Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4236 ggr
Fornuddens
0

Vänta hur länge m räkor

Ska starta nytt kar och undrar hur länge det ska stå innan jag stoppar i räkor. Om jag kör ner easy life och har soil osv. Djuraffären sa samma dag, men vill inte lita helt på dom innan jag rådfrågar. Vet att det inte är så med fiskar nämligen.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

[dynamitella]
2

Absolut inte samma dag :) Bra att du läser på. Det uppskattas!

Jag skulle faktiskt köpa en liten levandefödare (korallplaty eller guppy), typ 2-4 stycken beroende på storleken på akvariet. Och sen när de "gått in akvariet" efter någon/några veckor, ge bort dem eller lämna tillbaka dem till djuraffären.

På så sätt har du en naturlig process i akvariet som bildar bra bakterier. Jag litar inte på att räkorna klarar ett nytt akvarium. Så jag har alltid kört in det med testpiloter (levandefödare), eller tagit använt akvarievatten när jag startade upp akvariet.

(Annars rekommenderar jag bakteriekultur på flaska, om du inte har tålamod eller viljan att använda fisk).

Mvh Dani :)

Fornuddens
0

Jo jag litar inte fullt ut på djuraffärer, har fött upp kaniner i alla år så vet vad som brukar sägas, och har själv jobbat i djuraffär och man kan inte sluta förvånas ;)

Men Easy-life är inte det bakteriekultur? Minns fasen inte vad jag köpt nu haha. Hur ska jag veta när det är klart, du säger någon/några veckor, blir ju allt från om en vecka till en månad :P 
Och om jag använder någon bakteriekultur, hur länge kan man vänta då?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
1

Visstja :) Jag tänkte på easy-carbo. Jag använder inte själv några som helst medel i mina akvarium (utan startar med "filtergrums"). Så jag blandade ihop namnen bara.

Vad står det på flaskan? :) (Står det när/hur ofta/hur mycket man ska använda?).

För att vara på den säkra sidan så räcker ca 10 dagar innan du köper räkorna. Vad för sort ska du köpa? (Nu tänker jag så att du köper billiga räkor att börja med, och inte 80;- / räka. För din egen skull, om någon skulle råka dö).

Vad som är basic när man har räkor som ska må riktigt bra är gott om växter. Och gärna en bit rot och lite mossa (eller mycket, haha). Har du gott om snabbväxande växter tar de hand om nitriten som bildas, och räkorna står säkrare att överleva. Så jag hade nog tillsatt bakteriekulturen under den kommande veckan bara, och överdrivit lite med växter.

(Ett smidigt val som finns är att gå till djuraffären och be dem krama ut ett filter i ett av karen i en påse till dig. Så kan du hälla ner några matskedar av det i akvariet när du kommer hem, och får på så sätt gratis bakterier).

Fornuddens
0

Jag har redan ett kar som gått i någon vecka med rot, mossa och växter osv. Men antar att det kanske inte gått in sig tillräckligt för att kunna ta vatten därifrån. Där har det nu flyttat in räkor och en snäcka som mår bra. Men nu när jag startar det andra vill jag vara säker på att jag gör rätt, annars kanske båda karens invånare bara dör för jag inte gjort rätt på någon av dom.

Jag tänkte köra det jag har nu i det andra, cb, cr , blue pearl osv :) Dela upp det i olika varianter är väl planen..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

oh-la
0

jo men visst kan du ha i räkor samma dag som du startar OM du börjar med ett par, te stycken som du kanske inte är så hemskt rädd om. att köpa fisk för en vecka och sedan lämna tillbaks låter bra mycket ojbbigare än vad det behöver vara.

räkor är bra att börja med så de är små och skitar ner förhållandevis lite. börja med några och håll koll första veckan. det man är rädd för är egentligen nitrit och det set man snabbt på räkor om man fått. de blir slöa och reagerar inte. byt då vatten, ca 30-50% och fortsätt byta ca 20% några dagar fram.

