Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: auktioner-träffar-aktiviteter
Läst 6669 ggr
OlleA
1

Bilder från en akvariemässa i Danmark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra helgen var jag på en stor akvariemässa i Köge, 4 mil söder om Köpenhamn. Det var en upplevelse! Två stora idrottshallar fulla med akvarieföreningar, specialföreningar, zooaffärer och allt möjligt med anknytning till akvariehobbyn och besläktade ämnesområden. Här är en av de många montrarna där det såldes fiskfoder och akvarietillbehör.

OlleA
0

Föreningarna inom Dansk Akvarie Union höll Dansk Mästerskap i inredda akvarier.

OlleA
1

Ungfödarföreningen Poecilia var en av specialföreningarna som var med och ställde ut fiskar.

OlleA
1

Även om fiskar dominerade stort, fanns även andra djur på mässan. Här en boaorm.

OlleA
1

I en monter såldes små sköldpaddsungar av olika arter. På grund av salmonellarisken får de inte föras in i Sverige. Förhoppningsvis blev de danska köparna informerade om att många arter blir ganska stora.

OlleA
1

Själv är jag med i Skandinaviska Killisällskapet och hade med mig lite killis att ställa ut i deras avdelning. Här är en av dem, en Fundulopanchax marmoratus.

OlleA
1

En annan vacker killi (inte min) var Fundulopanchax fallax.

OlleA
1

På lördagkvällen hade vi en festlig middag för alla utställarna.

OlleA
1

I samband med middagen delades också priser ut. Här får den kända killiakvaristen Anita Persson "Akvariets Oscar" som är den finaste utmärkelsen en nordisk akvarist kan få.

OlleA
0

På söndagen råder full aktivitet i Killisällskapets avdelning. Alla fiskar ska fångas upp för att säljas på en stor auktion. Även växterna och stenarna ska upp ur akvarierna.

OlleA
1

"Halvtreds, femoghalvtreds, tres, femogtres…" Killiauktionen är i full gång!

[nan013]
1

Kul att se lite bilder från en sådan tillställning Glad

plutopellis
0

Spännande! Glad

Ratata
0

Jättespännande tråd! Kul att få lite inblick över hur det går till och ser ut på en sån tillställning.

OlleA
0

Tack för era kommentarer! Visst är det spännande. Tidigare har vi i Killisällskapet haft vår egen utställning i Köpenhamn varje höst, men detta är första gången jag har ställt ut på en så här stor mässa.

Olle

OlleA
0

Puttar upp tråden, då folk har varit nyfikna och frågat efter den. :)

Olle