Axolotl, skötselråd?
Funderar på att skaffa 2 eller 3 axolotler. Men vill veta mer hur de ska skötas? Har ett akvarium på 120 l. Hur ska jag inreda så dem trivs? Hur ofta vill dem ha mat? Kommer hålla Guppy i ett mindre akvarium och mata med bl.a yngel. Kan dem bo ihop med en 15 cm ancistrusmal? Hur många vill dem vara? Udda eller jämnt antal? Fungerar det med äppelsnäckor i samma akvarium? Akvariet står i källaren så tempen ligger på 19-20 grader året om.
MVH Erika :)
-Rasmus 🌈
Kommer jag ihåg rätt var det väl lag på 200 L, och dem ska väl inte bo med fiskar hade jag för mig för fiskarna kan typ bita på dem eller nåt sånt. Vad jag har förstått så vill dem helst bo ensamma då dem kan råka bita varandra vid tex utfodring eftersom dem ser så dåligt, fast två går väl också bra om man matar dem för hand. Tror dock inte man borde ha 3 stycken i samma akvarium, men jag är ju inget proffs precis.
fiskar kan bita på deras hjälar
Om en fisk biter på axolotlens gälar så blir den säkerligen mat ;)
sant men om den hinner göra nån skada så är det ju inte heller så bra :)
om två axoloter lever tillsAMMANS och hur ska stort ska akaviumet va
kan nån länka hemsaida med 300-600 liter kzr till bra pris
#6&7
Tråden är flera månader gammal och någon annans.
Skapa gärna en ny tråd där du tar upp alla dina frågor, så hjälper vi gärna med svar!
Vad gör det om man frågar i en gammal tråd? Då det redan finns en tråd om samma ämne är det bara onödigt att skapa en ny.
Det är mycket lättare att hitta information när allt är samlat på samma ställe istället för att sprida ut all information i olika små trådar.
De flesta forum vill att man inte ska skapa nya trådar om det redan finns en så det är inte konstigt att man frågar i en gammal. Det bevisar bara att h*n har sökt.
Ts i fråga hade väldigt många frågor. Då är det bättre att starta en "egen" tråd där han eller hon kan ställa alla frågor mellan himmel och jord :)
I detta fallet finns inte en enda aktiv Axolotl tråd, och då är det fritt fram att skapa en ny.
Däremot har du helt rätt när det skapas 10 nya trådar på kort tid som handlar om samma saker.
(Ts skapade en ny tråd och fick massvis med svar. Ingen svarade däremot i dessa två gamla trådar. Så mitt tips hjälpte, tycker jag allt).
Men alla frågorna handlade om den här rubriken så teddsan gjorde helt rätt som frågade här.
Bara för att ingen skriver i en tråd regelbundet ska man ändå kunna starta den igen.. förstår inte varför det ska finnas 10 trådar om exakt samma sak.
Jag är inte speciellt aktiv här men varje gång jag loggar in är det flera trådar om nästan samma sak så är det inte bättre att göra en stor tråd om t.ex. äppelsnäckor istället för att göra en ny tråd så fort man har en fråga.
Creds till er som orkar svara på samma frågor om och om igen!
(Efter två minuter svarade du att ts skulle skapa en ny tråd, det kan ha haft betydelse till att ingen svarade)
Här är inte flera trådar om just axolotler, därför sa jag som jag gjorde.
Jag håller med dig i 90% av alla andra fall, och förespråkar att ta vara på gamla trådar.
I själva verket har jag stor lust att smälla teddsan på fingrarna, då det är ganska enkelt att bara googla Axolotl :) Men jag tänkte vara artigare än så och istället be honom att starta en ny tråd om axolotler, så kan den användas för andra i forumet som är intresserade.
Jag håller i alla fall med dig om att gamla trådar ska användas :)
Förstår fortfarande inte varför du tycker att man ska starta en ny tråd bara för att det inte finns flera trådar om just den arten. Räcker det inte med en tråd? Jag tänker främst på dig och ni andra som svarar på de flesta nya trådar.
