Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3038 ggr
MrJLundin
0

Akut hjälp med nystart!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, är helt ny på forumet.

Och har precis startat upp mitt första akvarium och har kommit in i det successivt.

Dessvärre så hade jag inte efterforskat tillräckligt när jag började, utan litade ganska hårt på manualen till akvariet jag köpte.

Jag har ett 25liters akvarium som har varit igång i 9 dygn varav 6 dygn med fiskar i. Och läste till mig att man skulle ha färre fiskar i början för att bygga uppbakteriekulturen.

Köpte därför:

2 Guppies en hane och en hona

2 Kardinaltetror

1 mindre mal (vet ej namn)

Till mina problem:

Nummer 1

Har kommit fram till att detta nog ändå var för många fiskar för uppstart efter forskning på nätet. köpte därför Ph test, KH test och nitrit test.

KH låg på 4,5 och Ph på 7,2.. Så det var ok. Även om man kanske vill sänka ph för tetrorna?

Men Nitritvärdet låg på 3,3mg/l

Vilket är helt vansinigt högt!

Vad ska jag göra?!

Vad jag har förståt så måste jag köpa tillsats av bakteriekultur och göra ett 1/3 vattenbyte tills jag får lägre mätvärden.

Men vad kan jag göra nu? inga affärer öppna nu…

Har läst att jag kan tillsätta salt, men hur mycket till 25liter? Och kan man använda vanligt salt eller behöver det vara akvariesalt?

Kan nämna att jag matat efter djuraffärens rekomendationer ca 3 flingor 2ggr om dagen är det för mycket?

Min nästa fråga är, när jag senare får kontroll över mina värden och får det att fungera. Hur tycker ni att jag ska lägga upp antalet fiskar och fördelning för att fiskarna ska må bra?

Hoppas jag har formulerat så att ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar. Bifogar bild på akvariet.

[Wijsa Kaberg]
0

Har inte orkat läsa igenom allt, men du måste använda akvariesalt iaf. Kan svara på fler frågor imorn…

[Tassy]
1

Är karet på 25L? Fisk bör inte ens bo i under 40L så tyvärr har du blivit grundlurad. Rynkar på näsan

Du behöver göra delvattenbyten 1/3 av vattnet en gång dagligen tills värdet kommer ner igen. Det första bytet kanske behöver vara större, men du får aldrig byta mer än 50%, och fisken bör inte bo däri. De behöver mycket större!

MrJLundin
0

#1 Okej, tack.

#2 Hur kan man få sälja akvarier under 25 Liter i zoobutiker om man inte får ha fiskar där i? Och hur har dom mage att rekomendera fiskar dit?! Man blir så trött ibland.. Tack för att du informerar mig! Men om jag förstått så försvinner bakteriekulturen också när jag gör ett vattenbyte? Så att det blir lika illa igen. Har jag läst i alla fall, jag kan ha fel.

Men jag kanske ska börja med att göra ett vattenbyte utan tillsats nu direkt till att börja med?

Tack för snabbt svar!

[Tassy]
0

Nej, bakterierna försvinner inte, men nitriten får du bort. Bakterierna bor i pumpen, den ska du vara rädd om (flitermassan). Det finns även bakterier i bottensubstratet, men det behöver man ändå slamsuga ibland med en hävert.

Man kan ha räkor och snäckor i 25L kar. Säkert nån krabba och kanske en Kampfisk (inte allt samtidigt dock).

Gör vattenbyta nu på momangen ja, det kan rädda livet på fiskarna. Nitrit kan ta död på dem.

[Wijsa Kaberg]
0

Man brukar säga en tesked salt per 50 liter vatten ungefär en gång i veckan. Så i ditt fall blir det ungefär en halv tesked. Och du har absolut blivigt lurad, 25 liter passar, som tassy säger, till knappt en Kampfisk, eller räkor. Det blir lättare med vattenbyten och allting när man har lite större akvarium. Plus att guppys är mästare på att yngla av sig och få ganska många yngel, så det lär bli lite trångt i ett 25 liters kar. Skulle snarare säga 45-60 liter skulle vara lagom, och då har du plats för yngel och kanske någon till kandinaltetra?

Mvh Kajsa

[dynamitella]
0

Jag skulle nog bara kunna rekommendera att du startar upp ett nytt akvarium om du är intresserad av akvaristik.

