Grön grumligt akvarium
Hej mitt största akvarium har helt plötsligt blivit grön grumligt så man ser absolut inget i det är det någon som vet vad det kan vara har prövat algmedel något som skulle göra vattnetn klar så man kan se det hette easylife tror jag:) det är tråkigt för det ser så skitit ut så jag hoppades någon här vet vad det är och hur jag ska få bort det. Tack på förhand :)
Grönvatten? :)
Det kan i vissa fall gå att mörklägga akvariumet i några dagar.
Men snabbaste och smärtfriaste (men dyraste) metoden vore att inhandla ett uvfilter :) Uvfiltret dödar alla bakterier också, så det ska bara användas under kortare perioder.
Åt minståne skadar absolut inte grönvatten fiskarna! Så bortsett ifrån att det är deprimerande att titta på så gör det ingenting om du inte blir av med det på en gång :)
#1 okej tack jag först trodde jag bara att det var att det såg grönt ut men sen när jag bytte vatten så såg jag att det var grönt i färgen ska testa att mörklägga akvariumet har inte råd med uv filter just nu :( tack för tipsen :D
#1 Jag har ett uv-filter till mitt största kar och det har suttit där permanent ända sedan jag startade karet för flera månader sedan.. Har inte haft några problem alls. Väldigt algfritt bara :)
/ Emma
Hoppas denna kan vara till hjälp!
Okej :)
Det snackades en hel del på plantswap.se att det kan ta skada att under längre perioder döda alla bakterier i akvariet :) Jag har själv inte haft ett Uv-c filter!
Men det är ju skitbra om det fungerar trots allt. Jag skulle behöva ett, då jag har både lite alger och partiklar >.<