Skillnad Ancistrus och Gibbiceps
Oj, det är tydliga skillnader, tycker jag.
Gibbicepsar har i regel större och annorlunda fläckar, och ibland en riktigt choklad/kastanjebrun färg. Ancistrusar är nästan alltid brungråa och något tråkiga i färgen. Ancistrusar är mer jämnt avrundade och smala över ryggen medans gibbicepsen är bred över sitt kantiga huvud. Gibbin har också en enorm ryggfena, medans ancistrusarna är lite mindre imponerande.
Jag tycker faktiskt att gibbicepsar ser ut lite som grodor i ansiktet också, och kan inte hjälpa att tycka att de är otroligt söta (i jämförelse med små-fula ancistrusar).
Typisk ung gibbiceps: http://www.zoopet.com/bilder/data/532/medium/1173.jpg
Typisk ung ancistrus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Ancistrus_dolichopterus_(aka).jpg

Haha jag tycker alla mina ser ut som unga Ancistrus i så fall. :)
Gibbisarna är jättevarierande i färg. Några är bruna och fina, någon riktigt blekbrun. De är alltså inte alls som din länk på gibbin.
I storlek stor däremot har jag sett ganska tydliga skillnader, på en fullvuxen Ancistrus och en halvvuxen gibbi. Men ser ingen större skillnad på mina små (gibbisarna ca 6 cm)
Mvh Ellenfyrkant
Om du vill så kan du lägga in lite blandade bilder :) Jag känner mig säker på att jag kan artbestämma dem.
(Inte för att det hjälper dig när du står och tittar på akvariet, dock. haha).

Ja det behövs ju inte, jag ser ju också skillnad på dem eftersom jag VET vilka som är vilka sedan innan jag släppte i dem. :) Var mest nyfiken över huvud taget så. :) Men jag kan tänka mig att gibbisarna får mer och mer "säregna" drag i takt med att de växer, brukar ju kunna vara så.
Mvh Ellenfyrkant

Så utöver utseendet (och storlek) är det ingen större skillnad eller?
Tålighet, temperament, lättodlade, effektiva som algätare ? Gibbi vs Ancistrus lixom ;)
Mvh Ellenfyrkant
Jag har svårt att se det bara :)
Gibbicepsar är bredare över huvudet och är högre än ancistrusar. Deras nos pekar ner en aning i en spets.
Men så små gibbicepsar måste ju verkligen vara några månader gamla yngel bara (?). Att sälja 6 cm långa gibbicepsar är för mig vansinnigt, då stackarna i affären inte alltid vet hur stora de blir. Absolut minimum på 540 liter gäller när de blir några år gamla.
#6 En kompis har en gibbiceps på ca 40 cm i ett kar med "månljus" och de är förvånansvärt aktiva när ljuset släcks … så jag skulle inte ha en så stor i ett 540l
Gibbi tappar väl intresset för alger med storleken större äter hellre annat medans Ancistrus verkar gilla alger oavsett storlek.
Båda är nog rätt lika vad gäller tålighet och temprament. Men Ancistrus är väl den mest lättodlade malen medans gibbi bara parar sig i halvt gigantiska akvarium med lervägg 
Därför skrev jag "några år" och "absolut minst" :D
Jag har en gibbiceps som vi köpte 2010 (då som yngel) i 540-karet och han är redan 25 cm lång.
Bra sagt :)

#6 De är inte köpta i butik utan fick med några småttingar när jag köpte akvariet begagnat. Han hade haft 2 stycken stora gibbi i akvariet men ville inte spara ynglena.
Ni menar alltså att de växer ur ett 540 litersefter ett par år? Förstod inte riktigt meningen. :P Vad gör du då med din dynamitella, har du större akvariert? :)
Mvh Ellenfyrkant
Jaha. Så han hade fått dem att para sig i sitt akvarium? Det är otroligt ovanligt, dock ej omöjligt.
Är du 100% säker på att de är gibbicepsar? :)
Ja, absolut växer de ur karet. En ensam gibbiceps kan gå i 540 liter tills den är kanske 30-40 cm stor. Då ifall akvariet är anpassat för den med inredning osv.
Vår kille kommer behöva flytta inom 2-3 år, det ser man redan. Han har saktat ner och växer inte lika fort, såklart, men växer ändå lite hela tiden. Det är inte mitt kar och inte min fisk, utan farsans. Men han gör alltid rätt val och låter fiskarna hitta nya hem om de växer ifrån oss :) Som tur är.

Okej!
Läste just om gibbi på zoopet och de verkar ju jättesvåra att odla? Han sa till mig att det var gibbiceps. Men kan ha varit brutalstora Ancistrus. Ynglar de även som bamsingar? I så fall är det inte konstigt om jag inte ser skillnad. ;)
Mvh Ellenfyrkant
Ja. Som jag sa så är det väldigt, väldigt ovanligt att ungar ploppar fram sådär i sällskapsakvarium :)
Lägg ut några bilder så får du svar på en gång. Om du vill, såklart.
Ancistrusar slutar i regel inte leka när de kommit igång. Jag får inte mina att sluta leka om jag inte särar på de olika könen.

#12 Han har dock sysslat med odling vet jag. Men jag går och ser om det kan bli något vettigt kort med iphonen. Orkar inte båka med kameran, jobbigt att lägga in bilder. ;) Smiter på en gång så sitt kvar tack :D
Mvh Ellenfyrkant
Well, om det är gibbicepsar så kan vi nog alla applådera bara :) Det vore riktigt roligt om han lyckats, absolut.

Jo visst men dick mer troligt att det är Ancistrus då. :) För min del spelar det inte så stor roll faktiskt. :) Men bilder är påväg!
Mvh Ellenfyrkant

Ancistrus :) (hona)

Också Ancistrus :)
Mysteriet är löst. Den är dock lite liten för att könsbestämma tror jag (och därmed kanske den jag påstod var en hona också är för ung). Har någon av dem fått spröt på nosen än?

Okej! Men dåså! Då behöver jag inte oroa mig för att de ska växa ur i första taget! :) Kul när jag har Ancistrus sedan tidigare också, då kanske även jag lyckas få se ynglens uppväxt! :)
Mvh Ellenfyrkant
Såg ut som Ancistrus hona det också fast låter dynamitella ha det slutgiltiga svaret ;) fina fiskar :)
Oj ni hann båda svara medan sega jag skrev :) hihi!

#19 Nepp, inga spröt på någon. En av de jag har tidigare är hane, där var också båda "pkatta" när jag köpte dem och visade sig vara hona + hane. så lär märka vad det blir när de har åldern inne. :) Men tack för hjälpen :D
Mvh Ellenfyrkant