkt på det), som du har öppet dygnet runt. Nattens svalka kyler ner en hel del. Kanske inte så lämpligt om mkan inte är hemma dock…

Frysta petflaskor funkar oxå, men man bör ju vara hemma och byta ut dem då…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

oggelang
0

sista! en bild på en av dom två salamandrarna!!

[yellowstreet]
0

oggelang: tack för infon och bilderna! En sån stor salamander kommer dock inte in i mitt hus Haha ;) vattnadal: okej, tack, får nog ta och ordna en ödle passare ;)