Du har (tyvärr) gått på en vanlig nitlott utan att kunna veta om det.

Om akvariet bara varit igång i 3 dagar innan du köpte fiskar, så har du tur att de lever. Ett akvarium måste "gå in sig" i några veckor egentligen för att få en hälsosam bakteriekultur.

Salt kommer inte att fixa dina problem som du står med nu heller, så det behöver du inte oroa dig för än. Jag använder mycket sällan salt själv till dessa arter. Det kan vara bra att tillsätta en svag mängd salt för att förebygga sjukdomar senare, men just nu är det en oviktig fråga.

Är du intresserad av ett nytt akvarium, eller vill du hellre att "vi" kommer med tips på hur du kan ha kvar detta?

En sak är säker, fiskarna måste tyvärr flyttas. Det är oundvikligt :(

Mvh Dani

[Wijsa Kaberg]
0

Har inte sagt att hon ska ha i salt, hon frågade bara hur mycket man skulle ha i ;). Som sagt, ett lite större akvarium vore nog bra :)

[dynamitella]
0

Jag såg att det lät som att jag skällde på dig, så jag ändrade om lite :) Det var inte min mening!

Vi håller alla med om samma sak :) Att ett större kar behövs, och det är jag glad över.

[Wijsa Kaberg]
0

Min kompis har ett 60 liters kar. Hon började med 6 stycken guppys och nu har hon haft dem i några månader. Hon får så mycket yngel att man knappt ser inredningen i akvariumet (okej, lite överdrivet kanske). Som tur är har hon skaffat ett till på 110 liter, det behövdes. Så du får nog räkna med lite yngel inom några veckor ;)

jonnson
3

Jag är långt ifrån expert på akvarier, är själv nybörjare på nytt (hade flera när jag var yngre, men jag la ner det senaste för 8-9 år sen). Men, det här med nanoakvarier och nanofiskar (så som tex dvärgkulfisk som jag ska ha i ett 25 liter om 2 veckor). Så enligt mig finns det fortfarande möjligheter att ha fisk i ditt kar, du kanske får byta art bara.. Sen ang vattenvärdena, som jag inte kan så mycket om, så hade jag nog gjort mig av med/flyttat fisken, startat om karet, låtit det vara igång typ 2 veckor och sen köpt någon nanofisk istället :) Oavsett, lycka till och välkommen till akvarievärlden

MrJLundin
0

Vill tacka alla för att ni är så hjälpsamma!

Håller på att leta akvarie för fullt just nu, vill ha kvar mina fina fiskar.

Är en Han btw ;)

Måste dessvärre ha kvar dom i detta akvarie tills jag har möjlighet att flytta över dom till det nya som förhoppningsvis kommer att införskaffas imorgon. Dock så vill jag inte göra samma misstag igen utan vill försöka bygga upp en bra bakteriekultur i det nya innan jag flyttar över dom. Tips mottages gärna om hur jag ska gå tillväga för att mina fiskar ska överleva?

Vad bör jag leta efter? Nu när jag får det så här så vill jag nog ha ett större akvarium 110liter plus.. Men är det för stort? Bör jag skaffa mindre? Kommer ha kvar detta för att det är så vackert men får leta efter bättre djur att ha där i..

Ang. yngel så är honan ganska ung så kommer nog inte kunna få yngel på någon månad om jag ska tro det jag läst :)

Som sagt tack för all hjälp!

[Wijsa Kaberg]
0

110 liters är absolut inte för stort, som sagt, ju större, ju lättare att sköta. Om du skaffar ett 110 liters kar får du ju plats med några fiskar till ;)

Dem är mest produktiva när dem är unga, sen blir dem gamla och inte lika produaktiva längre. Men hon kanske är lite för ung? Bild?

Mvh Kajsa

MrJLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad bra i så fall!

Ja tetrorna vill nog ha lite stimkompisar kan jag tänka mig :) Men min största fråga är nog hur jag ska gå tillväga med övergången till det nya akvariet?

Lite dålig bild men dom är så snabba och har bara min iPhone och ta kort med :P Men där ser man storleken på henne :)

Mvh Johan

[Wijsa Kaberg]
0

Hon ser ganska "lagom" stor ut, fat ändå ganska ung! Vad fin färg hon har :)

Mvh Kajsa

[Wijsa Kaberg]
0

fast*

[dynamitella]
0

Oj :) Betalade du för den plutten?

