Dom äter upp rommen!!!
Mina kopparbarber håller på att leka och har sett en del rom. Dom har inte varit igång så länge och nu har honorna börjat mumsa i sig alla rom dom kan hitta! Vill kunna spara så många som möjligt. Kan man sätta ett par (en hona och en hane) i en yngelburk så att rommen ramlar ner och dom inte når dom eller blir dom för stressade i det trånga utrymmet?
Mvh Fergal
Det går alldeless utmärkt att göra så. Många som gör det. Lycka till! 
Tack, då vet jag det till nästa gång! :)
Första gången jag försöker mig på att föda upp romläggande fiskar…
Hittade några rom på bottnen som var genomskinliga först men som nu, dagen efter, blivit vita.
Ska det bli så eller håller dom på att ruttna? …
Mvh Fergal
Åh jag kan ju inget om rom. Om jag inte minns fel är dom ebefruktade? Men hoppas att du får hjälp av någon som kan. Jag är mer en räkmänniska..
Öhm. Du bör inte sätta ner två vuxna barber i en yngelkasse och förvänta dig att där är några ägg sen.
Ta en spann eller valfri annan plastlåda, fyll på botten med stenar eller spelkulor (minst 1cm i diameter), eller sätt dit ett nät av något slag. Tanken är att äggen ska ramla till botten. Tillsätt sen akvarievatten och avelsdjur.
Ta bort dem efter en dag och lys med ficklampa efter ägg.
Klart :)
Så gör jag med alla mina romläggande fiskar. En tuss mossa eller vattenpest kan hjälpa. Eller lekmopp.