Jag tror att snäcka dog :/
Glömde stänga täckglaset i ett akvarium igår kväll så under natten passade en av snäckorna på att rymma.
Hittade honom ca en meter ut på golvet så han hade ju klarat fallet iaf. Tog upp snäckan och undersökte skalet efter skador, den såg hel ut, men när kjag petade på locket till foten reagerade han inte alls så jag tror att han är död. Kände dock ingen vidrig stank från snäckan så han kan ju kanske leva fortfarande.
Men om han är död, vad kan han ha dött utav? Uttorkning efte bara en natt känns inte troligt.
minavitas.wix.com/kennel
Dagens onödigaste inlägg….
Snäckan passade på att piggna till när jag skrev och har nu flyttat på sig i akvariet så död är han inte :D
Men skumt att han inte reagerade när jag drog i locket, det brukar dom ju göra annars
minavitas.wix.com/kennel
Det där har tyvärr hänt mig med, med 2 st snäckor. De har överlevt i några dagar, men sen dött i alla fall, vet inte varför…
Hoppas att din snäcka inte dör, vet att vissa snäckor har klarat sig trots detta.
Jasså, jag som trodde att faran skulle vara borta nu när man sett att han lever, då får jag hålla koll på honom ett par dagar då.
Kan ju vara så att dom som dött efter ett par dagar har fått skador innanför skalet som inte syns..
minavitas.wix.com/kennel
Hej Hej!
Snäckor kan leva upp till 7dagar eller mer utan vatten. De stänger igen skaldörren och liksom "går i dvala". I deras natur händer det ibland att det är långa perioder av torka, då gräver de ner sig i ex lerpölar och stannar där tills regn kommer.
Men om de faller från akvariet och råkar hamna fel kan de tyvärr få inre skador som vi inte ser, därför kansle #2 Sittricas snäckor avlidit efter några dagar.
Så nu vet du det Mysisa =)
Med vänlig hälsning
Camilla Thunberg
hmm många säger att snäckorna kan rymma utanför akvariet , skumt .
Har endå 5 akvarium 220,200,112,72,100 liters.
Har snäckor i alla men ingen har rymt någon gång och har inga täckglass på någon .
Borde jag skaffa täckglas eller rymmer de bara under speciella förhålland(ägglägning eller dylikt) ?
Nyfiken på det =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
jag förlorade en snäcka på det sättet, den landade fel så att hela frontdelen på skalet lossnade
# 5
De är inte så att de vill fly från tanken, men under äggläggning eller när honan börjar söka upp den "perfekta" platsen så kan de hända att de trillar ur tanken.
För snäckornas bästa och för att undvika skador/dödsfall bör man ha täckglas.
Hemma hos mig har det hänt att de tagit sig ut när jag lämnat matluckan öppen, en snäcka har t om lagt ägg på utsidan av akvariet på en sladd ( i naturen lägger de ägg på stenar och vass så den fann väl sladden som ett bra ställe) haah. Så jag kan rekommendera dig att använda täckglas.
Då får jag nog skaffa det då ^^ , mina lägger ju klassar 24/7, galet produktiva under rätt förhållande .
Vissa klassar hamnar ju i frysen men de tycker ju jag är bästa sättet i med de "känns" bäst , säkerligen samma för dom att somna in .
Då blir det att leta täckglass nu då ^^
Klagga gärna på min Dyselexi för jag har det inte ^-^
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **