Frågor, nystartat akvarie
Jag startade ett nytt 60-liters akvarie för två veckor sedan. Det är tänkt till Platy och guppyyngel och äppelsnäckor.
Tog vatten och växter från mitt andra akvarie. Allt ser bra ut. Släppte först i två ancistrusyngel och nu platyyngel. Har i mycket växter.
Har inget nitrit test. När är det störst risk? Behöver jag bekymra mig, eller kom det med bra med nyttiga bakterier från det andra karet?
Har gjort vattenbyte ca 25% en gång i veckan. Ska jag fortsätta så?
Jag tycker att pumpen är för stark, de små ynglen får simma hårt om de kommer in i strömmen. Vad rekomenderar ni för pump? Det får inte vara någon risk att ynglen sugs in.
Jag har en platyhona som snart ska yngla. Kan jag dimpa ner henne i det nya akvariet eller blir hon stressad då? Vore ju perfekt om hon ynglade där, så inga andra kan äta upp de små.
Det är bara till att sätta en bit nylonstrumpa över pumpen :)
Tror nog också att nylonstrumpa kan fungera. Över utblåset på pumpen alltså. Eller ett avklippt finger från en vante :P
Jag tror inte att du behöver bekymra dig för nitrit. Om det andra akvariumet har varit uppstartad en längre tid så finns nog alla de bakterier du behöver i det vattnet och därmed finns dom ju i ditt andra kar nu också.
25-30% vattenbyte varje vecka låter jättebra :)
Ang yngel, jag hade nyligen en supergravid mollyhona som jag ville ta yngel av så hon fick gå i mitt 30liters tills hon skulle föda. Tog ca 2 veckor innan hon födde och nu har jag ca 30 yngel så det gick superbra att göra så :) (hon går annars i ett 375liters och jag har aldrig ens lyckats se något yngel tidigare pga att dom blivit uppätna)
Frågan är då, hur stora är dina andra Platy yngel? Finns det risk för att den gravida honan kan äta dom? Om inte, så borde du kunna stoppa i henne där. Min hona fick lite smått panik dom första 12 timmarna men sen började hon gilla sin semester ;)
Tack för svaren.
Ska prova med nylonstrumpa.
Skönt om jag inte behöver bekymra mig om nitriten. Måste låta bli att mata för mycket. Mina pyttebebisar behöver ju bara en smula var.
Jag tror inte det är någon fara att släppa in honan till de små, hon brukar inte äta upp sina egna i alla fall.
Har två frågor till.
Jag har inte täckt någon sida på detta akvarie för det står vid en trappa och är så fint att se genom spaljen. Måste jag det? Det är ju bara bebisar i och de har mycket växter att gömma sig i. Sniglarna kommer väl inte bry sig?!
Mina Ancistrus fick ungar strax efter jul. Det gick inte så bra för de hade lagt de så dumt.
I veckan fick de en ny blomkrukegrotta oh den uppskattades, det tog tre dagar så var den full med ägg och en vaktande hane i hålet.
Hur tätt kan de yngla av sig? När lägger de nästa omgång ägg?
Ja sålänge du sköter vattenbyten och inte övermatar så ska det väl vara lugnt :)
Att ena sidan ska vara täckt är väl någon sorts lag/regel men om karet står mot en vägg tex så behövs det ju ingen "bakgrund". Om hela karet går att se igenom så kanske man borde täcka på något sätt :/ det är väl för att skydda mot stress och sånt. Har dock läst om och sett bilder på akvarium som gått bra utan bakgrund just därför att det är så otroligt mycket växter i karet så att dom känner sig skyddade från kanterna ändå. Vet inte hur mycket växter du har men om det är sådär jääättemycket så kanske det går :) ska inte uttala mig för mycket om den saken.
Kan inte så mycket om Ancistrus och deras ägg (mina två lägger aldrig ägg så det kan vara två honor) men jag är säker på att många andra här kan :)
Brukar inte äta upp sina egna? :O det var en duktig Platy xD dom flesta äter väl både sina egna och andras yngel xD men om du inte tror att hon kmr äta upp dom så kan du ju alltid prova :) försvinner dom så vet du ju varför men isåfall får du ju ett x antal nya så småningom ;)