om du rdan har lite räkor att stoppa i, kör i några och håll koll. räkor skitar ner mindre än Platy, så de är helt klart bättre att starta med.

ta INTE filtervatten från djuraffärerna. man ska vara väldigt försiktig med filtervatten från akvarier som byter fisk så mycket som djuraffärer. risken är att du får med dig sjukdomar och parasiter hem istället.

att tillsätta bakteriekultur i ett akvarium utan invånare och näring känns sådär. jag skullei nte föra så, men det är min personliga åsikt. utan näring, ingen bakterietillväxt och då lurar man sig själv lite när man sedan stoppar in fisk.

det bästa filtret är snabbväxande växter som någon skrev ovan. kör i några räkor du, och håll koll. det är när man stoppar i för mycket fisk, och belastar det nystartade akvariet för hårt som man kan få problem. börja med några få, och öka antalet under några veckors tid.

jag har aldrig väntat med räkor i några av mina burkar. inte heller kört med bakteriekultur. hemligheten är att hålla koll. vill du vara extra ambitiös köper du nitrittestar och testar vattnet på morgonen, och kan då se snabbt om värdet ökar och kan regleramed vattenbyten. för att få igång burken behöver du ändå ha i invånare, bar ainte för många på samma gång.

[dynamitella]
3

Och jag har gjort precis som du sagt, och förlorar värdefulla räkor både på grund av metaller i vattnet eller brist av bakterier och liv.

Jag har gjort precis som jag förklarade ovan, med ca 10 akvarium detta året, och utan ett enda dödsfall.

Det är jättebra att du kommer med ett till synsätt, men det vore nog bra att vara öppen åt att det kan fungera på många olika vis. Jag vet inte om du hänger något på redbee.se? Det är i alla fall där jag sett folk som gör som jag, med goda resultat.

Att pytsa ner räkor i kranvatten är inget jag vågar göra igen. Våra kommuner kanske skiljer sig åt (?), och vattnet kanske är annorlunda här?

oh-la
3

jag är flitig medlem på redbee, riktigt bra sida :) jag har nog startat ngefär lika många burkar som du de senaste 10 åren, och som jag skrev, det är inte finräkorna som ska ner i burken i början :P räkor skitar som sagt ner mindre än fisk, så belastningen på en burk blir mindre med räkor än med Platy. håller man koll är det heller inga större problem. startar man med kallvatten, inte tar vatten ur egen brunn och låter det stå till rummstemperatur ser jag heller inga problem med metaller. vårt svenska vatten är inte speciellt metallrikt.

gör man som jag måste man hålla koll, å andra sidan får man snabbt bra information om burkens värden. du ska ju ha räkor i det, så varför börja stoppa i fisk? en Platy tål metaller bättre än räkor, vill gärna ha salt och högre temperaturer. de är heller inte lika känsliga för exempelvis nitrit. har du däremot i en låggraderad cr kan du direkt ställa in det efter behoven hos en cr. vi är u trotts allt överens om att man måste ha något i burken för att få igång akvariet.

vill man vara riktigt ambitiös är det inte filtevatten som gör susen. förvånandsvärt lite av akvariets nedbrytningsbakterier bor där. den största delen bor i akvareiets bottensubstrat, så en näve grus från ett inkört akvarium är mycket effektivare som startkultur. probelmet är ju att du kan stoppa i hur mycket bakterier som helst. finns det ingen näring i vattnet dör även dessa, och då får du en nitrittopp på grund av döda bakterier istället.

jag ger ett alternativ, och förkastar inte ditt sätt alls. vill man pyssla på det viset så visst. jag gör det inte, och har vare sig gjort det i känsliga nano eller i större akvarier. jag et också att många på redbee gör som jag, så precis som med allt annat finns det olika skolor. det här viset passar mig, och än så länge har jag vare sig haft nitrittoppar eller döda räkor :)

[dynamitella]
1

Då förstår jag hur du tänker :)

Jag använder inte testpiloter för att se om de dör av vattnet, utan för att skapa bakterier i akvariet. Jag matar fiskarna och låter dem skita ner i akvariet. Och det är deras syfte, inget annat. Just eftersom de är tåligare än räkorna går de inte och dör, utan "sätter igång" karet till mig.

