Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 969 ggr
Bunn
0

Akut! Hjälp önskas

Hej! Jag hoppas det finns nån vänlig själ här inne som kan hjälpa mig. Det är nämligen så att jag ska flytta om ca 2 veckor och jag undrar förstås hur jag på säkraste sätt ska frakta mina älskade guldfiskar? Ska jag flytta karet (350 L) först eller ska jag spara det till sist? Hur mycket vatten bör jag spara för att inte rubba bakteriekulturen i akvariet? Och hur gör jag med vattnet på nya stället?! Detta vatten är tydligen väldigt järnhaltigt och jag har hört att fiskar dör av järn, stämmer det? Hur ska jag då göra? Jag vill ju inte ta död på mina älsklingar!

theraphosa
0

Packa fiskarna i påsar med mycke lufft (syrgasa om du har möjlighet), lägg dem i en frigolitkartång. Se till att de inte står för varmt. 

Tvätta inte gruset, tvätta inte filtret (så inte de nyttiga backterierna försvinner) och spara så mycke vatten du kan från akvariet.

Om du lyckas spara ca 70 liter så kanske du inte behöver fylla upp hela karet påen gång när du ställer upp allt igen.
Hmm metaller överlag är ju inte så bra för fiskarna… Men nitriveck och vattenberedningsmedel tar bort sådannt vill jag minnas. Så va noga med de vid varge vattenbyte framöver så borde de gå bra. Om du är välldigt orolig så gör tester på kranvattnet så ser du hur mycke de är.

oh-la
1

när jag flyttade mitt 240l för ca ett år sedan hade vi i alla fall inte problemet med om vi skulle flytta det först eller sist :P det vart 50 mil, så det var bara att packa.

för det första åkte vi till ikea och köpte samlalådor i lagom storlekar. 1-2 stora för gruset som ska hållas fuktigt under transporten, ytterligare 1-2 för akvarieinvånarna med vatten. eventuellt ytterligare en för växter om det behövs. filter gick i en egen låda med vatten i för att inte torka. säkra alla lådor med tejp så dom är täta och inte läcker. in med akvariet i flyttbilen (tömt såklart), i med vattenfyllda lådor inne i akvariet för eventuellt skvätt. stoppa ner handdukar mellan akvariet och lådorna som säkring så det inte kan flytta sig i svängar och liknande. kör!

vi körde 7 timmar ungefär och vattnet höll bra temp. nu flyttade vi på hösten, så det blir ju inte hemskt varmt, men jag fyllde inte akvariet förrän dagen efter, och fiskarna klarade sig kanonbra i samla-lådor under tiden, ca 2,5 dygn med tömning inräknat. 

spara vattnet som filtren legat i. det innehåller massor av bakterier som du kan pytsa i burken lite i taget under någon veckas tid efter nyuppstart. håller du filter och botten blöta under transporten klarar du dig sannolikt med ganska lite sparat vatten. det är trots allt i botten och filter som de flesta bakterier bor.

Bunn
0

Tack för Era svar! :) Jag har sand i botten, behöver jag tömma ur akvarit på sand innan jag flyttar eller kan jag låta sanden ligga kvar? Vad är nitriveck och var får jag tag i det? Hur testar jag kranvattnet?

Ratata
0

Har du glasskiva i botten (vilket de fletsta har) kanske det blir lite riskabelt att flytta med sanden i. Jag hade lagt över iaf en del av sanden i hinkar.

Bunn
0

Det är ett glasakvarium, men har lagt en frigolitskiva i botten som sanden ligger på

[Bert10]1
0

Jag skulle tagit bort all sand för att vara säkerGlad

theraphosa
0

#3 De är säkrast att ta ur sanden, och de blir mycke lättare att bära akvariet så. 

Nitrivec är ett medel från Sera och de kontrolerar nitrit och nitrat halterna och även metaller (vill jag minnas) och aquatan vattenberedning från Sera vet jag binder metaller. 

Du kan kolla ditt vatten via dropptest eller sticka. Dropptest är vel lite mer säkert men stickor är smidiga. Du borde kolla pH, metaller och mjukhet/hårdhet på vattnet.