Det är ju bara ett yngel. Hon lär inte få ungar på två månader, så det är lugna puckar.

.. jag skulle inhandlat vattenberedningsmedel och utfört 2-3 små (10-30%) vattenbyten i veckan tills nitriten är borta. 2 kryddmått salt upplöst i det nya vattnet skulle inte skada vid ett av bytena per vecka.

Inhandla det nya akvariet. Inred med massa växter (!), då det hjälper att rensa bort nitrit. Snabbväxare som hornsärv, egeria, vattenpest och hygrophila-växter är väldigt tacksamma och duktiga på sitt jobb. Anubias och andra korta växter är värdelösa för vattnet (bara snygga. Dessa kan du tillsätta senare om du vill).

Känner du någon med akvarium? Om inte, så be djuraffären att krama ur ett filter i affären i en påse med vatten till dig. Detta kan du hälla i det nya akvariet för att boosta bakteriekulturen (detta är viktigt att göra utan fiskar och med massor av växter. Bajs och ammoniak är oundvikligt, men detta kommer sättas i ditt eget filter och bilda en hälsosam miljö).

Kan du få tag på använt grus är det också jättebra. Det allra viktigaste är som jag sagt att få tag i mycket växter. Ju fler du har, ju mindre tid tar det för akvariet att bli ingånget!

Efter 10-14 dagar är det fritt fram att flytta fiskarna :)

MrJLundin
0

#14 Tack så mycket :)

#16 Ja, fast 15:- var hon värd ;) Vi tyckte hon hade lite personlighet plus att det är skönt att det inte ynglar en massa nu i början :) Jag har precis gjort ett 30% vattenbyte utan tillsatser just nu. Ska åka och köpa tillsatser imorgon så får jag hoppas att detta kan orda upp sig så att dom klarar sig. Tack så jätte mycket för hjälpen Dynamitella! Så ska jag uppdatera på sidan när det nya akvariet dyker upp. Det ska bli kul att få ha lite mer plats att inreda på!

Tack för all hjälp allihopa! Detta är definitivt ett forum ni kommer få se mer av mig på.

Mvh Johan

Ps. Rekomenderade fiskar i instruktionsboken:

Community fish: platys, tetras, mollies, guppies, neons

Semi-aggressive fish: Danios, silver dollars, tiger/green/gold barbs

Goldfish: Any fancy goldfish

Saltwater: Clown fish, damsels and gobies

Hur kan man få göra så om fiskarna inte klarar av det?

[Tassy]
0

www.zoopet.com eller om det är .se har bra guider där du ser vilken art som passar i vilket kar. Glad

viciouscircle
1

Bör man inte kunna gå tillbaka till affären och sedan kräva pengarna tillbaka? Jag menar.. Det är ju inte ens lagligt att ha fiskarna i sådana små kar väl? Viffta med lagboken liksom.

[dynamitella]
0

Okej :) Vår affär tar 34 spänn för en Guppy nämligen! Haha. 15 kronor är ju vad en glass kostar, det är hon värd.

Lycka till, och uppdatera gärna sen!

[Tassy]
0

#29 Tyvärr, ditt ansvar som köpare.

MrJLundin
0

#19 det kan man säkert, men känner att det är ett väldigt fint akvarium (inte på den bilden jag länkade men i verkligheten) Så kommer att försöka få in någon annan vattenlevande varelse där i, tar gärna emot förslag på den fronten! Glad

#20 Ja, plus att en vacker Guppy ger nog mer njutning än vad en glas gör ;) Jag ska uppdatera så fort jag fått igång det nya akvariet. Har många fiskar rekomenderar du att jag har i det nya akvariet efter dom första 2 veckorna? Ska jag börja med dom jag har och vänta lite?

Mvh Johan

[dynamitella]
0

Ja, de du har är en bra start :) De första du kan inhandla en vecka efter att ha satt i fiskarna är 10 tetror till, så att stackarna får kompisar :) Och en guppyhona till, så att hon inte blir för trött av hanen.

