Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 827 ggr
Joosefiiin
0

Ancistrusyngel i pumpen

Hej!

Jag blir rentutsagt galen på mina ancistrusyngel! Hur jag än gör så tar de sig in i pumpen. Jag har en nylonstrumpa på som jag har lindat och trixat med och täcker verkligen allt utom sugplopparna på baksidan samt där sladden går upp, men där är strumpan virad runt liksom. ÄNDÅ ser jag små vita rackare på insidan som simmar.

Dom har ett helt akvarium att simma runt i med både grottor och växter men ändå väljer dom pumpen som dom av nån anledning tar sig in i… jag blir galen!!!

Någon som har något tips?!

Jessica Holländare
0

Ta av skyddskåpan så det bara är själva filtret. Kanske inte går på alla pumpar.. Så gör man ju med räkor..

Joosefiiin
0

Neee det går tyvärr inte. Det är en eheim pump. Allt sitter liksom ihop med varandra, tar man bort en del så fungerar inte resten, sitter som en propeller i botten, sen filtret sitter fast genom att kåpan är på. :(

Har en gång haft ett litet ciklidyngel i pumpen, då hade jag inte ens strumpan på. Nu när det är ancistrusar på gång så är hela kullen fast i pumpen? Förstår inte :(

[dynamitella]
0

Hotta pumpen och köp dig en aquael fan plus i valfri storlek. Dra sen bort kåpan och blotta filtermediat :) Där finns inga (inga!) hål någonstans i pumpen som suger, och de är 100% bebis-säkra.

Om inte, så trä en strumpa över hela pumpen, och klipp små, små hål för sugpropparna och utblåset. De små busarna ska inte kunna komma in :)