Göra om i akvariet?
Blir fiskarna jättestressade om man gör om i sitt akvarie?
Är det bäst att låta dom vara i en spann eller något sålänge?
Har en spann på 20 liter, om jag har 15 liter vatten där i, hur länge klarar dom sig utan pump?
2 ancistus,
4 pansarmalar (en behövde avlivas idag:( )
3 kuliålar
10-15 platy
ca 20 neontetror
och har två amanoräkor som får vara för sig själva i en enliters eftersom de inte kommer vara några växter i spannen sålänge.
Klarar dom sig en timme utan problem? Kanske lite längre..
Det beror på vad du ska göra :)
Jag gjorde precis om i mitt yngelkar mitt bland räkor och danio-yngel, utan att flytta någon alls.
Men ska du göra om ordentligt så ta upp dem :) Några timmar klarar de sig utan problem i en spann.
Åh är du inte rädd att krossa några räkor? Vill göra om lite i mitt med räkor med men rädd att någon råkar komma emellan när man flyttar runt.
Hade tänkt att plantera om, försöka göra lite olika höjder eller sådär, så kanske bäst att ta bort dom sålänge :)
Speciellt ancistusarna som simmar runt som galningar oftast.
Nej, jag är väldigt försiktig :) Oftast sitter jag på en stol och tittar in i akvariet, med en grilltång eller slev i handen, och puttar runt sakerna med den. Sen reser jag mig och planterar försiktigt ner det jag ska.
Det ÄR lätt att mosa räkor :) Så man måste vara försiktig och ta det lugnt.
Men gör så :) Se till att få upp alla ålarna också, för de gräver ju ibland ner sig. Om man råkar sätta en rot eller sten på dem så kan de dö ganska lätt.
Ah okej, får försöka på mig det sen :) Svårt att se de minsta bara.
Hur gör du förresten med att suga grusen? Jag vågar inte göra det eftersom räkbebisarna är så små och lätta, dom kommer ju åka med.
Suger ju rätt kraftigt med en sån, växtdelar och sånt där åker ju med.
Ja, dom lär bli svåra att få upp :P
Bara sett två av dom senaste dagarna, hoppas en av dom inte dött =/
Önskar mina vågar titta fram som dina snart. Ser dom bara när det är släkt om man lyser med en ficklampa in, fast bara några sekunder innan dom simmar och gömmer sig.
Jag slamsuger inte i mina räk-kar :)
Ibland kör jag runt med en grillpinne och låter smutsen yra runt i akvariet, så att det sugs in i pumpen.
Eller så slamsuger jag lite med en luftslang till en luftpump (jag har köpt 1.5 meter sån slang). Man får alltid kolla i hinken noga efteråt ändå.
Jag brukar låta skålen eller spanne stå och vila i någon timme, kolla efter liv, och sen hälla ut :)
De klarar sig 4 timmar uttan pump
min ancistus hane sitter fast i håven!
Vafan ska jag göra? De taggarna dom har i kinden sitter han fast med.
Låtiot han vara men han kommer inte bort själv, har försökt hjälpt han men de sitter fast verkligen. =/
Håll håven under vattnet, med honom i din hand. Sen är det bara att lirka försiktigt :)
Det går alltid till slut. Sitt där en stund med honom i handen, och låt honom lugna ner sig. När han blir lugn kommer taggarna mjukna.
Ska försöka med det :)
Så rädd att man drar sönder eller något.
Och aldrig sett dom taggarna i kinderna, ser ju fan ut som klor!
De kan fälla ut dem :) De blåser upp två bollar som taggarna sitter på, när de blir rädda eller irriterade.
Om inget fungerar så blir det till att klippa i håven och sy ihop hålet sen.
Dom ser hemska ut när dom gör det :P Jag hatar att behöva hålla honom, svårt att få bort när dom suger sig fast med! Livrädd att bara halva fisken ska följa med och munnen sitta kvar på rutan :P
Taggarna i kinderna, gör dom ont? är giftiga eller nå? :P
Fick bort honom! :) Med en gång när jag tog över honom till en annan skål och la handen under kom han loss :)
Man förstör vattenbalansen om man bara har 20-30 liter vatten på 125 av det gamla va?
Blir så grummligt nu när jag gräver runt i grusen så ser inte vad jag gör xD
Ja. Då har du inte tagit det tillräckligt lugnt :)
Låt det lägga sig och fortsätt imorgon. Du kan dela upp fiskarna i 2 spannar och låta dem vara där tills imorgon.
(Jag har haft fiskar i spann utan cirkulation i veckor, vid odling osv. Det är inga problem så länge de inte är för många, och så länge du byter vatten varje dag i spannen).
Har inte två tyvärr.. =/ Bara sån jag använt när jag städat och den vågar jag inte använda.