Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1207 ggr
[Geekinblack]
0

Fisk med svarta läppar?

Någon som har erfarenhet av någon form av munsvamp som är svart?!

Sökt runt på nätet som sjutton efter att jag såg att en av mina sorgmantel tetror hade fått svarta läppar men vad jag hittade på olika forum var att dom kan få det och att det är ok om dom inte verkar lida av det?

Tetran beter sig som vanligt och simmar i stim med dom andra och äter som vanligt, men till min stora förvåning så har en av mina Platy fått svarta läppar och hon öppnar och stänger munnen frenetiskt och inte alls som dom brukar göra. Hon ser ut att försöka äta men maten stannar lixom inte kvar i munnen så hon ger upp och lägger sig under pumpen…

Är det bara att avliva? :/ tillsatte lite salt och det verkade som att läpparna blev lite mindre svarta men hon beter sig likadant och saltet är slut :(

[Geekinblack]
0

Men hallå :/ 73 personer som läst inlägget men aldrig hört något alls som har med detta att göra eller kan ge något tips? suck… får väl döda henne då :(

MrJLundin
0

Hittade något som heter black smudge disease, men hittade ingen länk om det.. plus att det verkar som om det gällde karpfiskar.. sen hittade jag denna. Men det är inget sådant va?

[Geekinblack]
0

sökte lite på black smudge disease men hittade inget bra, d e inte sånna där black spots heller men tack för att du tog dig tid :)

har inte avlivat henne ännu för hon verkar lixom inte bli sämre och hon vill ännu försöka äta. Jag tänker försöka behandla henne med mer salt för det hjälpte lite förra gången. Önskar jag visste vad det var bara…

HilmaN
0

lycka till!

[Geekinblack]
0

Det såg ut som att hon fick någon sorts fenröta fast på munnen tillslut! Läpparna svartnade för att sedan smalna av och tillslut såg det ut som att läpparna lixom försvann likt fenröta, fast munröta :/ Ville verkligen att hon skulle bli frisk, hennes färg var så fin. Kroppen var grå-blå och skimrade i grönt… försökte bota henne med saltbad och dylikt under ett par dagar men inget tycktes hjälpa och när hennes gälar slutligen började bli röda så antar jag att hon inte längre tog upp något syre så då fick jag helt enkelt lov att säga hej då och önska henne lycka till i fiskhimlen :(

Ingen annan har någonsin fått detta i mitt kar och ingen verkar smittad nu heller. Undrar vad sjutton det var för något…