Guldfiskar i djurbutik
Jag kände att jag ville skriva av mig lite. Detta har tagits upp tidigare och jag vill bara ge en vinkel från någon som jobbar i zoobutik.
De här med att sälja fiskar till någon som har ett för litet akvarium. Den mest drabbade fisken är nog guldfiskar och slöjstjärtar. Jag har jobbat i några månader nu i en stor zoo butik i stockholm och varje dag kommer de in folk som vill ha antingen för mycket fisk till sitt lilla akvarium eller någon som vill ha en gulfiskskål eller någon som har en Guldfisk i en pettbox och undrar varför den simmar konstigt.
Fatta att varje dag få höra sådana saker och då står man där och förklarar för kunden hur de ligger till och kanske get tipps på hur kunden kan förbättre de för sina djur osv, men vad får man tillbaka ett fnys och ”de är ju bara en fisk”. Tro mig de är inte lätt att banka vett i folk som inte vill ta åt sig av kunskapen man ger dem.
Kan dra ett exempel som hände för nån dag sen. En kvinna kommer in och ska köpa en håv och frågar mig, vilken hov hon ska jag köpa.
Jag-”vad har du för fisk”
Hon-”en sån” *pekar på guldfiskarna som är ca 13cm*
Jag-”okej, då blir denna bra, men håll handen för så han inte sprattlat ur”
Hon-”juste jag vill ha ett akvarium, hade tänkt mig ett sånt” *pekar på 35liters*
Jag-”Oj nej de går inte, dom vill ha de stort (förklarar även sköttsel)” *pekar på 250 liters*
Hon-”Vaaa nej de är för stort, jag har ju bara en st fisk”
Jag-”ja men de är en stor fisk, dom blir så här stora som vuxen” *visar med händerna*
Hon ignorerar och tittar på akvarierna.
Jag-”hur stort har du nu då?”
Hon-”sån här” *pekar på en pettbox på ca 5 liter*
Jag-(blir arg inombords) ”jaha de är aldeless för litet! Fisken kommer få problem med blablabla….”
Hon-”hmm jaha, ja han skitar ner ganska mycke… ” (Vill ändå ha 35 liters karet för de är ju bara en st fisk)
Jag-”De är som att ha en katt i en transporbus hela livet, visst den kommer överleva men den kommer inte må bra, förstår du?”
Hon-”hmm, jag har inte platts för ett så stort" *gör lessen min*
Jag-”Varför köpte du en stor damm fisk då? då kanske du ska ge bort din fisk och köpa guppys ist, då kan du ha de där 35 akvariet….”
Hon-”hmm, jag återkommer”
De finns så många ”duma” kunder och man blir så arg hela tiden men får ju inte visa de. Jag fråga mina kollegor vad dom tycker och dom sa bara ”du kommer inte bry dig sen, om ett år är du så van att du bara skaka av dig de”. Jag kommer aldrig sälja ett djur till nån som inte kan ta hand om de iaf.
(har haft pratig i djurbutik) o ja det ÄR svårt med folk som vägrar lyssna o bara vill ha det på DERAS sett o skiter i hur djuren har det.
JObbigt är det även med okunniga kollergor o chefer som bara ska sälja skit.
(tex en kollega som gick runt o sa till ALLA att marsvin måste äta 8 kilo grönsker om dagen för att få i isg tillräckligt med c-vitamin, o ven chefen tryckte på att jag MÅSTE sälja saltstenar o vitamindroppar till alla fast det är mer skadligt än nyttigt)
Hade jag själv jobbat i djurbutik hade jag aldrig aldrig sålt något till en kund om det hade inneburit att en fisk eller annat djur skulle fara illa och om det dessutom är olaglig djurhållning!
Tycker att djurbutiker borde ha det som krav på sig, men ja, det är väl att önska för mycket :(
//Belinda aka Zandrama
#1 Aa de där med sälja sälja kan bli lite för mycke tycker jag med
#2 Helt rätt tänkt! Jag tror att djurbutiker kommer få mer krav och regler när de gäller djuren. DE ligger ju på förslag att papegojor inte ska säljar i butik =)
Sen kan jag tillägga att man vet ju aldrig säkert att när man frågar hur stort akvarium någon har som vill köpa en stor fisk, kunden kan säga 250liter men jag vet ju inte de, jag kan ju bara hoppas på att de stämmer. För jag kan tänka mig att folk går till en butik, vill ha en slöjstärt till sitt 30 liters, får ett nej för fisken behöver ca 200liter (beroende på sort) och då går dom bara till nästa butik och säger att dom har ett 200liters och köper en fisk, kommer hem och släpper ner den i sitt 30liters…