Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1153 ggr
Jamie+Engla
0

hur mycket vattenbyte i 2 L akvarium?

Hur mycket vatten ska man byta i ett 2 L akvarie? Akvarium för en Kampfisk så inget större.. Och hur ofta ska man byta?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Tassy]
0

2L??? Obestämd Jag skulle inte ens ha en sandsnäcka däri.

Men jag antar att det är 30% som alltid.

mejamylove
2

Menar du 2 elr 20 liter? I 2 liter kan du inte ha någon fisk, i 20 liter kan du byta en gång i veckan

Jamie+Engla
0

Mått: 20 cm b 10 cm d 20 cm h De som äger den säger att de är 2 L men jag tror inte p de.. Måtten är här..

oh-la
1

det är 4 liter och alldeles för litet för fisk. du kan inte ha Kampfisk i det.

Jamie+Engla
0

#4 jag vet inte! min morbrors kompis fick de när han fylde år.. med en Kampfisk, rosa grus, sten, växt och en rosa plast växt.. han fråga mig då jag har en del akvarie..

plutopellis
0

Hälsa att de måste köpa större! Absolut inte under 20 liter!

[Kamillah]
0

Säger som de andra, 20 liter minst såvida han inte vill vara en djurplågare, det kan du hälsa honom. Ingen mår bra i ett sånt litet utrymme och jag antar att han då heller inte har en pump till stackarn.

kallepudas
2

lite smålustigt att många uttalar som om regler & djurplågeri….finns gott om sådana här på forumet om man ser till regler.

Jamie+Engla
1

jag ska be de köpa större :)

[Bert10]1
0

Det som gäller för Kampfisk enlig Zoppet är 35 liter och längd på akvarie 30 cm

allt annat är fel.

Jamie+Engla
0

ok

plutopellis
0

Men Kalle, ärligt? En Kampfisk i 2 liter? Klart de flesta reagerar! Hoppas morbrors vän (var det va?) tar åt sig på ett bra sätt och lyssnar :) men tills dess kanske han ska byta några dl om dagen..

[Tassy]
2

Kalle kanske trivs i en lägenhet på 2x2 kvadrat utan möjlighet att gå ut?

[Bert10]1
1

Tyvärr kan man bli lurad när man tittar hos akvariehandlare som har Kampfisk i typ 2 liter. Det är skrämmande !

plutopellis
0

Jag började nästan gråta sist jag var inne i djuraffären men han skulle ha 200 för kampfisken så jag hade inte råd att rädda den :(

kallepudas
4

#13 Mina djur har alla lagliga utrymmen bara så du vet.

Mitt inlägg var riktat mot folk med dubbelmoral som bara påpekar regler när det inte påverkar deras personliga affärer & dom bryter gärna mot regler & lagar allra helst djurskyddslagen i eget vinstdrivande syfte.

plutopellis
0

Dra inte upp den diskussionen igen, inte här. Starta en egen tråd om detta i så fall. Det är ingen här i denna tråden som gjort något olagligt.

kallepudas
2

alla skriver ju att personen har för litet för sin fisk…enligt vem i så fall?

Vad alla "personligen" anser blir ju lätt 2 miljoner "rätt" eller hur?

Lättast är ju att då gå till vad lagarna säger…hur stora ytor allt från hästar till reptiler,fåglar,fiskar med mera ska ha….rena fakta & lagar om man ska hålla djur.

Föder man upp djur i vinstsyfte finns det ju massor med mer lagar men det är ju bara för bönder,men samma regelverk gäller ju för husdjur/sällskapsdjur.

plutopellis
0

Så 2 liter är lagligt för Kampfisk menar du? Eller vad vill du ha sagt? För jag trodde enligt lag att ja vad var det 10-15 liter är minimum men rekommendationen är 35 liter. Jag kan ha lite fel på siffrorna men 2 liter låter olagligt så vet inte riktigt vad du vill ha sagt?

kallepudas
0

Nej det är inte lagligt utrymme….eller man kan uttrycka det så här att den ägaren inte har tagit reda på vad sitt djur har för krav på miljö & utrymme vilket är ett lagbrott eftersom man har skyldighet att se till att djurets krav uppfylls & det gäller ju både hållning av djur samt transport med mera.

plutopellis
0

Ja men varför hackar du på oss då att vi anser mycket? Om det inte är lagligt och det är detta vi säger, vad gör vi då för fel så du kan säga så om oss?

kallepudas
0

Eftersom jag anser att väl fungerande forum förmedlar fakta.

Även om faktan inte gör alla nöjda…men tyvärr råkat ut för att fakta plötsligt är väldigt hemskt av nån anledning.Vilket är synd för hela grejen med detta är väl att alla kan lära sig om man nu har fel hantering eller sköter sina djur fel eller transporterar dom fel.

Många är ju riktigt duktiga på hur man sköter,odlar fisk eller fixar problem med vatten osv. Så för mig är det en gåta att samma människor inte tar till sig utav regler eller lagar dom inte kände till men då slår ifrån sig & blir nästan otrevliga.

Faktan i denna tråd är att fisken har för litet hem & den som äger fisken för dålig kunskap.

OlleA
1

Att ett sådant här forum förmedlar fakta är egentligen en sanning med modifikation, eftersom vem som helst kan bli medlem och skriva nästan vad som helst. Visst finns det regler för vad man får skriva, men att kräva att "allt måste vara sant och rätt" är nog inte riktigt realistiskt. Har man varit med ett tag, lär man sig i regel vilka som är kunniga och seriösa. Men det allra bästa är att alltid hämta kunskap från olika håll: forum, böcker, föreningar, akvarister man känner osv. Man bör inte heller vara alltför snabb med att skrika "djurplågare" åt den som har fått fel information i zooaffären. Att folk blir upprörda när någon har fisk i en 2-litersburk är i högsta grad begripligt! Då måste man få tala om att det är fel. Men man bör försöka hålla god ton och vänligt förklara hur det ligger till. Då är chansen mycket större att uppnå resultat.

Olle