Jag håller med dig om att det är enkelt och ett bra sätt att hitta information på google. Vill man skaffa en ny art är google det bästa sättet att börja på enligt mig. Men alla tycker inte det så därför är det bra med forum som man kan fråga på. Som du skrev tididgare hade teddsan fått flera bra svar så det löste sig.
Inga frågor är för dumma för att ställas! :)
Jag har gång på gång sagt att det gäller denna gången. Denna tråden tillför inget annat än länken längst upp. Här finns ingen fakta som axolot-intresserade kan ha nytta av.
Jämfört då exempelvis med en gammal odlingstråd med massvis med information :) I ett sådant fall hade jag inte sagt något.
Förstår du fortfarande inte varför jag sa som jag gjorde så kan jag inte uttrycka mig klarare. Det gäller detta specifika fallet. Jag vill inte inleda en debatt om det hela! Självfallet går det bra att skriva i gamla trådar. Men chanserna att få ordentliga svar är inte lika stora verkar det som.
Jag hindrar inte heller någon från att skriva i tråden här, och skulle absolut inte göra drama utav det hela om teddsan ville fortsätta här ändå :) Mn grundtanke var att det vore snabbare att få svar i en ny, konkret tråd.
(Jag kan ha fel!)
Det är inte enbart denna tråd jag syftar på utan det är inställningen på det här forumet. Har man en fråga så skapar man en egen tråd även om det finns svar på den frågan i en annan tråd. Det gäller givetvis inte alla men många.
Min åsikt är att det är bättre att ha färre trådar men mer fakta i dem. Det är så otroligt mycket lättare att hitta informationen som man är ute efter då. Det är så de allra flesta forum fungerar. :)
Nu förstår jag varför du ville att teddsan skulle skapa en ny tråd men personligen tycker jag att det vore bättre att skriva i denna tråd. Dock är inställningen till alla som skriver "dumma" frågor eller i en gammal tråd allt annat en positiv.
Speciellt de unga på det här forumet får mycket negativa kommentarer.
Har du problem med inställningen i forumet får du gärna starta en tråd om det och diskutera med medlemmarna :)
Jag tycker att forumet blivit bättre de senaste veckorna. Trodde att jag bättrat mig tillräckligt.
Jag fick en jävla massa skit förut för min inställning, och känner inte att jag gjort någon förnärmad på länge. Men jag kanske har fel? Vem har jag varit negativ eller elak mot nu?
#15 håller med.
Forumet har blivit bättre men jag tror att det till en viss del beror på att alla inte vågar ställa sina frågor. De är rädda för att få taskiga svar..
När har jag skrivit att du har varit negativ eller elak mot någon?
Du behöver inte ta åt dig personligen, jag menar bara att den allmänna inställningen kan vara väldigt hård ibland. Främst som sagt mot unga och de nya medlemmarna som inte har så mycket kunskap. Men alla har varit nybörjare och man ska inte få negativa kommentarer bara för man frågar om något som är självklart för någon annan.
Det är ju det jag menar, om jag inte gjort något, varför säger du det till mig? Självklart tar jag ju åt mig när någon riktar något åt mitt håll :)
Vill du diskutera det hela så kanske du borde starta en tråd. Det kanske behövs ett snack igen om forumets attityd? Är ni fler som känner så kan ni ju säkerligen framföra bra åsikter.
Jag känner som sagt att det blivit ganska lugnt här, så jag vill inte gå och skapa dålig stämning genom att diskutera massa och låta som en idiot :) Men det är alltid fritt fram för resten att göra det.
Jag har aldrig sagt att din attityd är dålig. Det enda jag har sagt till dig personligen var när jag frågade varför du tycker att man ska skapa nya trådar. Annars har jag skrivit allmänt (vilket innebär hela det här forumet).
Det är väl ganska naturligt att det är riktat mot ditt håll eftersom du svarar men bara för det ska du inte ta åt dig om jag skriver allmänt.
De allra flesta får svar vilket är bra men jag tycker att inställningen till de unga måste förbättras. Jag tycker att alla ska våga skriva här.
Tycker inte att det behövs en ny tråd nu men om någon vill starta en får den gärna göra det. :)