Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1074 ggr
pernillaa
0

Hur ska jag göra?

Hej

Ska avveckla båda mina akvarier och säljer till en person i samhället som odlar för att öppna upp en affär här och sälja sen.

Jag erbjöd honom att få köpa mina ca 30-40 ancistrusyngel för 10 :- styck, mina ca 30-40 platy/endler/guppy för 10:- styck, alla växter för 200 :-, min albinio ancistrushane för 70 :- och vanliga bruna ancistrushonan för 60 :-.

Han sa okej och vi bestämde dag.
Nu erbjuder han mig 750 kr för rubbet. Och det känns inte riktigt okej. han är skyldig mig pengar för en öron-ål sen tidigare och sen har jag även sålt en liten axelot som han säger dog några dagar efter att han fått den som han inte vill betala något för.

Först och främst, är det rätt att jag inte får betalt för axeloten som dog hemma hos han?
Jag själv tror att om det inte var något som han gjorde fel så kan det ha berott på att den fraktades så många gånger under kort tid tyvärr. Jag hade beställt den, fick den levererad till djuraffären från typ östersund tror jag. Dagen efter den kommit till djuraffären fraktade jag den några mil hem till mig och några dagar efter det fick den här snubben ta henne för att omständigheterna förändrades för mig så jag inte kunde ha henne trots allt. Allt det här var han medveten om när han tog henne och hon var frisk och åt och var pigg när jag lämnade henne. Skumt att hon bara skulle ha dött platt fall.

Tycker ni att det är ett okej pris med 750 kr för allt det jag listade tidigare?

Tack

Ha en bra dag! // Pernilla

[Kamillah]
0

Det är inte okej när han accepterat det tidigare priset. Jag hade bett honom dra om han gjorde så mot mig.
Då han dessutom är skyldig dig pengar.. jag hade bett om en bild på den döda axelotn för att se så han inte ljög, han verkar ju inte riktigt frisk.

pernillaa
0

Det är det jag tycker också, just det där att han ändrade sig. För han hade redan sagt okej till mitt prisförslag. Jag kan likväl isf sätta upp lappar på någon anslagstavla här och sälja fiskarna billigt styck till andra som vill ha dom.
Anta nudå att det är minst 30 st ancistrusyngel + 30 st vuxna fiskar(då får han de minsta ynglen gratis) så blir det alltså 60st x 10kr = 600 kr
60kr + 70kr(för ancistrusparet) = 130 kr
Så totalt 600kr + 130kr + 200kr(växterna)  =  930 spänn

Alltså 930 spänn MINST för sen ska jag ju ha betalt för ålen också och så tror jag fiskarna och ancistrusynglen är fler än 60 st tillsammans. Jag tänkte räkna ihop dom och skriva ner hur många de är exakt när jag fångade in dom. Jag har ju ändå matat dom och lagt pengar på dom och är inte så sugen på att GE bort dom till någon som fortfarande är skyldig mig pengar.

Så angeläget panik är det inte att bli av med dom. =/

[Kamillah]
0

Nej, då tycker jag du  ska säga till honom att du ska ha minst 1000 spänn och sen betalt för ålen också. Annars så säljer du till någon annan då han gick med på priset först.

pernillaa
0

Tack. Blir så osäker i sånna här lägen så det är skönt att få något medhåll. Då ska jag stå på mig.

[Kamillah]
0

#4 Tycker jag absolut du ska göra :)

Plakat
0

jag håller med kamillah :D

pernillaa
0

Jag sa som jag ville ha det och nu vill han att vi skriver kvitto. Han sa att jag kunde skriva vilket namn som helst om jag ville. Kan det vara något för bokföringen om han nu har företag eller så kanske?

Niklas30
0

Var bor du, jag har plats till fler fiskar :)

jagga-ewe
0

#7: Håller han på att starta företag vill han ha det för sin redovisning, han måste kunna styrka att han köpt fiskarna. På så sätt kan han dra av det mot ev förtjänst. Man betalar bara skatt på överskottet.

Se bara till att noga fylla i på kvittot att det ingen moms är, eftersom du säljer privat. Han kan alltså inte dra av nån moms, eftersom du inte får lägga på någon. Men, du måste ange ditt riktiga namn, annars är det tyvärr du som begår lagbrott.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

pernillaa
0

Ja jag tyckte det lät jättekonstigt. Oavsett vad jag köper eller säljer skriver jag alltid på med mitt eget namn.

Jag bor utanför Umeå.