Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5515 ggr
Skurtrasan
6

Back to Nature Bakgrund

Tänkte se om det är någon här inne som vet hur man gör egna BTN bakgrunder? Helst inte för invecklat, tänkte mig om någon gjort av frigolit eller dylikt som man hade kunnat testa och se om man kunnat göra egna.För jag vill så gärna ha det i mina kar för akvariumen får ett helt annat djup när man har de :)

Har 3 kar jag velat ha det i.

Mitt lilla räkkar och mina 2 andra lite större :)

Livet i varje Andetag

Ellenfyrkant
0

.

Mvh Ellenfyrkant

MrJLundin
0

Kolla med **malin** som har gjort dessa.. Länk Hon har med lite hur dom har gjort i slutet av tråden med. Sen vet jag att hennes man har en grym tråd på zoopet om sitt akvariebygge med hemmabyggd BTN bakgrund väldigt lärorikt! länk

Skurtrasan
2

#2 tackar jag för tipset ska kolal in det :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

Tänkte bara se om jag fattade det rätt jag tror jag gjorde det hehe :)

det kändes dock för lätt så man fick tänka efter lite :P

Men är det så att jag bara skaffar en frigolit bit i passande form

skär ut detaljerna,

värmer och mjuknar formerna

täcker med husfix x2

sen en med färg x1?

sen på med en mörkare för ådringarna

sen klar ?

Tänkte att du skrev att du gjorde fulla vattenbyten är det för att försegla så att den inte utsöndrar massa ämnen då ? =)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
3

glömde fråga var du köpte eran färgpigment?  :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

hittade lite info och pris på det …. det är inte dyrt och testa göra egna kan jag säga :P

Frigolit 15-40 :-

Husfix/spackel 49-99 5-10 kg

Färgpigment 150-400:-

Betalar mer än gärna det för att pröva på det verkar riktigt roligt och sen få en helt unik BTN bakgrund och sen att man gjort den själv för mig är det kärlek för sin hobby ^^

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
3

vet någon hur det hela fungerar med att göra egen backgrund av frigolit med husfix på ? tänkte att man ska göra fulla vattenbyten massvis med gånger men undrade vad för något/några ämnen det är som utsöndras från husfixen ?=)

Livet i varje Andetag

MrJLundin
0

Sen har jag för mig att man ska ha någon klarlack eller liknande för att hindra att "cementen" läcker ut i vattnet.. Båtlack har jag för mig att det var någon som använde :)

Skurtrasan
2

jo fast jag vill inte lacka den :) vill ha den här matta ytan och ville veta hur många gånger man ska mätta vattnet och byta  osv tills det blir en någorlunda stabilare PH i akvariet :)

Livet i varje Andetag

[kallepudas]
1

#10 lacken förseglar ju det hela så inga giftiga läcker ut i vattnet,samt håller färgen på plats…

Inte helt säker men så bör det ju gå till för färg & husfixet kommer så småningom att lösas upp annars….Obestämd

MrJLundin
2

#10 Jag känner själv lite som #11 skriver. Jag skulle nog hellre hitta någon bra lack som inte blir så glansig än att chansa.. Men vet man att den färgen man har inte är giftig för fiskarna så borde det ju funka.. Vet flera som har gjort det utan att lacka, dock så vet jag inte hur det har blivit sen.. Vet att det är gips i de flesta husfix jag har sett, känns lite i mitt huvud som att det blir en gigantisk kalkbit i akvariet.. Men som sagt bara mina teorier, har inte testat själv :)

Skurtrasan
2

hm får ta och leta upp en halvmatt/ hel matt lack i såna fall då för o vara på den säkra sidan :)

Livet i varje Andetag

MarieEriksson
1

Det är kalk som fälls ut ja.

Köpte pigment på Bauhaus.

Googla så du vet vilka lack som du kan använda i akvarium!

Lycka till!!! Det är KUL att göra egen.

Skurtrasan
2

hittade den "äkta" epox lacken för akvarium men det måste väl finnas någon billigare lack man kan hitta på byggmax beijer eller liknande ?

Livet i varje Andetag

[kallepudas]
2

#15 Har du länk till den "äkta" epox lacken för akvarium att dela med dig av?

Skurtrasan
2

http://shop.epotex.se/catalogsearch/result/index/?q=akvarie+lack&cat=48&mode=list

sån går ju och köpa men jag har inte dem pengarna vet icke hur mycket som går åt heller så vore smidigast att hitta någon lack man kunnat köpa härifrån om jag behövt mer och sluppit postavgift

Livet i varje Andetag

[kallepudas]
1

#17 tackar så mycket för länken. Ska nog ge mig på det där framåt hösten.

Skurtrasan
2

åh häftigt ^^ tänkte testa redan nu jag ^¨ hittade en billigare variant :)

Livet i varje Andetag

[kallepudas]
1

hittade du ett billligare lack?

tänkte jag skulle ihandla mig ett nytt kar på 375L ett svart alukar eller två mindre på 152L…så tänkte göra bakgrunder i dessa.