Sen går det nog bra i några veckor innan du utökar :)

MrJLundin
0

#23 Vad bra, ja det var ungefär det som var planen. Bra att du nämde om Guppy honan, hade inte en tanke på det faktiskt. Och ett litet stim tetror får det bli efter en vecka. Bra Då ska jag nog ha koll på läget känns det som :)

Tackar åter igen för all hjälp!

viciouscircle
0

21# Men hur kan det vara det egentligen? Om du blir rekommenderad detta av säljaren.. h*n säljer något till dig och lovar att varan ska fungera (att fiskarna ska överleva och trivas) och sedan visar det sig att det inte alls stämmer.. då har han ju sålt med felaktig marknadsföring så att säga.. Vilket knappast kan vara lagligt?

Är väl annat om du går inte och köper något utan att först rådgöra med säljaren.. Då kan jag förstå att det är köparens ansvar

Westman73
4

6#

vänta flera veckor är ingen ide. blir samma utgångsläge iaf.

rätt bakterier kommer inte förens man har haft i fisk.

När jag kör igång ett akvarium
Fyller jag på med endast kallt vatten.
Lika när jag byter vatten. 
Sen får det så någon dag tills temperaturen blir bra.
Sen är det bara att plantera växter och ha i några fiskar.Så det får komma igång.
Använder aldrig nå vattenberedningsmedel eller salt. Tycker det är onödigt vi har ju oftast mycket bra vatten i Sverige.

GuUuLd
0

#25 Tyvärr är det så att om man går in i en djuraffär som drivs av en kedja t.ex grizzly, djurmagazinet, arken mfl. så är det så att just kunskapen angående fiskar och akvaristik är väldigt bristfällig! (Nu gäller det inte alla butiker, men tyvärr ganska många) Det de är intresserade av är att sälja.

De vet inte ens alla gånger vilken fisk de står och pratar om, pekar på en och pratar om någon helt annan. Eftersom jag (ocm min sambo) är malintresserade brukar vi kunna slänga fram lite frågor ibland. En gång diskuterade vi vanliga ancistrusar och tjejen i butiken pekade då på en gibbiceps och trodde det var en Ancistrus, för det fösrta skiljer sig storleken på de arterna ganska rejält. Där kan man bli väldigt lurad om man inte vet vad man själv söker om inte ens personale vet vad de säljer. Så att lita på säljare i djuraffärer är inte alltid det smartaste, de är säljare!

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Wijsa Kaberg]
0

#16, tack för att du rättade mig, dynamitella! Ser att guppyhonan knappt är större än dem små tetrorna :P

[_annaH]
1

Oj, tråkigt att du blivit lurad på det sättet :/. Vi köper fiskar på djurmagazinet, den affären tycker jag är väldigt bra faktiskt. Jag läser alltid på innan en ny fisk får komma till karet och personalen där är väldigt kunniga faktiskt, frågar alltid hur stort akvarium man har. Stod en dag och titta på fiskarna och en familj kommer och ska köpa fiskar och kollar såklart på diskusarna och ska köpa, personalen frågar hur många liter karet är o pappan svarar "vi tror det är ca 50l" *suck* men dom neka familjen och rekomendera mindre fiskar, sluta med att dom drog därifrån utan fiskar.

Man önskar att det fanns fler affärer som har kunnig personal. Hoppas det löser sig! Vet att mina föräldrar hade stor problem med första karet dom köpte, men med lite jobb oså så löste det sig tillslut!

[dynamitella]
0

Som du ser i mitt senare meddelande skrev jag att han kunde använda begagnat grus eller "filtergrums", för att få en bra och gratis bakteriekultur.

Om han väljer att inte göra det, så kan han chansa med att sätta dit fiskarna nästan direkt. Jag har aldrig haft dödsfall en enda gång, trots hundratals akvariebyten genom åren på ditt eller mitt sätt.

Men sen å andra sidan så vet jag inte vad han har för vatten. Har han dåligt vatten i kranen så är det inte alls någon bra idé. Men jag har kanske blivit skadad av räkornas känslighet (odlar just nu bara dessa nämligen). Så fiskarna klarar sig säkert, om han bara inte har en massa metaller i vattnet.

Bra att du sa det, jag tänkte inte ens på att det var ett alternativ (det är ett big no-no när det gäller räkorna). :)

viciouscircle
0

27# Jo jag vet.. Har själv blivit lurad.. :( Men visst.. dom kan ha dålig kunskap om det dom säljer.. men en sådan stor sak som vad dom kräver för att överleva tycker jag inte dom borde kunna komma undan med :S I alla fall om det är emot djurrättslagar (?).