När jag plockar bort fiskarna efter ca en vecka tillsätter jag räkorna, och har aldrig haft ett enda dödsfall eller nitritspikar jag heller i samband med detta sättet :)

Jag litar på att du kan din sak! Jag ville bara försäkra mig själv och andra som läser tråden att du haft räkor ett tag bara. Det finns några i forumet som skriver trots att de aldrig haft räkor själv, så man vet aldrig. Jag misstänkte att du gjort det ett antal gånger, och är säker på din metod, men jag hade lite bråttom och var ofokuserad, så det kom ut spydigt trots att det inte alls var menat så!

Det tåls kanske att nämnas att mina räkor dör om jag byter mer än 40-50% av vattnet i akvariet, även om det fått stå i ett par dagar för att kloret ska få avdunsta. Så jag får alltid vara löjligt försiktig gällande allt. Så oftast tar jag bara(som jag sa tidigare) använt akvarievatten från vårt 540 liters kar :) Så slipper jag gå genom proceduren med fiskarna.

Fornuddens
0

Två av mina räkor har dött.. Eller ja, en är lite halvdöd, ska nog ta bort den. Den ligger och orkar inte göra något. Bytte 50% av vattnet, vet inte riktigt vad jag mer ska göra.. (Detta gäller det akvariumet som är nystartat för någon veckan sen) Tyvärr så var jag dum och hade CR SS i bland annat.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
1

Det var nog ett misstag att byta 50% vatten (?). Det kan ha tagit för hårt på räkan.

Låt den vara istället.. Dör den kan du ta bort den. Men de kan återhämta sig ibland (jag har sett det själv).

Man lär sig av sina misstag. Man bör inte heller blanda arterna hej vilt :) Då blir det svårt att anpassa vattenvärdena efter varje art. Caridina arterna vill ha surt vatten, så det kan vara lite svårt ibland att bara byta vatten om man har hårt kranvatten :) Men du sa att du ville sprida ut arterna var för sig (?), så du behöver inte ta åt dig.

(Vad är pH värdet i akvariet, och vad är det i kranen?).

Fornuddens
0

Jag bytte vattnet efter ;)

Nej jag tänker ha dom var för sig är planen! Vet inte vad PH är, för förstår inte riktigt hur jag ska kolla det ;)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

Jaha! Jag uppfattade det som tvärt om :)

Bra, i så fall. (Jag hade bytt 30-40%, för jag är feg), men det var ett bra räddningsförsök.

Oj, har du kollat några vattenvärden alls? :)

(Det finns massor av tester man kan köpa i djuraffärerna. Du behöver egentligen inte veta något om det så länge alla testerna säger att de är på rätt nivå).

Snabbkurs:

pH = Vattnets surhetsgrad (Runt 6 är surt och runt 8 och upp är hårt. Ca 7-7.5 är väl normalt). Det går att höja med bikarbonat eller bakpulver och kalk. Det går att sänka med alkottar och eklöv och rötter.

KH = Vattnets hårdhet (Det ändras när du ändrar pH värdet. Jag har aldrig testat mitt. Men är det för högt kan man använda sig av koldioxid, och är det för lågt kan man höja det med bikarbonat).

GH = Mäter magnesium och kalcium i vattnet. Hårt vatten har mycket av dessa ämnen, men surt är mineralfattigt, i regel.

No3 = Nitrit. Det är i korta drag ett dåligt ämne som uppkommer vid övermatning, inkörning av akvarium och avföring. Växterna kan förbruka nitriten, så därför är det viktigt med mycket snabbväxande växter i början. Man undviker nitrit genom att mata sparsamt, inte slarva med vattenbyten, och inte överstocka akvariet med invånare. (går att häva genom att utföra ett större vattenbyte, som du gjorde idag).

