Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2633 ggr
-Cissi-
0

Vad tusan är det här??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

jag var iväg till djuraffären idag och köppte lite växter och när jag kom hen så satte jag dom i en vit bunke med vatten som jag brukar för att kolla effter skräpsnäckor och ut kommer den här lilla krabaten, är det nån som vet vad det är för djur??

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mejamylove
0

trollsländslarv, tror jag

-Cissi-
0

Jag funderade på det men den är välldigt liten.. fast det är väll alla ibörgan :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mejamylove
0

#2 Jag hade en i mitt akvarium, den var typ en/en halv cm :)

-Cissi-
0

Ah :P min är typ 1cm. Det är nog en sån.. undrar bara hur den hamnade bland mina växter

mejamylove
0

#4 Dom är luriga dom, jag kan fortfarande inte fatta hur den jag hade kunde hamna i mitt akvarium :P

-Cissi-
0

hehe :p lär nog aldrig få veta hur den hamnade där

OlleA
0

En sländlarv är det, men inte någon trollsländelarv. Jag ska kolla närmare i kväll.

Olle

mejamylove
0

#7 trodde man kallade alla sländor trollsländor  :P

sotlynx
0

Häftigt!!!

OlleA
1

En flicksländelarv är det, ser man på de tre spröten där bak. Även dagsländelarver har tre sådana spröt, men de är mycket längre. Bäcksländelarver har två spröt, och hos trollsländelarver slutar bakkroppen i en spets utan spröt. Trollsländelarver är också mycket större och grövre än de andra. Alla sländlarver är rovdjur, så man bör inte ha dem i akvarier där det finns små yngel. Ihop med större fiskar riskerar de förstås att bli mat själva.

Olle

-Cissi-
0

Ah :) vad intresant jag har släppt ut den i en å precis utanför där jag bor så den hittar nog mat nu isf mina yngel :p

Luddeg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade liknande för några år sen.

Kom också troligtvis från någon växt.

www.shrimpshop.se/forum

-Cissi-
0

Man börgar ju fundera på hur dom har hamnat hos växterna..

OlleA
0

Där ser man, en flicksländelarv till! Antagligen har de kommit med om ni har fångat levande foder eller plockat växter, stenar eller liknande i naturen. Eller om någon som hade någon av era växter (stenar, rötter osv) förut har gjort det.

Olle

-Cissi-
0

Jag fick min med växter jag köppte i en djuraffär.. tror inte att dom har plockat växerna utifrån..

HilmaN
0

kanske någon lite trött flickslända ramlat in på djuraffren och hittat den bästa platsen för sina ägg! :)

OlleA
0

Jag vet inte om några zooaffärer fortfarande matar sina fiskar med levande vita mygglarver, men förr såg man det ibland. I så fall kan de ha kommit den vägen.

Olle

-Cissi-
0

Hm tror inte nån slända har flygit in i en affär mitt i stan :P

och växterna var i ett skilt kar dvs det fanns inga fiskar bland växterna..

den kanske har följt med från stället dom köppt växterna ifrån.. vet ju inte hur det ser ut där :P

HilmaN
0

Vem vet? På shoppingtur kanske?? :D

[Geekinblack]
1

Det kan faktiskt hända att djur flyger in en sväng :P på djuraffären här där jag bor flyger det in en fågel varje morgon när personalen öppnar och den "bor" med undulaterna och de andra fåglarna hela dagen (men utanför burarna) och äter mat tills den flyger ut igen. Den har gjort så i över ett år så personalen låter den vara :P

En trollslända är en annan sak förstås men man ska aldrig säga aldrig! ;)

HilmaN
0

never say never!

[dynamitella]
1

Affärerna köper sina växter ifrån stora odlare som odlar i enorma växthus. Vissa växter odlas på land, och vissa i vatten. Det är mycket troligt att det kommer ner diverse djur i vattnet, som sen följer med till affären, och slutligen till ditt kar :)

-Cissi-
0

22# det var nått sånt jag tänkte :P

Soda2
0

Sånna har jag med haft många tyvärr det var inte bara 1 :(..

en ca 7 st stora o så en mass amså larver som satt ihop med en av de större på en rot, såg precis ut som den större vaktade de små larverna..

jag "sanerade" hela mitt akvarium (började med att jag hittade en vuxen i mina flytväxter i vintras den hade nog bott ett tag i mitt akvarium o blivit vuxen helt enkelt).

Spolade alla växter med kolsyrat vatten, kokade den inredning osm gick o slammsög botten väldigt vldigt noggrant, efter det ha jag inte haft några nya.