Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 8302 ggr
Vollsjötösen98
0

Zebraciklid yngel hjälp!

Min kompis har fått zebra yngel för femte gången. Första kullen överlevde bara 6 stycken och de andra har blivit uppätna efter 1 dag. Hon undrar nu hur hon ska göra för att få dem att överleva? Hon funderar på att fånga in alla bebisar och placera i en 5 l glasskartong med botten(sten) och en liten växt. Kommer detta att funka? Ingen pump och ingen värmare när de e så varmt här. Vattnet kommer att komma från akvariet de bor i. Behöver svar snabbt för de börjar redan försvinna yngel här och där! Hjälp!!!!!!!

Mvh!

Söker avelsdjur! ;) (gerbiler i Skåne)

[Kajsa91]
1

Ni kan inte sticka hål på glasskartongen så den kan vara i akvariet som en yngelkasse? Så får dom ju bra vatten med syre eller så..

Vet dock inte om det funkar..
Men att ha dom i 5 liter utan pump skulle jag inte våga iallfall, men bäst du väntar på svar från någon bättre.

Vollsjötösen98
0

Okej. Men hon har ett yngelkar men hon har ej vågat fiska upp ynglena, mamman bits och sist fick hon ett bra grepp som gjorde att honan fastna! Ska hon fiska upp mamman och pappan först kanske? Och ha i en spann sålänge? (tills ynglena fångats)

Mvh!

[Kajsa91]
0

Ja, ta bort mamman och pappan så blir dom inte stressade när ni ska fånga ynglena. Lite lättare då antagligen :)

Vet dock inte hur länge dom kan vara i yngelkaret eller så men..

[Kajsa91]
0

Fast ska inte zebraciklider vara bra på att ta hand om sina egna yngel förresten..?

Bäst ni väntar tills någon som har bättre koll svarar kanske. Rädd jag säger något fel som dödar dom.

Vollsjötösen98
0

Putt?

Mvh!

Alex05
0

Jag har ett zebraciklid par som fick yngel för ett tag sen. det var massvis med yngel. Och ff finns det ett 50-tal kvar.

Zebraciklider tar hand om sina yngel, som skrivet i #4. Det kan väl hända att de äter upp en och annan. Våra är nu ca 1 - 1,5 cm stora. Jag matar de vuxna 2 ggr per dag samtidigt som ynglen får sitt foder. Tror att det hjälper, för är de hungriga har jag fått för mig äter de upp ynglen.

Jag är ingen expert, talar bara av egen erfarenhet (min första kull av detta par).

Kanske nån med mer erfarenhet vet mer?

Vollsjötösen98
0

Kanske :| I deras akvarium finns även: 3 slöjskärtar 6 barber 2 olika pancarmalar 1 vanlig mal 7 Guppy yngel födda 12-01-02 1 Black Ghost 6 zebraciklid yngel från första kullen Och zebra paret då Ja och två Kampfisk honor.. Kan det vara någon av dom som äter ynglena? Zebra honan har dödat 7 slöjskärtar så vaktar de gör hon :/

Mvh!

[dynamitella]
0

Lika bra att sälja av alla fiskarna och köpa några nya arter som passar ihop. Hur denna fisksoppa skapats har jag ingen aning om, men någon har noll koll på fiskar låter det som.

Hur stort är akvariet?

Vad för temperatur är det i karet?

Slöjstjärtar ska ha 18-25 grader, zebror ska gå med andra ciklider (ABSOLUT inte slöjstjärtar), pansarmalar ska vara minst 6 stycken, gärna 15, black ghost ska ha 500+ liter och passar inte alls in i blandningen, kampfiskarna ska ha 27-28 grader.

Så hur de än beter sig åt är det ett hopplöst fall. Massa fiskar måste bort inom kort för att inte bli ciklidmat, och cikliderna bör gå helt ensamma i ett odlingskar eller med ciklider i samma storlek.

(Jag kan inte förklara hur fel det är med fisksoppan som pågår. Jag tvivlar starkt på att fiskarna är lyckliga. Att ODLA mitt i detta är ju absurt.).

Vollsjötösen98
0

Inget odlings kar! Bara sällskap. Kampfiskarna är där i bara tre dagar sedan flyttar de. Guppysarna med. Dessa pancarmalar SKULLE vara ensamma.. Black Ghosten skulle klara sig fint i ett 200 L.

Mvh!

[dynamitella]
0

1. Att föda upp yngel är att odla.

2. Pansarmalar ska vara i flock. Var god och googla det, och återkom sen.

3. Black Ghost passar inte in i akvariet även om den så är 2 cm stor. Vattenparametrarna kan omöjligt passa alla fiskarna. De är väldigt känsliga, och passar sällan in i sällskapskar. 500 liter ska de ha ändå, då de blir väldigt stora. Precis som att vuxna slöjstjärtar bör ha runt 250 och uppåt.

4. Slöjstjärtarna då? Vem i sitt rätta sinne låter zebrorna GÅ KVAR i akvariet då de redan dödat 7 slöjstjärtar?

Du svarade inte på temperaturen.

(Det känns som att du sitter och säger att detta är helt ok och fritt fram för dem att göra som de gör. Jag vill försöka förklara att det är en opassande miljö för fiskarna som de valt).

Vollsjötösen98
0

Ja de ser lite konstigt ut. Temperaturen kolla jag inte. Får visa detta för henne så att hon fiksar detta! Nu ska de bli ändringar! Hahahaha!

Mvh!

Svidjas
4

#11 Bra att ni kollar upp och arbetar för att förbättra.

http://www.svidjas.se

[dynamitella]
5

Absolut!

Det är inte min mening att gå runt och vara en bitch. Väldans bra att du "tog åt dig" även fast det inte är dina fiskar, och trots min hårda ton.

Vollsjötösen98
1

Okej? Vill inte att djur ska lida bara för att det är en "fisk" som andra ej bryr sig om. Hon blev först rädd när du skrev så men sedan fatta hon :)

Mvh!