Hur fort växer dem?
Jag har två Ancistrus Albinomalar och jag undrar hur fort växer dom? I vilken månad ska man kunna se om det är en hona eller hane?
Den minsta är 3-4 cm och den andra är 4-5 cm. På bilden kan ni se båda två, men minstingen är en riktig filur som röjer hela tiden så det är svårt att få skärpa på denne X)
Den till höger på bilden vill jag påstå är en hona. I den storleken brukar hanarna visa antydan till spröt.
Den lilla behöver nog en månad till på sig.
Men du kan ändå inte ha fler malar i ditt lilla akvarium, så det är bara att vänta :) Om det visar sig vara två hanar - sälj en och köp en hona, och tvärt om.
Blir det inte bra att ha t ex två hanar/två honor?
#1 det kan väl inte stämma jag vet om en som har runt 8st i samma akvarium och av dem är det minst 2 hanar men så kanske de har egna revir då det är ett 720liters akvarium
Jag kan tänkta mig att två hanar blir frustrerade/irriterade på varandra om vattenvolymen endast ligger på 60L, men om man har så stort får dem mer yta att skapa egna revir på. Just nu har dem inte så mycket mer val än att dela på en rot, en snäcka osv. ^^
Är de inte för litet för dom i 60l?
Just nu vet jag ju inte om det är två hanar, då dem är så små.
Vad yrar du om? Förstår inte alls din poäng. Tjejens akvarium är på 60 liter (!), och de ska ha minst 80. Så det är redan för trångt egentligen. Alltså lär två hanar slåss. I 500+ liter kan du säkert ha 10 ancistrusar!
#5/6
Egentligen är 60 liter för litet. Men det kan gå bra. Man kan nämligen ha ancistrusar i odlingskar som bara är 50 liter eller så, så omöjligt är det inte att det kan fungera.
(Men om de börjar slåss får de helt enkelt flytta)-
Ah okej. :)
Tänkte om jag kunde köpa och ha i mitt 60 liters. Men dom blir ju ändå rätt stora eller så.
#8 De växer inte så speciellt snabbt
#9 Inte? Tycker mina har växt snabbt..
#10 ok tycker nästan de stannar i växten vid 4-5 cm … fast iof är det ju inte mina favvo fiskar å mäta =)
Bor de trångt så ja då växer de sakta om de får för lite mat oxå. Det är ingen bra ide o hålla dem litet för att när de växer flytta till större för de hämas i växten om de är i ett litet som små med.
Jag skulel aldrigs ätta dem i under 100 liter, jag har 180 liter o hade 3 st det funkade inte o den stora jagade de 2 små hela tiden (stora ca 7 cm små mellan 4-4 cm).
Den stora flyttade o nu är det lungt igen i karet.
#12 Ja mat tillgången är ju avgörande men vet inte om maximal tillväxt är samma som optimal tillväxt.
Storleken på akvarium har mindre betydelse har en utspridd kull fördelat i akvariumstorlek 100 liter 375l och 720l och de är lika stora i alla :-)
#7 du skrev ju att man inte alls kan ha 2 hanar ihop och det förstog jag som att du menade oavsett akvariestorlek
sedan är det väl inte minst 80 liter utan 120liter för albinon men minst 80cm iallafall enligt zoopet
Men det handlar ju specifikt om hennes akvarium. Hon bör inte ha ancistrusar i 60 liter över huvud taget, men att stoppa ner två hanar är att be om bråk!
Zoopet säger 80 liter, och därför gick jag på de riktlinjerna. Jag håller med om att ancistrusar mår bäst i 120-150 och upp.
nej zoopet säger 120 liter 80 cm & 120 liter
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070&SOK=1
håller med i sådant litet akvarium är att be om bråk ja
Förstår inte varför albinos kräver mer utrymme än vanliga bruna, då det är exakt samma art. Men jag vände helt klart på siffrorna :) Trodde det stod 80 liter.
Oavsett vilket kan det gå utmärkt i både 60 och 80 liter, helt beroende på inredning och om det faktiskt är ett par eller ej.
Jag har ett vuxet lekpar i mitt 70 liters kar, och har inte haft några som helst problem. Faktum är att de inte ens utnyttjar halva akvariet, utan har 30x30 cm som sitt revir.
Alltså avser inte zoopets rekommendationer en fullvuxen mal på 15cm?
I min mening kan man stoppa ner en mindre mal i ett 60 liters och sen flytta den när den blivit större. Eller behöver en låt säga 3cm mal den volym som står på zoopet?
Du tänker helt rätt. Och som jag skrev, så går det bra att avvakta tills de blir könsmogna, får spröt, och börjar slåss.
Du kan ha 30 unga ancistrusar i 60 liter - tills de börjar slåss :)
#18 jag vet inte det heller varför de kräver mer än de bruna som ska ha 100liter
Jag har hittills inte sett något bråk eller spröt om munnarna. Upplever snarare dom som riktiga vänner då dem gärna delar snäcka/rot, är nära varandra, äter samtidigt från tabletterna osv.
Jag får helt enkelt hoppas det förblir fred, då bör dem kunna bo ihop i fortsättningen också eller hur? Annars får jag helt enkelt sära på dem tills den ena är såld.
Däremot (!) tycker jag att både växter och malar växer på längden som jag vet inte vad. Den minsta malen är redan en halv cm längre. Mina växter "slår" snart i ytan X)