I vilket fall borde man väl då som konsument kunna gå tillbaka till affären och ha rätt att få pengarna tillbaka.. Säljaren har ju trots allt sålt en "produkt" med felaktig beskrivning.

Får du hem en mobil som inte alls klarar av videosamtal när du specifikt bett om detta och blivit rekommenderad den telefonen så har man väl som köpare rätt att häva köpet och lämna tillbaka.. Samma borde väl gälla djur tycker man..

[dynamitella]
3

Egentligen borde alla, som du säger, göra så. Att anmäla alltså.

Antingen för falsk marknadsföring, eller något annat fiffigt. Om alla gjorde det, så kanske djuraffärerna skulle börja anställa folk som vet vad de håller på med och inte blir tvingade av ägaren att sälja massa strunt.

Vi kan ju hoppas!

GuUuLd
0

#32 bra skrivet! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Westman73
0

men va ska man vänta på??

akvariet kommer inte igång förens fisk är i aif.

[dynamitella]
2

Jag anser att du har fel i vad du säger. Om man använder så kallat "filtergrums" från andra akvarium, så kommer bakteriekulturen igång. Man behöver inte vänta i två månader eller så, men strax över en vecka, gärna två, för att vara på sen säkra sidan.

Så gör väldigt många, så det är inte jag som kommit på det precis. Det är så jag är upplärd, och det fungerar vartenda gång.

Du har rätt i att akvariet inte kan fungera optimalt utan fiskarna, men sammtidigt kan du helt enkelt inte slänga i vilka fiskar som helst i kranvatten och förvänta dig att de ska överleva.

Jag har haft fisk som dött vid ett enkelt vattenbyte som var för stort. Så att förvänta mig att de ska överleva i  ett akvarium som i grund och botten bara består av kranvatten.. Det skulle jag inte våga.

GuUuLd
0

#35 När vi dragit igång fler akvarier så har vi gjort så som du säger, dvs. krama ur filtervadden från akavrier som redan är igång i det nya och även ibland använt grus från akvarier som redan är igång. Men vi har aldrig väntat en eller två veckor innan vi haft i fisk, vi kör i fisk direkt och det har funkat alla gånger för oss.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Så pass! Det var ju kul att höra :)

Nu gäller detta från att vi bodde i hus. Jag flyttade till lägenhet i staden för några månader sedan, och har bara kört på direkt-metoden här.

Vi kanske hade sämre vatten än vanliga städer där ute, med tanke på hur känsliga invånarna var för kranvattnet. Jag testade faktiskt aldrig det.

MrJLundin
0

Hej, är väldigt tacksam för alla grymma svar jag fått!

Även om alla inte är eniga så känner jag att jag har fått en bra uppfattning av det hela.

Har gjort mitt andra vattenbyte idag i det gamla karet, och har även tillsatt beredningsmedel och lite akvariesalt. Ska fortsätta med delvis vattenbyte och tilsätta det beredningspulvret från ett "start kit" som jag köpte. Under 1-2 veckor för att se om det bättrar sig.

Köte även ett nytt kar idag, fick bli ett 52 liters kar så länge. Ska flytta till sommaren så det får bli ett större då när vi får mer plats. Använde även lite från det startkitet i det nya karet tillsammans med lite utkramat vatten från ett använt filter. Planterade även ner en Limnophila hetrophylia
och en till växt som jag inte kommer på namnet på men även den snabbväxande så ska låta detta gå i några dygn och hålla stenkoll på båda karen så hoppas jag att detta ska lösa sig bra, och att fiskarna snart kan flytta över Glad

Eller har jag tänkte fel, något mer jag ska tänka på?

//Johan

[dynamitella]
0

Det låter bra! :)

Westman73
0

jo det vet jag. Men kan ta från filtret med om man har akvarium till.
Men nu fata ja det som  personen i fråga inte har det.

Men men jag orkar inte sjafsa  vill du tro att du har rätt så får du gärna det för mig.

Får väl kanske räkna mig som ny börjare  skaffa mitt första akvarium -87
och har haft det sen des.och odlat en del arter

jobbat i en zoobutik på akvarie och terrarie sidan
så jag vet nog inte vad jag pratar om.

Jaja  lycka till å tack för mig.