Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 3998 ggr
DannePP
0

Kampfisk hona eller hane?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! I lördags var jag in och kikade lite på kampfiskarna i en djuraffär här i stan och kärade ner mig ordentligt i en speciell liten firre. Idag när jag gick in där igen så fanns h*n fortfarande kvar och jag kunde helt enkelt inte låta bli :P

Men nu undrar jag om det är en hona jag fått med mig hem eller om det är en liten plakat hane :)

Lindzen
1

Det är en liten hane det där :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

DannePP
0

Bob

DannePP
0

Jag gissade på att det var det och jag kände mig ganska säker på det också men sen påpekade alla att han har ju så korta fenor så då blev jag osäker :P

Ambellah
0

honorna är bruna hanarna kan vara blå/röda/lila/gula/oranga osv ;) har haft typ 5 kampfiskar .

Mvh Alice och Morpen :)

DannePP
0

#4 Tack för tipset det ska jag komma ihåg :)

DannePP
0

Jag köpte svarta mygglarver till honom att äta. Hur många fler sorter bör jag köpa så han får en ordentlig varierad kost? :) Och har jag tur får jag hem flytväxter till honom på posten imorgon :)

Lindzen
1

Alla honor är inte bruna kan jag ju säga, när det gäller just plakat (kortfenade) kampfiskar av den här formen så ser man främst på att analfenan och bukfenorna är alltid större hos hanarna. Plakat honor har analfenan i höjd med stjärtfenan och bukfenorna samma där, dom är alltid korta. Även huvuden är grövre hos hanar.

Mvh Linda

DannePP
0

#7 Gud vad du kan mycket människa! :O Verkligen jätte intressant!

Vet du möjligen vad han har för färg också? :)

Lindzen
0

Multicolor brukar man kalla färgen :)

Mvh Linda

Ambellah
0

#7 det har du rätt i men lättast kanske är att titta på fenornas storlek? På zoo sa dem att dem "i grunden" var bruna sedan kunde dem ha lite färg på sig.

Till TS: går ju alltid att googla lite info också :)

Mvh Alice och Morpen :)

Imitra
0

#10. Vad säger du om de honorna som är helvita exempelvis då?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Lindzen
0

Kan lova dig att alla kampfiskhonor inte är bruna i grunden, då menar dom de tråkiga som de alltid tar hem. Skulle de ta hem andra sorter skulle de få mycket mycket mer färger.

Jag har säkert haft ett 100 tal honor som INTE är bruna alls. Djuraffärerna kan bara det dom själv hittar på, som i 90% av fallen är helt fel.

Här på bild har du tex en hona jag själv födit upp, hon är inte alls brun.

Mvh Linda

Imitra
0

Min ena hona är inte heller brun direkt :P (här var hon smällfet eftersom hon var romstinn)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Lindzen
0

En helt vita hona jag också har födit upp själv..

Mvh Linda

Lindzen
0

#10 Det är inte alltid lättast att titta på fenorna storlek, det är snarare kroppsformen som säger det mästa. Som hanen på bilderna längst upp så är han väldigt liten och ung, så där kan en långfenad hona se ut i fenorna när hon är vuxen, så man ska inte bara titta på fenorna.

Mvh Linda

DannePP
0

#10 Jag har googlat och läst här otroligt mycket men man kan ju bli lite osäker och vilja fråga folk som verkligen kan?

Lindzen: Tack för alla svar! :)