Kuhlii och posthorn
Min ena kuhlii drog precis upp en liten posthornsnäcka ur sanden och åt upp den, ja svär vid mitt liv att den käka upp den. Lämnade bara ett tomt skal! Har någon annan lyckats se samma sak? Är de ens kända för att äta snäckor?
Har ju precis köpt mig helenasnäckor för att få bort posthornen (som jag för övrigt tycker är ganska fula..), kanske inte ens är snäckorna som minskat antalet då ju utan ålarna :s
kuhliiålar äter, precis som andra bottenlevande omnivorer, vad som helst :) De tar räklingar och små snäckor om de råkar få in dem i munnen.
Jag skulle tippa på att det är en blandning mellan kuhliiålarnas käkande och helenornas. Men det är ju bra! Haha.
Ingen aning om att de kunde fysiskt "suga" ut sniglen och spotta bort skalen. Helt otroligt att jag aldrig sett detta innan jag som haft ålar hur länge som helst. Finns inte en snäcka kvar och jag som har gett helenasnäckorna beröm haha…
Var äpplena mindre än en halv centimeter i diameter?
Jag tvivlar ändå på att det är dina kuhliis som dödat snäckorna. När man får kullar med snäckor så dör alltid en viss procent.
Du behöver inte klandra de stackars kuhliiålarna om du inte sett det med egna ögon :)
Förresten! Jag har även fått tag i fyra "finare" snäckor som kan vara något liknande lymnaeidae. Men kan även vara någon annan sort, eftersom antennerna inte är tjocka på dem jag har. Är så himla dålig på annat än fiskar i karet så detta med snäckor är en ny värld haha… Förslag?
Stoppade ner alla fina jag hittade hon ynglen så kanske man kan få lite bebisar. De är ju definitivt finare än posthornen iaf :)
Är det vanliga dammsnäckor? :) Jag känner inte till några exotiska snäckor handeln som ser ut så annars jag heller :)
Nu hitta jag en bild, tror de är vanliga snäckor när jag letat runt lite men hittar inga bra svar.
Jaha :) Det är ju vanliga physor!
Jag gillar dessa. De är mycket snabbare än andra snäckor i sin storlek.
Jag googla physor men fick inte upp några bilder som likna mina, men vad bra att veta :) coola är dom, kan få upp en himla fart! Mamma satt och tittade häromdagen och undrade vad det var för racersnäcka ;)
Du länkade till en bild. Jag länkade till google, där jag googlar physa :)
Här är en exakt identisk art med den som du skickade. En physa :)
Ja men som sagt googlar man physor blir det annorlunda så var nog därför jag inte hittade det först, kul att dem finns i flera färgvarianter!
#15 okej ;) Jag googlade physor, och tänka sig! Haha, Jag hittade en gammal bild på en av mina!
De flyger runt såhär ibland :D
http://www.zoonen.com/res/user/2786690/galleri/3008578/physa_norm_se.jpg
Det är ju inte min kull snäckor utan jag har köpt den av en på iFokus. MEn ja jag förstår att det förekommer dödsfall =)
#16 O_O Flyger?
Mina surfar uppochner på ytan men flyger fritt har ingen gjort, vad är detta för påhitt? Supermanräkor OCH sniglar nu då? Något är skumt med dina djur! ;)
Haha, jag tänkte lika dant :)
De är uppe vid ytan och andas luft, och får in för mycket under skalet. Mina äpplen och posthorn gör så ibland också ^^
är dålig på måttenheter.