(Det du behöver som mest (endast min åsikt), är No3 och pH. Det finns fler tester, exempelvis för ammoniak och No2 osv, men dessa använder jag mig inte utav).

Ett test går för en hundring, och räcker 50-100 gånger beroende på storleken på flaskorna :) Dropptest är bättre än stickor, så fråga efter det i affären.

Fornuddens
0

Vet vilket ph det ska ligga runt, men vet inte vilka test jag ska köpa. Vissa verkar vara att man ska köpa med vätska osv till, och har inte riktigt hajat det :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

Om du går till din närmaste djuraffär och säger "hej, jag behöver ett dropptest för att kolla pH värdet och ett för nitrit".

Det finns 2 sorter. Ett med stickor du stoppar ner i akvariets vatten, som ändrar färg (se är lite halvkassa). Och sen dropptest, som är en vätska som man droppar i ett provrör med akvarievatten.

Dropptest är vad du ska ha. http://www.sera.de/fileadmin/images/prod/04310_sera-ph-test_d.jpg

Fornuddens
0

Då ska jag göra det! Tack!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Fornuddens
0

PH var på 7,5 tror jag. Och nitriten helt ok! Kanske var en tillfällighet, resten mår bra..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

Det låter bra :)

Fornuddens
0

Fast 7,5 kanske är lite högt ändå? Läste 6,3 - 7 ? Just för räklingar o sånt..HUr sänker jag isåfall?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

Det beror på vilka räkor du ska ha däri. Det är crystal red va?

Då kan du sänka pH värdet genom att släppa ner 2-3 alkottar och/eller ek/boklöv :)

Är det körsbär, pearl eller babaultis går det bra med 7,5.

Fornuddens
0

Läste ju att du redan skrivit det ;) Vet inte om jag får ner mer rötter och alkottar och eklöv har jag ingenstans jag kan ta ifrån.. Hm..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

Här har du :)

Fråga snällt så skickar han säkert till dig!

http://www.redbee.se/showthread.php/6222-Bokl%F6v-och-Kottar

Fornuddens
0

Fattar inte hur det kan vara så "högt" när jag har rötter, mossa, Ecs osv..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

testa ditt kranvatten och se hur högt det är :)

Fornuddens
0

Ska kolla det ;) Ps. kollar dina snäckor än? ;)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

Kollar mina snäckor än?

Hur menar du?:) Jag förstod inte.

Fornuddens
0

Nä nu blandade jag ihop dig med en som jag har väntat på att få köpa snäckor ett tag av.. :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[dynamitella]
0

Inga problem :)

oh-la
0

har du soil i eller blev det något annat bottensubstrat? hur länge har bdu haft igång burken? har du några stenat eller liknande i burken? om du har rötter och soil och fortfarande har ett pH över 7 måste du ha något i som buffrar… har du kattsand eller nått sånt i? vad har du för temp i burken? mina erfarenheter av CR säger att de är mer tempkänsliga än pH känsliga. har man för högt pH går de ju åt skogen, men strax över 7 är ingen katastrof. räklingarna kanske har det tuffare, men på symptomen skulle jag snarare säga förgiftning.

man brukar säga att ju högre graden på en CR är, desto känsligare är den. riktigt låggraderade CR är fövånandsvärt tåliga, medan de höggdarerade nästan kan dö om man tittar snett på dem. det är inte i burkarna med låggraderade räkor som man hinkat i petflaskor med is på sommrarna för att hålla nere tempen, om man säger så :P

#8, helt OK :) jag vet att det kan vara lite sisådär med folks kunskaper och erfarenheter. ibland undrar man om folk måste ha en åsikt oavsett om de kan eller ej. har sysslat med CR de senaste 6-7 åren på ett eller annat sätt, så något har man väl förhoppningsvis snappat upp :P

Fornuddens
0

Jag har ESC i botten, och rötter, växter, mossa. Hade temperatur på 25 grader, men läste att man inte behövde värme i , så nu går dom ute. Har ju ganska varmt inne, säkert 24 grader här inne i huset.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)