Platy eller guppy?
Hej! Jag har ett kar på 60 liter med 5 st kuhliålar, så det är ganska tomt just nu. Skulle vilja ha någon fin småfisk där i så som Guppy eller Platy. Går det att ha ex 4 st Guppy hanar och noll honor utan att det blir slagge mellan hanarna? Vill inte ha yngel och dessutom är hanarna så vackra! Hur är det med Platy? Hur många Platy kan man ha i det karet? Och med Platy måste man väll ha honor till hanarnna/hanen? Tacksam för svar :)
Det går utmärkt med 4 guppyhanar och 3-4 platys (alltid lika fördelade kön eller fler honor än hanar).
Jag har haft otur med jobbiga guppyhanar, men har märkt att det är ovanligt med slagsmål.
Nja, lite i överkant är det allt.
Jag, personligen, hade behållt antalet ålar som finns nu, sen köpt några guppyhanar (Ej slöjvarianten. De har ibland kassa gener och kan trasa sönder fenorna i värsta fall. Vildvarianter och endlers är i mitt tycke snyggare och snällare). Och sen kanske utökat med en platyhane och en hona.
På så sätt så blir det yngel ifrån platysarna som får plats att leva de första månaderna innan de flyttar hemifrån :)
#3 aha okej smart :) Har väldigt svårt på att få tag på endlers och vildvarianterna. Vill inte ha mina fiskar skickade, och det är nog det enda alternativet om man bor i hbg och har kassa djuraffärer ;) Ingen vill köpa Platy yngel från mig heller, så kan man inte bara köra på honor? Det finns ju honor som inte blivit parade, även om det är ganska ovanligt …
Jovisst kan du köra på bara honor :) Välj några som inte är dräktiga (bäst du kan) i alla fall.
Inte? Om jag ser någon som säljer snygga guppys i ditt område så kan jag slänga iväg ett pm. För vad jag kommer ihåg är där gott om snygga vildguppys i hbg :)
#5 okey då kör jag på det :) försöker hitta några små odräktiga honor :) Det hade varit väldigt snällt av dig :D
Kan man ha ca 4 st Platy honor och 2 Honungsgurami eller 4 st guppyhanar och 2 Honungsgurami i mitt 60 liters i stället, eller blir det för litet?
Jag tror att det kan gå, ja. :)
Men som sagt. Att stoppa ner 4 vilda, vuxna slöjguppys (som faktiskt kan bli 6 cm), vill jag inte uppmuntra. Mindre, men fortfarande fina och färgglada hanar passar nog bättre.
Samma sak med platys. Välj gärna lite mindre exemplar. Jag har sett platys som blivit 6 cm stora, och jag har för tillfället små, små korallplatys som i vuxen ålder inte överstiger 3 cm.
Så bra! Hihi nej det begriper till och med jag att det blir för trångt mig slöjguppys ;) Ja jag hade i så fall tänkt mig 2-4 st små korallisar (honor) , 2 st Honungsgurami (hona+hane) och så mina små kuhliålar. Blir det bra tror du?
Alldeles utmärkt! :)