Kan ju följa ditt bakgrundsbygge & säkert kunna snappa upp lite bra tips eller så kallade nybörjarmisstag..haha

Skurtrasan
2

haha nybörjarmisstag låter inte alls som mig …. :))

jupp en båtlack och en golvlack båda gick och få tag på här så ska testa i ett provkar sen och se vad det blir för värden i det

Livet i varje Andetag

[kallepudas]
1

Intressant hoppas det funkar bra…Glad

Skurtrasan
2

det hoppas jag med ^^

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
2

frågan är om man ska köpa lack eller inte har j*vligt mjukt vatten i mina kar så ….

Livet i varje Andetag

MarieEriksson
1

Beror på vad du ska ha i.

Gustavsson2in1
2

min bror har bulbarber siamesiska algätare och glödbandstetra i karet nu

ska inte när med nåt eller några nadra djur däri

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
2

sitter och funderar och veti katten hur mycket färgpigment jag ska köpa hm hm ska göra tre bakgrunder på 110x40 och det är fruktansvärt svårt att räkna på vad som kan och hur mycket man behöver :P

Livet i varje Andetag

**Malin**
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja =)) kul=)))

2 komponents golvlack vi har provat en båtlack från biltema ,men blev inte nöjda =// men 2 komponents golv lack epoxy epolan lack !!! det blir matt när du ställt ner dem =))) när du värmer frigoliten ,akta så du inte smälter den för mycket barar lite lite (så den liksom smälter samman o sedan på me husfix (ska du blanda färgpiggmentet i husfixen ??=)))

vi la mörkt först o tog ljusa toppar sisst .var noga me att det torkar ordentligt innan du lägger på mer eller ställer ner den i akvariet o fyller på =))

Vi avslutade me att limma fast den i karet me sillikon ,så det inte läcker in något bakombakgrunden=)))

;) lycka till funkar alltid att fråga ,har även min  mann me som kan mycket =)))

Här skickar jag e en bild så man ser ur skärningen =)))

Mvh Malin snäckor snäckor snäckor www.familjensygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Skurtrasan
2

hehe tack malin ^^ jo jag har ju redan varit och tjuv kikat lite på era byggen ni är så duktiga :D

Livet i varje Andetag

**Malin**
0

#29 aha tack ;) hoppas allt går vägen !!!annars hojta så kan vi ju försöka att komma fram till något tillsammans =))

Mvh Malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensygg.se

Skurtrasan
1

slänger in lite  bilder på hur det blev inte jätte vackert men betydligt bättre än ingen alls ^^

tänkte senare stadie blir det lite grön alger och diverse mossor och anubias i grottorna och willow mossa samt vattenspikblad i fördjupningarna så kommer nog bli läckert i slut resultat :)

Ursäkta för dåliga bilder har en skrutt kamera :P

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
1

nymålad så inte torr ännu heller men ett ht tips är testa detta var

RIKTIGT SKOJ ! :D

Livet i varje Andetag

plutopellis
0

Så fin den blir! Glad

**Malin**
0

Det kommer bli coolt ;)

Mvh Malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensygg.se

Skurtrasan
1

nu har jag satt ner den ! :)

ska se när vattnet grumlat klart om jag kan lyckas ta en liten bild med våran skruttkamera ^^

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
0

nu kmr lite bilder på den :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
0

-

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
0

.-

Livet i varje Andetag

MrJLundin
0

Snyggt!

Skurtrasan
0

tackar ^^ tydligen behövde man inte använda särkilt dyr lack heller haha hittade en MKT billigare som funkade till fiskarna och räkorna som inte kostade 850 + för 2,5 liter :P min kostade 150 ^^

Livet i varje Andetag

MrJLundin
0

Grymt ju! Vart hittade du den? Och hur ser den ut i vattnet? (svårt att se texturen på bilderna)

MrJLundin
0

Måste BTW säga att färgen och målningen blev väldigt verklighetstroget och snyggt i vattnet!

Skurtrasan
0

byggmax hittade en transerant lack som var helt färglös  och kostade 150 för 3 liter.

Jag tyckte det var åt helskotta för mkt pengar och lägga ut på den "riktiga" akvarie lacken så jag tänkte att jag skulle testa och det fungerade så jag är super nöjd :D

Målade den svart överlag och sen la jag på gråaktigt "högre" upp på där solen eller ja ljuset lägger sig :)

Det enda som var dåligt/ medelmåttigt var att man behövde lägga på rätt tunna lager för att det inte skulle bli lite vitaktig färg annars inget negativt med den annars :)

tack så mkt i alla fall för komplimangen :)

det var mkt lättare och roligare än jag trodde ^^

Livet i varje Andetag

MarieEriksson
0

Snyggt!!!

Skurtrasan
0

tack ^^

Livet i varje Andetag

plutopellis
0

Snyggt!!

Skurtrasan
0

blir till o göra en liknande till 100 litern med sen blev så jäkla nöjd med den :)

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
0

ja fast då tar vi tunnare cellplast ^^

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **