Förstoppad kampfisk, HJÄLP!
Skulle precis mata mina älskade fiskar när jag såg att min favorit hade värsta ballongmagen trots att det var två dagar sedan han fick mat. Redan då (för 2-3 dagar sedan) så lade jag märke till hans stora mage men tänkte att det var normalt då han brukar få det ibland, antagligen för att jag matar lite för mycket. Men vid det här laget skulle den svullnat ner. Nu har den istället blivit större och fjällen spretar ut. Han har svårt att andas och har blivit blek. De röda gälarna sticker jättelångt ut när han andas och han håller sig vid ytan. Jag antar att han blivit förstoppad och jag behöver hjälp, vill veta vad jag kan göra för att rädda honom. Det första jag gör imorgon kommer att vara att gå och köpa det som behövs! Så snälla ni, hjälp mig att rädda min lilla kampis!
Jag kan även tillägga att jag endast matar med fryst artemia varannan dag och att hans akvarium är i vardagsrummet så jag brukar inte titta till honom speciellt så (typ bara när jag matar). Hur som heslst, detta blev ett jättevirrigt inlägg men jag är både trött och desperat så jag orkar inte fixa till det!
elenihadjipetrou.blogg.se
Låter som bukvattensot eller som du säger, förstoppning.
Ge honom en bit av en skalad ärta. Det kan hjälpa magen. Om inte, så är det försent och avlivning är det enda valet (om han blir sämre).
Beklagar :(
Jag har läst lite och det kan nog vara dropsy som orsakas av ålder eller inflammation… Symptomen är tappad färg och ''taggiga fjäll'', alltså just dom symptomen jag skrev :( Jag ska i alla fall iväg och köpa akvariesalt som ska hlälpa vid svullnad och ev. antibiotika så får vi hoppas på det bästa… Om någon annan vart med om något liknande (att fisken just haft taggiga fjäll) så får ni jättegärna ge tips, jag tar tacksamt emot dem!
elenihadjipetrou.blogg.se
Okej. Taggiga fjäll är i 80% av fallen här hemma bukvattensot. Fisken i fråga dör inom 48 timmar.
Bukvattensot: http://filosofiforum.com/bilder/033.JPG
Hoppas att det är något annat denna gången :)