Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1898 ggr
askembla
0

Ancistrus upp och ner :/

Jag har en Ancistrus hona som beteer sig mycket märkligt, i går och idag så har hon som ramlat av rutan och legat kvar så på rygg tills man petat på henne och då vänder hon sig men sedan ligger hon upp och ner igen och vänder sig igen. Vad 17 kan detta bero på?? Tackssam för tankar och ideer..

ivanhoe81
0

undrar samma sak med, jag har flyttat min till ett annat akvarium för att se om det hjälper ifall det är något i det vattnet

Joosefiiin
0

Mina har ibland gjort det när dom har sugit sig fast på tex en rot eller deras grotta, det blir som dom "tappar greppet" och lägger sig på rygg en stund. Men på de små (7cm) malarna rör det sig om några sekunder eller så. Medans den största som är i det stora karet (13cm) kan ligga så i någon minut. Han är dock världens lataste fisk, gör inte mycket nytta. Båda får yngel som kaniner och äter bra så jag har aldrig misstänkt att det är nåt fel. :o

Hoppas inte att det är de :(

askembla
0

Då verkar det ju iaf inte vara ett "ovanligt" beteende =) Jag har just Nitrit behandlat akvariet om det kan vara några sviter efter medlet jag använde kanske?! Men jag kan tycka att hon borde ha visat sig sjuk för flera dagar sen om det hade varit problemt, Kan dom ha några konstiga beteenden om dom lagt rom? De övriga fiskarna och även de andra två ancistrusarna jag har ser ut och beteer sig som vanligt, men jag såg idag att det i veckan på min rot jag har i akvariet att det var slem i groparna på den, det såg klart och fint ut men har inte varit där tidigare och vad jag läst mig till så lägger de väl rom i små grottor helst?? och en fråga till =) Hur ser rommen de lägger ut??

Joosefiiin
1

Jag tror faktiskt inte att det är nåt problem :) Dom är väl bara lite lata :P

Vet inte om dom har några konstiga beteenden, varierar såklart från olika individer, men på mina så har jag bara märkt att när rommen är lagd drar sig honan undan och hannen fläktar fint och vaktar grottan. Inga konstiga beteenden. Är väl bara "så som det ska vara".

Äggen är gul/oranga runda bollar :) googla på det så får du se exakt, svårt att missa ! :) och det är helt rätt att de lägger dem i grottor eller liknande :)

askembla
0

Tack för era svar =) Nu kan jag slappna av igen =)

askembla
0

Under dagen har hon blivit sämre, reagerar väldigt lite när jag petar på henne för att hon skall vända sig :( man ser knappt att hon andas och hon är betydligt slöare än igår :( så nu har jag beslutat mig för att avliva henne :( När jag vänder henne rätt nu så åker hon direkt över på rygg igen så något är ju inte som det ska med henne. Så nu har vi sorg ett tag här :( Jätte märkligt då jag inte kan se nåt konstigt på dom andra två ancistrusarna eller på någon av slöjstjärtarna eller dom andra typerna av mal jag har.

Joosefiiin
0

Åh nej vad tråkigt! :( Då har hon säkert fått någon hemsk sjukdom. Tur att de andra inte har det iaf! :)

ivanhoe81
0

#7 sådan var min ena mal med flyttade den till ett annat akvarium där den blev mycket piggare
kunde ta minmal med handen och lägga rätt i handen men så fort lag släppte taget så dalade den ner och hamnade på rygg igen, ingen av de andra fiskarna har visat någon tendens till att vara sjuka