Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1839 ggr
gickan87
0

Ta emot fiskar eller ej...

På mina bröders gruppboende så har dem ett akvarium nu har de bestämt att akvariet ska väck då det börjar bli gammalt och kommunen är rädd för vattenläckage. Har blivit erbjuden fiskarna, 1 Blå gurami, 1 blackmolly och 1 Slöjstjärt. Guramin och mollyn Kan jag garanterat ta och erbjuda kompisar. Men slöjisen är det värre med. Undrar om den Kan funka i ett kar med skalare? Kan inte jag ta dem vet jag inte Vart dem kommer hamna.

MVH Erika :)

gickan87
0

Puttar upp min fråga, Kan slöjstjärtar fungera med skalare? Tempen ligger på 25 grader i akvariet.

Stoodyear
0

Nej, skalarer kan nypa den långsamma slöjstjärtens fenor!

gickan87
0

Samtidigt så vet jag att det finns de som har dessa arter tillsammans utan problem. Hmm, jag kanske kan ta guramin och black mollyn då och hoppas på att de hittar annat hem till slöjisen.

ivanhoe81
0

annars kanske du kan lämna in slöjisen på en djuraffär om du vill det

sallad
0

Ellet se om någon här vill ha den :)

-Rasmus 🌈

[dynamitella]
0

Dessutom är scalarer varmvattenlevande. De som har dem med slöjstjärtar borde skämmas.

gickan87
0

Har funderat lite och funderar nu på om mina kardinaltetror skulle kunna flytta in till skalarna. Har 6 glödbandstetror däri och dem är inte större än kardinalerna så kardinalerna borde också överleva skalarnas munnar. Isåfall kan slöjisen flytta in i mitt 120 l. Inte det mest optimala men det är ju ändå minsta minimåttet för dem.

[hejhejnaffy]
0

Om du har strömt vatten till den skulle det kunna gå. Hur stor är slöjstjärten? Om den är stor tror jag inte att den kan bo i ett 120 l …

gickan87
0

Den är ca 8 cm. Har bott i 90 l ett par år så tror dessvärre inte att den kommer växa sig större heller.

Stoodyear
0

Ehm varför skulle strömt vatten göra saker bättre? Slöjstjärtar har ju ofta svårt att simma som det är.

Den kan gott bo i 120L, men se till att göra rent ofta då de är små smutsmaskiner!

[Wijsa Kaberg]
0

Ingen som kan ta hand om min Slöjstjärt., haha! Han finns i stockholm och skänkes till rätt person..

[hejhejnaffy]
0

Stoosnyear: dem gillar strömt vatten,och dem skitar ner otroligt mkt.

Stoodyear
0

Men varför läser du inte vad jag skriver: Varför skulle strömt vatten göra saker bättre?

Hur strömt vattnet är har ju dessutom inget å göra med att dem skitar ner, och jag skrev ju dessutom det - att dem är smutsmaskiner. Så var har du fått för dig att dem gillar strömt vatten från första början, de har ju svårt att simma som det är?

[hejhejnaffy]
0

Oj förlåt läste lite för snabbt :/ Jag har läst det här på iFokus,men då kanske jag har fel ändå…

Stoodyear
1

De behöver en bra pump och någon som gör rent ordentligt eftersom de skitar ner, men det är liksom inte samma sak som att de vill ha strömt.

Alla borde vara försiktigare med "råd" som man delar ut tycker jag. Folk kan ju följa dem och så blir det inte alls bra i slutändan.

Till exempel här så kanske personen dragit igång pumpen på max och haft slöjstjärtar som får kämpa med att simma och som blåser runt i karet, samt dessutom tror att det ska vara så och att dem mår bra av det.

Det kan bli så fel, var därför hellre tyst om man inte är säker och googla upp fakta om fisken/vad det nu gäller.

Det kanske faktiskt är så att du läst det här inne, och tror att det är sant för att någon annan gjort precis samma tabbe och skrivit ut att dem gillar strömt vatten.

Jag vill iaf få bort all felaktig information som annars cirkulerar utan att någon egentligen har fakta på att det är så. Folk som ber om hjälp ska få riktig hjälp och råd som faktiskt stämmer. Det är min åsikt.

Sedan klart att man får svara på trådar ändå, men är man inte säker, måste man skriva att "man tror" det är på ett visst vis och att man "inte är helt säker".

Hoppas alla inte tycker jag är en bitterkärring, men forum fungerar så mycket bättre om man gör på detta viset. Vi alla vill väl utvecklas, och om man ger ut felaktig information så kommer inte det hända.

[dynamitella]
1

Även om det låter elakt och hårt, så har du så rätt.

Jag kan själv inte säga det tillräckligt många gånger.

Vill man ge tips på saker man inte har upplevt själv, skriv gärna "Detta är vad jag har läst" efteråt, så att ts. själv får välja att följa tipset eller ej.

(Med det sagt har jag lyckats få tankarna fel flera gånger och skrivit opassande råd. Jag har då gjort det bästa jag kan för att förklara för Ts. att inte följa mitt råd, när jag kommit på det. Alla gör vi fel, det gäller bara att försöka få dem rätt igen).

[hejhejnaffy]
0

Okej tack :) Ts.följ inte mitt råd! ;)