Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 1964 ggr
[josefineomar]
0

Regnbågslabeo äter molly?

Hej!

Jag hade fram tills några veckor sedan ett akvarium på 90 liter. Invånarna var molly, Guppy, Ancistrus, regnbågslabeo, Eldstjärt och Kampfisk. Båda mina ancistrusmalar försvann plötsligt. Jag har kollat alla växter jag slängt och där har de inte varit. Jag har inte hittat några skelett och har verkligen sökt igenom hela karet.
Jag gav snart upp och hittade inte heller någon vettig förklaring. Detta var för ett tag sedan.
Däremot har mollys dött lite då och då. I tre fall har jag sett att de haft som ett vitt bitmärke på kroppen och att fjällen är "ruggig" (står upp) runt "såret" eller vad det nu kunde vara. Kampfisken skaffade jag efter att två mollys dött så det är inte han.
Då tänkte jag att det ju borde vara labeosarna eller eldstärtarna? Dessa är flyttade till mitt större kar nu, men jag vill gärna veta om det kan ha varit dessa som åt upp mina malar och mollys? Ibland hittade jag skelett på botten som kommer från mollys. Så från att ha ungefär sju mollys har jag nu två kvar. Har aldrig hört att de skulle äta andra fiskar.

Någon som kanske vet om det var dessa som bär ansvaret?

Tacksam för svar!

(Sätter denna tråd under "malar", för de kallas väl för "hajmalar"? Vet inte var jag skulle sätta denna?)

Ratata
0

Mollys kan lätt få svampangrepp om de inte har extra salt i vattnet.

Det kanske är förlkaringen till de vita märkena på kroppen? Jag har ingen erfarenhet av regnbågslabeo, så jag vet inget om deras betéende, men det känns ju konstigt att de bara skulle ge sig på mollys och inte dina Guppy tex…

[dynamitella]
0

Skjuter till att labeo (regnbåg, svarthaj, eldstjärt), är riktigt elaka små jävlar att ha med sällskapsfisk. 90 liter är på tok för litet för två så aggressiva arter.

Jag skänkte precis bort min Labeo chrysophekadion efter att han bet på våra slöjstjärtar och åt guppys. De ska enligt ref. inte äta levande fiskar, men jo, så blev det till slut.

Så du gjorde rätt i att flytta dem.

Det som dödar av mollysarna kan vara svamp eller någon annan sjukdom. Lägg gärna in en bild på fiskar med symptom. Men det kan mycket väl vara så att mollysarna är bråkiga eller stör labeosarna, och har fått stryk. När fiskar sen är skadade mumsar gärna hela akvariets invånare på dem.

[josefineomar]
0

Hej! Tack för alla snabba svar!

#1 - Salt visste jag inte att man skulle ha till dem faktiskt - har ändå hållt på i en del år. Dock aldrig med mollys - håller mig mer till ciklider, men mamma vill ha fredliga fiskar i sitt kar ;) Ska kolla vidare på detta!

#2 - De var så små, och blev lite mobbade av de större labeo i mitt andra kar, så de fick vara med de "fredliga" fiskarna så länge. Nu har jag införskaffat ett på 180 liter, så nu funkar alla bra ihop igen - två har tom börjat leka!

Mollysarna har dött en och en, aldrig flera på en gång, så när jag övervägde svampangrepp så avfärdade jag nog det ganska snart. Men jag ska kolla efter medel hemma. Bild har jag inte, men kan kanske fota imorgon. Den senaste dödade jag då den bara var vid botten och såg ut att må dåligt, men den som har vitt nu verkar pigg så jag lät honom leva.

Mina labeos bor nu ihop med ciklider, så alla fiskarna är lika "tuffa" nu :) Har läst att eldstjärtar inte ska vara ihop, men på andra ställen har jag läst att man ska ha en flock på ett ojämt antal djur, och i djuraffären sa de att man skulle köpa flera och inte bara en. Vad stämmer? De funkar relativt bra ihop nu och de är tre eldstjärtar och tre regnbågslabeo - lite jagande blir det ju, men så är det ju hos cikliderna också..

[dynamitella]
0

Okej! Hur ligger det till med nitriten i akvariet? :) Just att ligga vid botten, eller kippa efter luft är normalt vid nitrit. Lika så dödsfall utan direkta symptom.

Jag tycker att labeos ska hållas i grupp :) 3-9 stycken. Men gärna i 500 liter+. De blir ju stora. Men nu när de är små så ska det gå bra. Min svarthaj var 25 cm lång och 15 cm hög nu när jag skänkte bort honom, så arterna är inte att leka med!

Men du vet ju vad du har i dina akvarium :) Och du har tagit bra beslut tycker jag. Så jag ser inga problem i det hela :)

[josefineomar]
0

#4 - Nitrit och även Nitrat har det funnits i vattnet, men när jag kollat med sticka och sett detta så har jag bytt vatten. Dock så återkommer detta ganska snart igen tycker jag - så jag ska börja med ett schema så jag byter ofta. Kan hända att det går ett bra tag emellan vattenbytena. Så lätt att jag glömmer av att det behöver göras. Men nu ska det bli ändring på det! Men det kan mycket väl vara därför också som de sett så hängiga ut, fast det är alltid de "bitna" som ligger på botten, inte de andra..
Jag hoppas på att kunna skaffa ett större om några år, får hoppas fiskarna håller sig små till dess, annars så finns det kanske andra med stora akvarium som vill ha stora fiskar :) Eldstjärtarna är mina favoriter av malhajarna, och det är ju tur att de blir lite mindre än labeosarna ;)

Jag har inte så bra kamera och mollyn rör en del på sig nu - det är ju bara possitivt! Men svårt att ta bild dock. Men "såret" har liksom krympt ihop och hon ser ut att må mycket bättre, så det måste ha varit labeosarna.

Kan passa på att fråga en till sak. I mitt ciklidakvarium har jag zebraciklid, eldbukciklid, röd ciklid och alla dessa är mina favoriter. Men i ett svagt ögonblick köpte jag fyra andra fiskar till mitt akvarium från min skola. Det blev två hybridmalawiciklider och två tanganyaciklider (stavningen är inte på topp med detta namn). Jag vet att jag borde ha läst på lite mer eller förstått att man inte ska blanda så mycket, men det har faktiskt gått bra med alla fiskar. Men jag har hört att malawi och tanganyaciklider inte alls ska hållas ihop - vad beror det på? Kollar mina akvarieböcker och de ska ha samma vattenvärde och temperatur och allt?