Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 1076 ggr
Algotgardens
0

Zooaffär, sjuka grodor

Var på Herkules och såg att deras grodor var sjuka, bloat, uppsvällda och i riktigt dåligt skick. Så jag sa till en kvinna som jobbade där att de var sjuka, då hävdade hon att de blir så efter att de har ätit, vilket alla med glogrodor vet är INTE sant. Visst, äter de mycket så kan det ju synas på magen, men HELA grodan sväller inte upp och blir helt vattenfylld.

Hittade detta på internet för den som vill läsa mer om sjukdomen:
Bloating Disease - common
affliction of African Clawed and African Dwarf clawed frogs. Bloating Disease as
it is often referred to is when large amounts of fluids collect in the abdomen,
legs and chin of the frog giving the frog the appearance of a blown up latex
rubber glove.  The frog can live with this condition for a short period of time
but soon the frog will stop eating and become buoyant due to the pressure of the
fluids on the internal organs.  From my research I have discovered that it
appears to be caused by the infection of a certain type of bacteria (still
looking into exactly which type) which seems to affect the lymph ducts which
drain the bodies fluids properly, the bacteria seems to block or stop function
and ability of these ducts which leads to the accumulation of large amounts of
fluid.  This fluid can naturally be broken down by the frogs body if proper
conditions or medication is administered. Aquarium salt and Anti-Internal
Bacterial tropical  fish remedy has appeared to be successful.  Some accounts
have shown that a pure diet of bloodworm can often lead to BD, especially in
ADFs. This is perhaps because the bacteria which causes BD may be present in the
digestive tract or epidermis of the bloodworms. 

Vad bör jag göra? Anmäla?

[Geekinblack]
2

Skriv ut infon och ge den till personalen, sen berättar du att du inte är rädd att anmäla dom om dom inte åtgärdar saken :) det hade jag gjort ;P

Algotgardens
0

#1 Ja, jag ska ringa dit imorgon och uttrycka hur ledsen jag är över detta. Ska maila länkar till flera sidor om sjukdomen också till deras mail.

[dynamitella]
0

Ja, det tycker jag verkligen!

Du kan börja med att ta reda på butikchefens nummer eller mail, och höra av dig till honom eller henne. Om du inte får ett vettigt svar där kan du vända dig till länsstyrelsen :)

persikahallon
0

jag var på hercules för ett par dagar sen, hittade ett stim extremt stressade galaxys i ett kar. det var likadant när jag var där senast, för flera månader sen. påtalade med trevlig ton för en kille som jobbar där att galaxys inte mår bra i ett starkt belyst kar med kraftig ström på vattnet, helt utan inredning. stackarna var alldeles gråvita och stod och tryckte i ett hörn. fick som svar att "alla fiskar du ser här är stressade". jag pekade på ett annat kar med mer nyfikna, lugna fiskar och fick då svaret att "dom kan du ju inte jämföra med, dom är bara korkade". han hade en väldigt tråkig attityd gentemot frågan om fiskarnas välmående, den var uppenbarligen inte prioriterad alls. lyckades efter lite diskussion får honom att lova att lägga i en växt till dem, om det blivit gjort vet jag inte. tycker att det borde vara självklart att en affär försöker anpassa karen lite efter fiskarnas behov, men upplevde inte att det fanns något intresse för det på hercules.

ts, vad bra att du uppmärksammade grodorna och att du inte gick därifrån utan att säga till. jag har talat med damen i affären tidigare för att få lite råd, och hon gav mig rent felaktig information om hur stora olika arter blir osv. jag tvivlar på att de kommer att ta till sig av det du säger med tanke på den attityd jag upplevt där. tycker du kan ringa men "hota" inte med anmälan, då kanske de kastar ut grodorna innan inspektören hinner komma dit. bra av dig att stå upp för grodorna!

Algotgardens
0

#4 Ne, fy. :C Ja, en del fiskar ser ganska stresade ut, tycker dock att herkules är bra i övrigt (om man bortser från hur hemskt de stackars kampishanarna bor).

Har uppmärksammat detta innan, även min bror när han hälsade på mig sist här i GBG (han kallas Sallad här på forumet) reagerade på detta.

sallad
0

Ja, Det var hemskt! Man kan ju fråga sig vad personalen tänker med? Obestämd

till och med min Mamma skulle ju se att det är fel på grodorna, men tydligen inte personalen.

-Rasmus 🌈

persikahallon
0

hur har det gått ts? har du pratat med dom?