Varför tål inte äppelsnäckor salt?
Hej!
Jag brukar ha i lite salt i mitt 54 L kar efter varje gång jag har städat eftersom mitt akvarie inte har varit stabilt, och jag har hört att det kan hjälpa. Dessutom gillar ju svärdbärare lite salt i karet.
MEN, jag har 3 äppelsnäckor där.., och bara för några dagar sedan fick jag reda på att dom inte tål salt! Jag har läst på om äppelsnäckor och där har inte stått något så jag visste verkligen inte.. :(
Jag har snart haft äppelsnäckorna i mer än en någon månad, men dom verkar fortfarande pigga.., hur påverkar saltet snäckorna och hur ser man det?
Tacksam för svar!
Alltså jag vet inte med lite salt eller just äpplen men häller du salt på en mördarsnigel smälter den bort helt och antar att det gäller alla sniglar?
Eller inte alla, finns ju saltvattenssniglar ;)
Åhnej! Bara inte det gäller äpplen :(
Salt fräter, kort sagt :)
Det gör ont på deras "fot" och ska undvikas.
Jag har inte salt i nu, och jag har bytat en tredjedel av vattnet idag, tror du det finns mycket salt kvar? :(
Nej. Fortsätt bara med dina vanliga vattenbyten :) Så länge inte snäckorna lägger sig i dvala och surar så är det nog ingen panik.
Okej, dom ligger ibland i dvala.. men dom har börjat röra på sig mycker mer sen jag gjorde vattenbytet :)