Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1228 ggr
jonnson
0

Hur känsliga?

Hur känsliga är egentligen invånarna i ett kar för missfärgat vatten pga rötter till exempel? Nu är det framför allt till mitt nystartade räkkar jag funderar på, då vattnet var riktigt rött när jag kom hem idag, efter att ha lagt i en ny rot (som legat i blöt ett par timmar innan och då inte färgat av alls). Just nu ligger den i en gryta och kokar, i förhoppning om att den ska sluta färga av sig så mycket. Men hur mycket påverkas egentligen räkorna, när dom väl flytta i, av missfärgat vatten? Håller på och byter vattnet i karet också, men vill inte göra för stora vattenbyten i och med bakterifloran och sådär.. Just nu har jag bytt 50% och då blandat hälften av det jag häller i, av nytt vatten och hälften ur ett annat kar jag har här hemma. Alltså blir det ju då 50% "gammalt" missfärgat vatten, 25% helt nytt ur kranen och 25% ur ett annat kar. Ska jag göra på något annat sätt?

[dynamitella]
0

Det går bra så som du gör nu, men roten lär inte sluta färga på ett par månader.

Räkorna mår inte dåligt av det, så oroa dig inte.

Räkorna du kommer få hem utav mig har gått i te-brunt vatten utan att må dåligt. Det enda som händer är att pH.t sänks lite. Men det är inte skadligt för räkorna, som gillar lite surt vatten.

Så nejdå, det går bra ska du se.